A Renault idén májusban hirdette meg eco2 programját, amelynek keretében környezetkímélő autókat kínál. Olyan modellek kaphatják meg a kissé bakafántos eco2 emblémát, amelyek egész életciklusuk során mérhetően jobb eredményeket szolgáltatnak, megfizethetők, s kielégítenek három követelményt: CO2-kibocsátásuk 140 gramm/kilométer alatt marad, ISO 14001 szerint minősített gyártóüzemben készülnek, s élettartamuk végén legalább 95 százalékig visszaforgathatók, illetve műanyag alkatrészeik legalább öt százaléka visszaforgatásból származik.

Jelenleg a Renault modellválasztékának 40 százaléka eco2 autó, közülük a legújabb a mostani Michelin Challenge Bibendum rendezvényen bemutatott Logan Renault eco2 Concept, amely koncepcióautó ugyan, de csupán minimális mértékben változott a páratlanul kedvező ár-érték aránya miatt nálunk is kedvelt alapmodellhez képest. Pitestiben készül, az ISO 14001 szerint, 8,3% újrafeldolgozott műanyagot tartalmaz, 95 súlyszázalékban visszaforgatható. CO2-kibocsátása 90 gramm alatti, ami világviszonylatban is kiváló.

Sok kicsi sokra megy

Meghökkentő, milyen szimpla, ismert eszközökkel alkottak olyan autót, amelyet sokan vásárolnának meg szívesen. Az 1.5 dCi (85 LE) motor öt- helyett hétfuratos fúvókákat és szélesebb dugattyúteknőt kapott , ez 5 grammal csökkentette a CO2-emissziót. A végáttételt 8 százalékkal hosszabbra vették, amitől még megfelelő maradt a rugalmasság, de újabb 4 százalékkal lement a szén-dioxid-kibocsátás. Néhol optimalizálták a mozgó alkatrészek illesztési hézagát, az 5W20-as motorolaj helyett pedig hígabb 5W30-ast töltenek be (-2 g/km).

A kocsi alatt flexibilis első kötény és pótkerékburkolat csökkenti a légörvénylést. A hűtőmaszk áteresztő képességét kissé redukálták, a motorháztető első pereménél gumiszegély állja útját a beszökő levegőnek, áramvonalas dísztárcsákat tettek fel, hátul kis „gácsérfarok” spoiler került a csomagtartó peremére, a tetőn pedig kis uszonyok fésülik az áramlást. Végül kismértékben leültették az autót, ami valószínűleg nem tesz jót a földútjáró képességnek. Ennyit azonban elnézhetünk, hiszen a sorozatgyártású Logan 0,36-járól 0,29-re csökkent az alaktényező, további 5 százalékkal mérsékelve a CO2-emissziót.

Könnyen gurul

Picit variáltak a kerékbeállítási adatokon és minőségibb hátsó kerékcsapágyakat építenek be, ezért egyszázalékos nyereséget könyvelhetnek el. Nem sok, de valami. Éppen kétszer ennyit ér az új Michelin Energy Saver 185/65R15 gumiabroncsok alkalmazása, amelyekben szilika helyettesíti a hagyományos korom jó részét. Odafigyeltek az energiafogyasztókra is: az aktív szabályozású generátor például a teljesen felesleges 13,5 helyett 12,8 volttal tölti az akkumulátort, ami szintén előnyösen hat a fogyasztásra. Igen, a fogyasztás! Arról még nem esett szó, pedig igazából az érdekel mindenkit. Nos, a szabványosan mért adat 3,8 liter/100km, amivel a Logan elsüti a nagyágyút! CO2-kibocsátása pedig mindössze 88 g/km.

Ne is kérdezzék, tudom, mire kíváncsiak: jön, Magyarországon is kapható lesz ez az autó. Még nem biztos, hogy pontosan ilyen kivitelben-e, de lényegi változtatások nélkül. A pontos specifikáció, az ár és a bevezetési időpont még nem ismert, de ha van valami, amire érdemes várni, hát ez az.