A kis Courier teherhordó kivitele a Transit, míg személyszállító változata a Tourneo. Utóbbit vezettük és vettük górcső alá a praktikus megoldások sorát. A 4157 mm hosszú Tourneo Courier ellenfeleit nehéz belőni, ugyanis a mini típusok 3,8, míg a kompaktok inkább 4,3 méter körüliek. A piacon leginkább a 4214 mm hosszú Škoda Roomster felel meg a Tourneo Courier ellenfelének, így mondhatni kettőn áll a vásár.

Fiestás pult várja a sofőrt, az ülés hátoldalán kihajtható asztalka lapul Fiestás pult várja a sofőrt, az ülés hátoldalán kihajtható asztalka lapul

Okos és praktikus megoldások a kabinban

A műszerfal kialakítása abszolút kisautós jellegű, nyoma sincs a furgonos származásnak. A középkonzol a Fiestához hasonlóan kissé zsúfolt, túl sok a kapcsoló, apró a pult tetején lévő monitor, így annak kezelése és leolvashatósága sem hibátlan. A műanyagok alapvetően kemények, de felületi kialakításuknál fogva könnyen tisztíhatónak tűnnek. Az első ajtózsebeken kívül a kesztyűtartóba, az ülés alatti fiókba, a középső pohártartókba és a mellette kialakított A4-es méretű rekeszbe is lehet rámolni. Utóbbi akkora, hogy akár egy laptopot is biztonságosan beleállíthatunk. Elöl viszont csak a vezetőnek jár könyöklő…

Széria a kétoldali tolóajtó, így könnyű a második sort megközelíteni Széria a kétoldali tolóajtó, így könnyű a második sort megközelíteni

A második sor az oldalsó tolóajtókon keresztül közelíthető meg, a beszállás kényelmes, az ajtók szélesek, a kissé vaskos küszöb átlépése pedig nem ördöngösség. A hátsó hely elég lehet három felnőttnek is, a középen ülő a lábfejét az első ülések sínjei alá szuszakolhatja be. Mondani sem kell, hogy a dobozforma előnye a gigászi fejtér, elöl egy jókora polcot is találni a szélvédő felett. A második sori ülések 60:40 arányban osztva dönthetők és állíthatók fel közvetlenül az elsők mögé.

Laptoptartó az első ülések között, az utasülés alól fiók húzható ki Laptoptartó az első ülések között, az utasülés alól fiók húzható ki

A raktér alapesetben 395 literes, a kalaptartó két pozícióban (középen és felül) is rögzíthető, használaton kívül pedig a hátsó támlák mögé csúsztatható. Utóbbi állásban a csomagtér tetőig pakolt állapotban 708 literes, ami egy térelválasztó hálóval biztonságosan ki is használható. A Tourneo Courier egy személyszállító furgon, nem pedig egy igazi egyterű: nincs állítható hátsó támladőlésszög, sínen való üléscsúsztatás, vagy épp ledönthető anyósülés. A gyerekesekre azért gondoltak, mert az első ülések hátoldalára felszereltek (opció) egy-egy kihajtható asztalkát. A hátsó raktérküszöb alacsony, a poggyász beemelése könnyen megy, a kis holtterű külső tükrökből pedig gyerekjáték a manőverezés. Aki igényli, tolatóradart és parkolókamerát is rendelhet. Okos ötlet a MyFord Dock egység, mely egy univerzális dokkoló és töltőállomás a pult tetején, amivel egyszerűen rögzíthető az okostelefon, vagy épp a hordozható navigátor. A gyári navis fejegység monitorja eleve kicsi, messze is van, ráadásul a grafikája sem túl szép, a borsos vételárról (felszerelés és ICE csomag függvényében 222 250-742 950 Ft) nem is beszélve.

Élvezetesen terelhető a benzines furgon

Furcsa dolog egy kis „dobozautóhoz” benzinmotort ajánlani, most mégis ezt teszem. A Tourneo Courier 1.0 EcoBoost kivitele a paletta legvirgoncabb tagja, a csöpp háromhengeres, turbós egység 100 lóerő és 170 Nm leadására képes. Utóbbi már alacsony fordulaton is kiaknázható, a gyorsulás tisztességes, magasabb fordulaton sem fogy ki a szuflából, a megfelelő visszaváltásokkal pedig az előzések és az emelkedők megmászása sem jelent kihívást. A pontosan megvezetett ötfokozatú váltóval nem nagy kunszt a munka,  kormánykarima vaskos, kellemes a fogása, ráadásul fordosan direkt a visszajelzés, az optimálisan hangolt futómű pedig jó egyenesfutást és stabil kanyarképességet szavatol. Az apró benzines mellett szól az alapvetően csendes, lágy tónusa, kb. 3500-as fordulatig nem is hallani jellegzetes háromhengeres duruzsolását.

A kalaptartó középállásban is rögzíthető, a raktér 1656 literig bővíthető A kalaptartó középállásban is rögzíthető, a raktér 1656 literig bővíthető

A palettán két dízelmotor is található, az 1,5-ös TDCi 75, míg az 1,6-os 95 lóerős. Utóbbi 215 Nm-es nyomatékával elsősorban az autópályán sokat utazók választása lehet. A nagy homlokfelületű Courier kissé vonakodva lódul meg, városi körülmények között sokkal lomhábbnak érződik, mint az 1.0 EcoBoost. Ezt alátámasztják a gyorsulási adatok is, a százas sprint a benzinesnek 12,3, a 75 lovas gázolajosnak 16, míg a combosabb TDCi-nek 14 másodpercébe telik. A dízel nem különösebben zajos, csak épp a benzines túl csendes hozzá képest. A start-stop rendszer átlagos gyorsasággal dolgozik, persze az már más kérdés, hogy az egységesen 88 900 forintos felára mikorra autózható ki.

A far kialakítása inkább célszerű, mint designos A far kialakítása inkább célszerű, mint designos

A biztonság és a komfort jegyében széria többek között a keréknyomás-ellenőrző, a dupla első légzsák, az ESP, a borulás- és visszagurulás-gátló, felárért pedig oldal-, függöny- és vezetőoldali térdlégzsák is kapható. Nagyvonalú az 5 év/150 00 km-es garanciavállalás, amit jelképes összeg ellenében (85 000 Ft) 250 000 km-es limittel is lehet konfigurálni. A fenntartási és üzemeltetési költségeket csökkenti például a három elemből álló hátsó lökhárító, vagy a 30 000 km-es olajcsere-intervallum. A Tourneo Courier három csomaggal érhető el: Ambiente, Trend és Titanium. Az 1.5 TDCi az első kettővel, az 1.0 EcoBoost csak a középsővel, míg az 1.6 TDCi kizárólag az utolsó kettővel konfigurálható. Ha azonos, tehát Trend csomag esetén vizsgáljuk az árakat, az 1.0 EcoBoost 4 703 000 forintba kerül, a 75-ös dízel felára 147 000, míg a 95-ösé 294 ezer forint.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!