Világpremier négy új motorral

Piaci bevezetésekor a BMW 3-as három benzines- és egy dízelmotorral áll starthoz. Mind a négy erőforrás jelentős fejlődést mutat teljesítménye, kultúrált járása és gazdaságos működése tekintetében, s mindegyikük már önmagában is egy-egy kis remekmű.
A BMW 330i csúcsmodell soros hathengerese 190 kilowatt/258 lóerő teljesítményével éppen 20 kilowattal/27 lóerővel múlja felül elődjét. 300 newtonméter maximális forgatónyomatéka 2500-as és 4000-es percenkénti fordulatszám között folyamatosan rendelkezésre áll. Kategóriájában a legerősebb és legkönnyebb hathengeres. A BMW a tömegcsökkentés érdekében először alkalmazza nagy sorozatban az alumíniumnál 30 százalékkal könnyebb magnéziumot, amelyet a forgattyúház és a főtengely-csapágyak, valamint a szelepfedél gyártásánál használnak. A hathengeresben újdonság mindemellett a VALVETRONIC is, amely a szívószelepek nyitási idejét és nyitásmélységét a gázpedál-állástól függően, fokozatmentesen szabályozza. Az üzemanyag felhasználása így még hatékonyabbá válik, s a motor még érzékenyebben reagál a gázadásokra. Mindez a szívó- és kipufogóoldalon egyaránt megtalálható kettős-VANOS változó vezértengely-állítással együtt szerepel. A BMW 330i 6,3 másodperc alatt gyorsul fel 0-ról 100 kilométer/órás sebességre. Legnagyobb sebessége 250 kilométer/órára korlátozott, az EU-tesztcikluson mért fogyasztása pedig 8,7 liter/100 kilométer.

A 2005 eleji piaci bevezetésre jelenik meg a BMW 325i is:
- 160 kilowatt/218 lóerő 6500-as percenkénti fordulatszámnál
– 250 newtonméter 2750 és 4250 percenkénti fordulatszám között
- 2,5 liter összlökettérfogat

A legerősebb négyhengeres modell helyét a BMW 320i veszi át. Erőforrásának alapja az eddig a BMW 318i modellben szereplő, két literes soros négyhengeres. A VALVETRONIC és a változó vezértengely-állítást végző kettős-VANOS rendszerekkel ugyancsak felszerelve teljesítménye 6200-as percenkénti fordulatszámnál 110 kilowatt/150 lóerő; legnagyobb forgatónyomatéka 3600-as fordulatszámnál 200 newtonméter. A BMW 320i így 9,0 másodperc alatt gyorsul fel 0-ról 100 kilométer/órás sebességre. Legnagyobb sebessége 220 kilométer/óra, az EU-tesztcikluson mért fogyasztása 7,4 liter/100 kilométer. Az e számértékekben – a már eddig is igen dinamikusnak ismert elődjéhez képest – tapasztalható javulások hátterében a szívó- és kipufogórendszer gondos optimalizálása rejlik. A BMW 3-as benzinmotorjainak palettája természetesen fokozatosan bővül, 2005 őszén egy négyhengeres alapmodell egészíti majd ki a kínálatot.

A BMW 320d modellben a gázolaj színtiszta dinamizmussá alakul. A második generációs közös nyomócsöves (common rail) technológia és a változó geometriájú turbinaoldali lapátozással működő turbófeltöltő segítségével négy hengere kiemelkedően magas, 120 kilowattos/163 lóerős teljesítményszintet, illetve 2000-es percenkénti fordulatszámnál szintén bőséges, 340 newtonméteres forgatónyomatékot produkál. A hajtás kultúráltsága és dinamikája a szegmens legjobbjának számít. Kifejezetten sportosan alakul a gyorsulás is: 8,3 másodperc 0-ról 100 kilométer/órás sebességre. A legnagyobb sebesség 225 kilométer/óra, üzemanyag-fogyasztása 5,7 liter/100 kilométer, s a BMW 320d természetesen megfelel az EU 4 szabványnak is.

Hatfokozatú sebességváltók minden modellhez

Minden modell már alapkivitelében hatfokozatú kézikapcsolású-, illetve opcióként hatfokozatú automatikus sebességváltóval készül. A beépített további fokozatnak, a viszonylag szűk fokozatosztásnak, illetve a legalacsonyabb és a legmagasabb fokozat közötti széles áttételi tartománynak köszönhetően a vezető a váltást mindenkor a legoptimálisabb fordulatszámhoz igazíthatja. Ez mindenekelőtt elinduláskor előnyös, mivel az első fokozatban így nagyobb vonóerő áll rendelkezésre. Összességében az új BMW 3-as dinamikusabb, gyorsulása erőteljesebb és csúcssebessége magasabb, miközben üzemanyag-fogyasztása csökkent.

Motorindítás gombnyomásra

Újdonság a középkategóriában: a komfort-indítórendszernek köszönhetően a beindításhoz elegendő csupán röviden megnyomni az indítógombot, a további szabályzás egészen a motor beindulásáig már automatikus.

Jó BMW hagyomány szerint az új BMW 3-as is rendelkezik a márka hagyományos stílusjegyeivel, azaz a hosszában beépített motorral, a hátsókerék-hajtással és a tökéletes 50:50 arányig kiegyenlített első-hátsó tömegeloszlással. Mindezek döntő fontosságúak az új BMW 3-as magas fokú agilitása tekintetében. Az új BMW 3-as számára kifejlesztett kettős alsó vezetőkarral ellátott első felfüggesztés teljes egészében alumíniumból készült, s a lehető legkedvezőbb összhangról gondoskodik a menetdinamika és a kényelem között. Magas fokú iránytartást és különösen alacsony gördülési zajszintet biztosít, s csekély tömege ellenére igen szilárdnak is bizonyul. Az öt könnyűszerkezetes acél vezetőkarral kialakított hátsó felfüggesztés nagyban hozzájárul a lehető legprecízebb mozgékonysághoz és sportos irányíthatósági tulajdonságokhoz. Segítségével egyszerre valósítható meg a pontos kerékvezetés, illetve a magas fokú menetkényelem.

Aktív kormányzás: a kategóriában egyedülálló

A vásárlók a középkategóriában elsőként rendelhetik meg opcióként a BMW 3-as hathengeres változataihoz a BMW aktív kormányzását. Alacsonyabb sebességeknél közvetlenebb, míg magasabb tempóknál kevésbé direkt áttétellel oldja fel a hagyományos kormányművek mozgékonyság, stabilitás és kényelem közötti eddigi konfliktusát. Az új BMW 3-as esetében azonban még egy fontos, a mindennapok során igen hasznos funkcióval is bővült: a foltokban eltérő súrlódási tényezőjű – jég, hó és aszfalt – útfelületeken az aktív kormányzás fékezéskor az átlagos vezetőnél gyorsabb és pontosabb beavatkozással stabilizálja a járművet.

A DSC legújabb generációja

Legújabb generációjával a DSC futómű-szabályzó rendszer (dinamikus stabilitás-ellenőrző) szintén a biztonságot erősíti. A hathengeres modellek esetében a DSC olyan hasznos funkciókkal is bővült, mint nedves útviszonyok közepette a féktárcsák szárazra „vasalása” vagy a fékbetétek előzetes állításával kialakított fékkészenléti állapot. Emelkedőn elinduláskor megakadályozza a visszagurulást, de elejét veszi a fékezéskor, közvetlenül a jármű megállását megelőzően fellépő „úszó” hatásnak is. Az eredmény: a sportlimuzin igazi specialitása, azaz a menetdinamika terén még tovább növelte előnyét.

ACC aktív sebességszabályzás: az irányítottság élvezete

Az ACC aktív sebességszabályzás (Active Cruise Control) jóval több egy egyszerű tempomatnál, mivel a pillanatnyi forgalmi helyzetet is figyelemmel kíséri. Radaros távolságérzékelője segítségével figyeli a követési távolságot, és a jármű sebességét – a fokozatok szerint választható távolságértékeknek megfelelően – szabályozza. Az ACC használata így különösen a folyamatos és mérsékelten sűrű forgalomban előnyös. Alkalmazásával a kívánt sebességérték a külső zavaró hatásoktól függetlenül, a vezető korrekciós beavatkozásai nélkül érhető el, tartható és adott esetben csökkenthető. A vezető a kezelőkar használatával határozhatja meg az aktuális sebességértéket, amely tárolódik, és a rendszer mindaddig tartja, amíg a vezető gázadás vagy fékezés útján be nem avatkozik.

Formavilág

A 3-as formai nyelvezete egyéni, magabiztos megjelenésében, dinamikus és elegáns sportlimuzin-karakterében tükröződik. Pontosan a modern BMW-designspektrum közepén helyezkedik el; egyfelől ugyanis a BMW Z4 és a BMW 1-es sportosságának, másfelől pedig az 5-ös és a 7-es eleganciájának harmonikus találkozása. Jellegzetesek a rövid túlnyúlások, a hátratolt utastér, akárcsak a hosszú motorházfedél. Kívül és belül egyaránt jelentősen megnövekedve, utastere – vásárlói célcsoportja életstílusához tökéletesen illeszkedve – világosnak és tágasnak hat. Konkrét számokban: hosszúsága 4520 milliméter (+49 milliméter az elődjéhez képest), szélessége 1817 milliméter (+78 milliméter), magassága 1421 milliméter (+6 milliméter). A tengelytáv 2760 milliméter (+35 milliméter).

A karosszéria fejlődése

Jóval szilárdabb, ám egyidejűleg könnyebb kialakításával a karosszéria jelentős mértékben hozzájárul a koncepció tökéletes harmóniájához. Az intelligens könnyűszerkezetes építési mód céltudatosan alkalmazza a fejlett acélfajtákat és az acélelemekre kidolgozott különböző megmunkálási, alakítási technológiákat. A teherviselő szerkezet tartó-koncepciója anélkül növelte összesen mintegy 25 százalékkal a karosszéria merevségét, hogy a jármű tömege növekedett volna elődjéhez képest.

Oldalütközés: minden idők legbiztonságosabb 3-asa

Az új BMW 3-as már konstrukciója tekintetében is az EuroNCAP európai törésteszt során elérhető legjobb eredmény jegyében született. Mindemellett az első személyautók egyike, amely az Amerikai Egyesült Államok különösen szigorú oldalütközés-védelmi követelményeire és nagysebességű ráfutásos tesztjére is felkészült. Az utasvédelmi megoldások között az optimalizált biztonságiöv-rendszerek mellett alapkivitelben hat légzsák szerepel: vezető- és utasoldali első légzsák, illetve oldal- és függönylégzsákok.

Bevált technikával a fokozott biztonságért

A szériakivitelben szereplő halogén dupla fényszórók mellett a vásárlók opcióként a kanyarvilágítással, vagy anélkül készült Bi-Xenon fényszórók közül is választhatnak. Az adaptív kanyarvilágítással szerelt Bi-Xenon fényszórók – a fénykévét az aktuális menethelyzettel folyamatosan és dinamikusan összehangolva -, mindenkor optimálisan világítják meg az utat. A vezető így különösképpen a kanyarokban érzékelhetően lényegesen jobban lát, amint az út vonalvezetését dinamikusan követő fénykéve – akárcsak egy „varázskéz” irányítaná – valósággal előresiet. A széria kivitelű kétfokozatú féklámpa esetében erős fékezéskor vagy a blokkolásgátló működésekor az átvilágított felület is megnő. Ez a mögöttes forgalom számára egyértelműen vészjelzést ad, őket is erőteljes fékezésre késztetve, amivel a fékút tekintetében értékes métereket nyernek. Az új BMW 3-as mindemellett alapkivitelében defekttűrő abroncsozással rendelkezik, amely defekt esetén 80 kilométer/óra maximális sebességgel akár 250 kilométer megtételére is alkalmas.

Átgondolt megoldások a belső térben

A belső tér kifejezetten modern és harmonikus, igényessége a kézben tartott dinamizmus és a könnyedség érzetét közvetíti. A vezető és utasa tisztán érzékelheti a 3-asban oly harmonikusan egyesített két karaktert: a kényelmes középkategóriájú limuzinét és a vérbeli sportgépét. A cockpit hamisítatlan BMW, áttekinthető és vezetőorientált. Balra a vezető zónája, ahol minden vezetéshez szükséges információ egyértelmű és világos

formában áll a pilóta rendelkezésére. A középső traktus a vezető és az utas által egyaránt könnyen elérhető komfortzónaként jelenik meg. Ahogy ülünk, úgy vezetünk és utazunk A BMW 3-as kiváló oldaltartással, kiemelkedően jó üléspozíciót kínál a vezető számára. Az opcióként kapható sportülések a BMW M3-ashoz hasonlóan támlaszélesség-állítással is rendelkeznek, így a támla a testkontúrhoz, a komfortérzethez és a vezetési stílushoz idomítható. A 3-as sokoldalúsága a rakodóhelyek különösen igényes kialakítását követeli meg, ami már az alapfelszereltségben is a vezető és utasa számára egyaránt jól elérhető praktikus rekeszek sokaságát jelenti. A hátsó utasok igényeit rakodóhelyek további csoportja elégíti ki, a csomagtér pedig 460 literesre nőtt. Az elsőként a BMW által alkalmazott, a kalaptartó alól kihúzható fiók két mozdulattal egyszerűen kivehető, amennyiben a teljes csomagtartóra volna szükségünk. Versenytársaihoz képest az új BMW 3-as légkondicionáló berendezése a leggyorsabb felfűtéssel és lehűtéssel büszkélkedhet, a feláras felszerelésként rendelhető automatikus légkondicionáló pedig mindenkor optimális hőkomfort-érzetről gondoskodik. A kívánt hőmérséklet ugyanis huzatmentesen a lehető legrövidebb idő alatt előállítható, ami azután tartósan, váltakozó eltérések nélkül, kellemes hőkomfortot biztosít. A 3-as az elektromos hátsó roló mellett kategóriájában elsőként kínál fényvédő rolót a hátsó oldalablakokra is.

Könnyű kezelhetőség és információk tömege

Az új BMW 3-as optimális kezelhetőséget és ergonómiát kínál. Az olyan fontosabb, sokat használt berendezések, mint például a légkondicionáló vagy éppen a rádió könnyen elérhetők és biztonságosan kezelhetők. A nagy adatsűrűséggel dolgozó, komplex rendszereket a közvetlenül a navigációs berendezéshez csatlakozó iDrive irányítja, mégpedig a műszerfal közepének árnyékolója alatt elhelyezett képernyő segítségével. Ez a kijelző szinte minden segéd- és kommunikációs rendszer funkcióit megjeleníti, főmenüje pedig a kommunikáció, a navigáció, a szórakoztatás és a légkondicionálás négy fő területére oszlik. A különböző alfunkciók a felszereltségi szinttől függően e főcímek alá sorolva, különböző síkokon érhetők el. Az egyes funkciók területei a szabályzógombbal választhatók ki, amely a menün belüli mozgásra is szolgál. A szabályzásra e gombon kívül hangvezérlés is rendelkezésre áll, továbbfejlesztett dialóg-kommunikációs képességgel és a korábbiaknál magasabb fokú funkcionalitást biztosítva. Amilyen bonyolultan hangzik, használata olyan egyszerű. A multifunkciós kormánykerék szintén egy önálló segédrendszert kínál, mivel fő feladatán túl, ergonomikusan elrendezett gombokkal teszi lehetővé a legfontosabb funkciók kezelését a vezető számára. Az iDrive rendszerével összeköttetésben állva – ugyancsak újdonságként a középkategóriában – két gomb kívánság szerint programozható.

Ajtónyitás és indítás kulcs nélkül

Ahogy az iDrive segítségével a kapcsolók és gombok korábban megszokott sokasága immár eltűnt a cockpitból, az extrafelszerelésként kapható Comfort Access rendszere a hagyományos indítókulcs szerepét vette át: az itt már azonosító jeladónak nevezett tollazat nélküli kulcs kézbevétel nélkül is lehetővé teszi a bejutást a járműbe és a motor elindítását. A kulcs memóriafunkciói szerint többek között az üléspozíció, a tükrök helyzete, a légkondicionáló és a rádióadó beállításai is a vezető által korábban beprogramozottak szerint alakulnak. Az új BMW 3-as információs és szórakoztató berendezései egyenesen a BMW nagyobb modelljeiből származnak. A vevő felár ellenében a navigációs berendezést Business vagy Professional – egyaránt DVD-adathordozón alapuló – kivitelben is választhatja, az opcionális Professional LOGIC7 hifi-rendszer pedig surround hangminőséget produkál.