Nem is lehet más cél az újdonsággal, mint hogy szédítően nagy taslit adjanak a konkurenciának. A száraz tények, mint a teljesítmény, vagy a nyomaték, leírva is sokat sejtető, de a Q7-es csúcsmodellje élőben felettébb érdekes autó, a műszaki újításokra fogékonyaknak pedig különösen. Eleve ritkaságszámba mennek manapság a V8-as dízelek (már a BMW-nek és a Mercedesnek sincs), az igazi érdekesség azonban, hogy az Audi új 4,0 literese az első sorozatgyártású dízelmotor, melynél elektromos légsűrítőt vetettek be. A kompresszor hajtását egy szeparált, 48 voltos elektromos rendszer végzi, amelyet egy külön lítium-ion akkumulátor táplál a csomagtartó padlójából. Az elvet már pár éve ismerjük az RS 5 TDI koncepciómodell premierje óta, de a gyakorlatban döbbenetes a produkció. Ne menjünk bele abba a vitába, hogy mi szükség egy 435 lóerős, óriási szabadidő-autóra, a vásárlói igények egyszerűen megkövetelik az izmos gázolajosokat, és az Audi ezzel a motorral szeretné megmutatni, dízelfronton most ő a király.

Hatalmas a hely hátul, de az ülőlapok lehetnének hosszabbak Hűvös, technokrata belső, tökéletes minőségérzettel Hatalmas a hely hátul, de az ülőlapok lehetnének hosszabbak Hűvös, technokrata belső, tökéletes minőségérzettel

Aki fanyalogna, hogy ez „csak” egy dízel, azt komoly meglepetés éri, a kocsiban ülve ugyanis szó szerint semmit sem hallunk abból, hogy a kevésbé „nemes” üzemanyagfajta hajtja. Az Audi ugyanis olyan mesterséges hangot kreált (hangszóró és kipufogó-aktuátorok), hogy ha rálépünk a gázra, amerikai, V8-as benzinesekére emlékeztet. Nem vagyok a műhangok híve, de azért poénnak nem rossz, főleg, hogy ez a motor tényleg hatalmasat tol. 1000-es fordulattól, vagyis az alapjárattól 200-zal feljebb már lehívható a 900 Nm, és ha ez nem lenne elég, 5200-ig pörög, ami valljuk be, kisebb mérnöki bravúr. A szubjektív gyorsulásérzet (0-100 km/h: 4,8 s) olyan, mint a 100-150 lóerővel erősebb BMW X5 M-ben, vagy a Porsche Cayenne Turbóban, így aztán az egyetlen hely, ahol ki lehet használni az SQ7 TDI potenciálját, az a német autópálya – az elektronikusan korlátozott 250-es tempónál alig 3000-et forog a főtengely.

Innen nézve inkább óriáskombinak, mintsem SUV-nak tűnik az SQ7 TDI Innen nézve inkább óriáskombinak, mintsem SUV-nak tűnik az SQ7 TDI

Ebben a motorban nem csak az erő a lényeg, hanem, hogy nincs a dízelekre jellemző késlekedés, a gázpedál lenyomására azonnal választ kapunk, a nyolcfokozatú ZF pedig ha nem is a leggyorsabban, de jó ütemben cserélgeti az áttételeket. A Drive Select üzemmódválasztóval a Sport programot élesítve rögtön felkeményednek a légrugók, „súlyosabb” lesz a kormány, de a négykerék-kormányzás ellenére sem lesz a szerpentinek királya az autó – egyszerűen a 2,3 tonnás tömeget nem lehet letagadni. Ha őszinték vagyunk, a gyorsuláson kívül nem sok köze van az SQ7 TDI-nek a sportossághoz, ez egy hatalmas SUV, amely ugyanolyan kényelemben viszi el utasait bárhova (hétszemélyes kivitel is van), mint a többi Q7-es, csak itt végtelennek tűnik az erőtartalék és kicsivel vagányabb a körítés.

Azért mondom, hogy kicsivel, mert az Audi ennél a modellnél sem vitte túlzásba az izomkötegek mutogatását. Itt van a négy kipufogóvég, az átszabott maszk és az első sárvédő „V8 T” felirata, de nem ordít róla, hogy az egyik leggyorsabb SUV a piacon. A belső tartalomra meg leginkább a perfekt szó illik. Technikai tudása (félautonóm vezetést lehetővé tevő segédek) és kidolgozása miatt is. Kíváncsian várom a konkurencia válaszát!

Audi SQ7 TDI
Összlökettérfogat: 3956 cm3
Hengerek/szelepek: V8/32 biturbó-dízel
Max. teljesítmény: 320 kW (435 LE) 3750-5000/perc
Max. forgatónyomaték: 900 Nm 1000-3250/perc
Hossz./szél./mag.: 5069/1968/1741 mm
Tengelytáv: 2996 mm
Tömeg/terhelhetőség: 2345/685 kg
Csomagtér: 805/1990 l
Üzemanyagtank: 8,5 l
Gyorsulás 0100 km/h: 4,8 s
Max. sebesség: 250 km/h
Átlagfogyasztás: 7,2 l/100 km
CO2kibocsátás: 189 g/km
Alapár: 27 655 470 Ft-tól

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!