Amerikai, de nem pite

2012. június 6. (szerda) Tóth Zoltán Zsolt

Mindössze egyetlen napot töltött hazánkban, mi pedig egy villámgyors, de annál emlékezetesebb menetet zavarhattunk le a Mustang legsportosabb változatával!

Mik ezek?

X

A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

Like gomb "Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

Rögvest az elején felmerülhet a kérdés, hogy a 444 lóerős Boss 302-esnél (az angol boss szó jelentése főnök, a szám pedig a V8-as motor méretére utal köbhüvelykben kifejezve) egészen véletlenül nem sportosabb a 650 lovas, kompresszoros Shelby GT500? Nem! Bár utóbbi a legmuszklisabb, de nem a legsportosabb Mustang! A híres Laguna Seca versenypályán például a Boss négy másodpercet vert rá, s egyúttal olyan ellenfeleket utasított maga mögé, mint a 2010-es BMW M3-as és az Audi R8-as.

  Látványosnak éppen nem nevezhető a pilótafülke. Az alcantara sportkormány átmérője lehetne kisebb, a szervorásegítés mértéke állítható Látványosnak éppen nem nevezhető a pilótafülke. Az alcantara sportkormány átmérője lehetne kisebb, a szervorásegítés mértéke állítható

Hogyan lehetséges ez? Nos, ahogy az eredeti, 1969-es Ford Mustang Boss 302-es, úgy a legendát felelevenítő utód is a versenytechnikából merített. A Mustang GT mindkét oldalon változó szelepvezérlésű, 5,0 literes V8-asa egyebek mellett áttervezett szívósort, agresszívabb vezérműtengelyt, kovácsolt alumíniumdugattyúkat és könnyűfém hengerfejet kapott, valamint speciális, négyágú kipufogórendszert illesztettek hozzá. Így további 32 lóerőt sikerült kipréselni belőle, lényegesebb azonban, hogy sokkal készségesebben reagál és intenzívebben, ráadásul 7000 helyett immár 7500-as fordulatig pörög a főtengely.

A cikk a hirdetés után folytatódik

A hátsó kerekekhez hatfokozatú manuális sebességváltón keresztül jut az erő, s nem csupán a kapcsolási utakat, hanem a fokozatokat is rövidebbre vették. Az elöl MacPherson, hátul pofonegyszerű, merev hidas felfüggesztést combosabb hátsó stabilizátorral, keményebb rugókkal és öt fokozatban állítható lengéscsillapítókkal (nem ám gombnyomásra, hanem csavarhúzóval!) fejelték meg. Ezután a Mustang elöl 11, hátul 1 mm-rel hasal közelebb a földhöz, s állítólag 1g keresztgyorsulásra is képes, míg a lassításról Brembo fékrendszer gondoskodik.

Extrém sport a Mustangot megzabolázni

Mivel a próbaútra összesen fél óránk volt, nem sokat teketóriáztunk, gyorsan befészkeltük magunkat a feláras Recaro sportülésekbe. Az utastér kissé olcsó hatású, az összeszerelés helyenként slampos, de az első állórajt gyakorlatilag minden „hibaüzenetet” kitöröl az ember memóriájából: hajmeresztő élmény, ahogy a 444 paripa belefeszül a hámba, s a V8-as öblös, velőtrázó hörgések közepette alig 4,3 másodperc alatt százra katapultálja a kocsit. Ehhez azért kellene némi gyakorlás, mert a váltó határozott kezelést igényel, s magas fordulaton nem igazán tolerálja a gyors áthúzásokat. Ha kikapcsoljuk a menetstabilizáló rendszert, általában vaskos gumifüsttel indul a mutatvány, s folyamatosan izeg-mozog a Mustang feneke. Felárért TracKey szoftverkulcs is kapható a Boss 302-eshez, ami teljes egészében átprogramozza és versenypályára élesíti a vezérlőelektronikát, valamint rajtautomatikát is tartalmaz.

  Nem csak a „Boss 302” feliratú Recarók, a hátsó ülések is sportosan formázottak. A helykínálat itt is elfogadható Nem csak a „Boss 302” feliratú Recarók, a hátsó ülések is sportosan formázottak. A helykínálat itt is elfogadható

Habár a 19 colos, fekete felnikre húzott, elöl 255/40, hátul 285/35-ös Pirelli PZerókkal határozottan fogja az utat, s a fordulókban hátsó Torsen önzáró differenciál is segíti, kanyarokban olyan a Mustang, mintha egy vadlovat akarnánk betörni: elég egy óvatlan gázadás és bármikor képes keresztbeállni. A korlátozott próbalehetőség miatt a kormányzásról és a futóműről nem tudtam hiteles véleményt alkotni. Úgy általánosságban a Mustang Boss 302-es lényegesen közvetlenebbnek és agilisabbnak tűnik az alapverziónál, de azért továbbra sem egy precíziós műszer. Még így is egy kissé nehézkes, tipikus amerikai izomautó. Persze a tengerentúli 42 995 dolláros (kb. 9 760 000 Ft) áron mindezt gondolkodás nélkül elnéznénk neki...

  Ha nem vigyázunk, könnyen füstbe megy a 444 lóerő! Két kipufogócső hátul, kettő oldalt, a küszöbök vége mögül mennydörög Ha nem vigyázunk, könnyen füstbe megy a 444 lóerő! Két kipufogócső hátul, kettő oldalt, a küszöbök vége mögül mennydörög

Ford Mustang Boss 302
Összlökettérfogat: 4951 cm3
Hengerek/szelepek: V8/32
Max. teljesítmény: 326,5 kW (444 LE) 7400/min
Max. nyomaték: 515 Nm 4500/min
Hossz./szél./mag.: 4780/1880/1400 mm
Tengelytáv: 2720 mm
Fordulókör: 12,0 m
Saját tömeg: 1650 kg
Csomagtér: 380 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 4,3 s
Maximális sebesség: 250 km/h
Fogy. városban/országúton: 13,8/9,1 l/100 km
Kalkulált fogyasztás: kb. 18,0 l/100 km

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!

Tetszett a cikk? Ossza meg! Facebook Twitter

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
Amerikai, de nem pite

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X

Hozzászólások –

eddig 0 hozzászólás érkezett
HOZZÁSZÓLOK

Hozzászólok a cikkhez

A cikkhez csak bejelentkezett olvasóink szólhatnak hozzá.  Miért kell regisztrálnom? Bejelentkezek | Regisztrálok

Miért kell regisztrálnom?

X
Olvasóink fáradhatatlan aktivitásának köszönhetően az elmúlt évek során a megye meghatározó fórumává váltunk,
ahol cikkeink kapcsán értékes viták, párbeszédek alakultak ki. Ahogy e fórum résztvevőinek száma egyre növekedett,
sajnos a komoly hozzászólások közé egyre gyakrabban keveredtek céltalan, romboló beírások. Ezért éreztük úgy,
hogy eljött az ideje annak, hogy a kommentelés lehetőségét regisztrációhoz kössük, kiszűrve az értelmes fórumozást
zavaró tartalmakat. A regisztrációt ugyanakkor a korábbinál lényegesen egyszerűbbé tettük: elég csak nevet,
fehasználói nevet és emailt megadni. Reméljük olvasóink is úgy gondolják, hogy megéri megtenni ezt az egyszeri és
egyszerű lépést azért, hogy barátságosabb közegben, értelmesebb mederben folytatódhassék a párbeszéd.
(Ha problémája akad a regisztrációval vagy a hozzászólás új módjával, "hozzászólás" tárggyal írjon levelet a info@automotor.hu címre.)

Aktuális: 2014/17-es számunkból

Autó-Motor aktuális címlap
  • Teszt: Audi A3 Cabriolet 1.4 TFSI CoD S tronic, Kia Soul 1.6 CRDi, Suzuki SX4 S-Cross 1.6 DDiS 4WD, BMW X4 xDrive30d, Honda NM4 Vultus
  • Tuning: Volkswagen Golf III TDI
  • Extra: Porsche Múzeum
  • Vezettük: Opel Adam Rocks
  • Bemutató: Mazda MX-5, Jaguar XE

Aktuális: Auto Bild 2014. szeptember

Autó-Motor aktuális címlap
  • Arany Kormánykerék 2014
  • Összehasonlítás: Háromhengeresek: Citroën C3, Citroën C4, Ford Focus, Ford B-Max, Hyundai i10, Mini Cooper, Mini Cooper D, Mitsubishi Space Star, Peugeot 208, Renault Captur, Smart Fortwo, VW Up!. Sportkocsik: Alfa Romeo 4C, Lotus Elise, Toyota GT-86. Dobozautók: Citroën Berlingo 1.6 HDi 115, Ford Tourneo Connect 1.6 TDCi 115, Opel Combo Tour 1.6 CDTI, Renault Kangoo 1.5 dCi S&S 110
  • Vezettük: BMW 2 Active Tourer, Toyota Aygo, Toyota Yaris, Audi A3 Sportback e-tron, Seat Leon ST 4Drive
  • Technika: Ember a gép ellen: BMW 235i robotautó kontra versenyző

Időjárás

Budapest

gyengén felhős
17 °C
4 °C

Kiemelt témák - Autó-Motor.HU

Kémfotó | Frankfurt 2011 | F1 | Videó | Veterán | Youngtimer | Veterán Autó-Motor | Mikor mi jön?