Nem kezdettől fogva elektromos autónak készült a Mitsubishi i, hanem egy normál, benzinmotoros kisautónak. Ezt alaposan átépítették a japán mérnökök, a francia partner, a PSA konszern pedig utóbbi változat alapján készítette el a két elektromos autóját, a Citroën C-Zéro-t és a Peugeot iOn-t.

Ennek ellenére nem az elektromos autóvá alakítással vannak a legnagyobb bajok, hanem alapvető konstrukciós hiányosságokkal küzd az autó. Első és legfontosabb dolog rögtön szembetűnik, az egykarú ablaktörlő. Elég nagy a törölt felület nagysága, mivel az európai kontinensen való haladási irányhoz igazították, azonban a tengelyét nem süllyesztették el. Ez nem esztétikai kérdés, hanem biztonsági – gyalogosgázolásnál komoly sérüléseket okozhat. Húsvétkor különösen oda kell figyelni az utcákon gyalogoló részegekre, mert hang hiányában nem észlelik a hátulról közeledő C-Zérot.

A hátsó ajtónak köszönhetően se a gyermekülés, se a gyermek elhelyezése nem okoz problémát A hátsó ajtónak köszönhetően se a gyermekülés, se a gyermek elhelyezése nem okoz problémát

A másik biztonsági hiányosság az első öveket érinti. Ezek felső bekötési pontja nem állítható. Én 1,9 méteres magasságommal a nagyra nőttel közé tartozom, és nekem pont megfelelő helyen fut az öv – alacsonyabb növésű embernél már vághatja a nyakat. Valószínűleg az akkumulátor kímélése miatt a hátsó ablakfűtés minimális teljesítménnyel működik – most, tavasszal a párátlanítás se ment neki, mi lesz télen, amikor a jeget kellene leolvasztania a hátsó szélvédőről? Merülő akkumulátorból úgy lehet még extra hatótávolságot kicsikarni, hogy az ember visszavesz a tempóból, így ha pár perc késéssel is, de haza tud érni. Hogy pontosan mennyi az elmaradás, muszáj lesz a karórájáról vagy a mobiltelefonjáról megnézni, mert a műszerfalon nincs időmérő szerkezet. Se a műszeregységben, se a rádió kijelzőjén nincs óra. Japán autó, szent kvarcóra nélkül? Tényleg forradalmi jármű a C-Zéro…

Megszenvedett vele, de azért itt is felment. Lefelé fékezni kellett, mert kis sebességnél alig termel vissza áramot, így nagyon begyorsult volna Megszenvedett vele, de azért itt is felment. Lefelé fékezni kellett, mert kis sebességnél alig termel vissza áramot, így nagyon begyorsult volna

Az elöl 145, hátul 175 mm széles abroncsok csak bajt jelentenek; a speciális méret pótlása nem olcsó mulatság, ráadásul pótkerék sincs. Aki bajba kerül, defektszett segítségével folytathatja útját – ennek megtalálása azonban komoly feladat. Legegyszerűbb, ha a kezelési utasításba néz utána az ember. Ki kell emelni a hátsó ülőlapot a helyéről, majd a jobb oldali részen, négy szárnyas anya oldása után férünk hozzá a defektszetthez. A kezelési könyv egyébként érdekes olvasmány, megtudhatjuk belőle, hogyan kell bebikázni(!) az autót, ha esetleg lemerült volna a 12 V-os akkumulátor. Az is részletesen le van írva, hogy ha netán télire több hónapra leállítjuk az autót, áramtalanítsuk a 12V-os akkut; az újra üzembe helyezéshez meg kérjük Citroën márkaszerviz segítségét…

Nem állítható az első övek magassága Nem állítható az első övek magassága

A töltés alapján véve pofonegyszerű folyamat, amit azonban sikerült megnehezíteni. A szó szoros értelmében. Ha még sikerül is öt méteren belül konnektort találni, az igen nagy valószínűséggel nem bokamagasságban van – így viszont a kábel nehéz, érzésre vagy egykilós vége a konnektoron lóg. Amúgy a Citroën ajánlásával ellentétben nyugodtan lehet hosszabbítóval is tölteni az autót, nem melegszik a kábel – a tapasztalatok szerint legfeljebb 7 Amper áramerősséggel tölt a C-Zéro.

Sérüléseket okozhat gyalogosgázolásnál a nem süllyesztett ablaktörlő-tengely Sérüléseket okozhat gyalogosgázolásnál a nem süllyesztett ablaktörlő-tengely

Összességében az apró – és néhány esetben meglepő – hibái ellenére se a Citroën C-Zéro autó mivoltával van baj, a legnagyobb nehézséget az jelenti, hogy állandóan konnektor után kell szaladgálni. Ez még azoknak is gondot tud okozni, akik netán kijelölt céges parkolóhellyel is rendelkeznek az otthoni garázs mellett. A nyáron kialakult rutint egyébként alaposan megkavarhatja a téli időjárás, hiszen a fűtés 17, a légkondi (páramentesítés) 8 km-rel csökkenti a hatótávolságot. A Citroën elektromos autója tehát úgy használható, mint egy normális autó, azonban két használat közötti időben is törődnünk kell vele. Kérdés, hajlandó lesz-e erre valaki azután, hogy tízmillió forintot (és a fehér metálfényezését további 136 000 Ft-ot) kifizetett egy négyszemélyes városi autóért.

Hő- és atomerőműből származik a C-Zéro-t hajtó elektromosság - tisztának tehát nem nevezhető Hő- és atomerőműből származik a C-Zéro-t hajtó elektromosság – tisztának tehát nem nevezhető