Nicolas Hayek még csak nem is álmodott arról, hogy egy nap majd kitalálja a Smartot, amikor az olasz Zagato piacra dobta a Zele nevű villanymotoros mikroautóját, amelyet még az USA-ban is forgalmaztak Elcar néven – inkább kevesebb, mint több sikerrel, mert az olajválság ellenére nem nagyon akaróztak az emberek átülni a mindössze 1,95 méter hosszú műanyag dobozba.

Nem bonyolították túl az alvázat a Zagato konstruktőrei Nem bonyolították túl az alvázat a Zagato konstruktőrei

Egy texasi úriember pár évvel ezelőtt rögtön két ilyen, rossz állapotban lévő járművet vásárolt, amelyek közül a rosszabbat vette alapul az átépítéshez. Megszabadult a 4,8 lóerős villanymotortól és az akkumulátor-csomagtól, és egy Suzuki GSX-R 600-as négyhengeres motorkerékpár-blokkot épített az ülések mögé. A váltó hatfokozatú, rükverc nincs, az eredeti merev hátsó tengelyt épp csak annyiból módosította, hogy a lánchajtást fogadja az eredeti differenciálmű.

A felfüggesztés még az olasz eredetihez hasonlóan nagyrészt Fiat 500/124-es elemekből áll, azonban egyedi felniket készített az építő, hogy a gyárinál szélesebb abroncsok használatára legyen lehetőség. Noha az autó komplett és működőképes, azzal még foglalkozni kellene egy keveset, hogy megfeleljen az Egyesült Államokban a közúti közlekedés feltételeinek, azaz rendszámot kaphasson, de ez csak formaság.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A másik autó, amely az eredeti kettő közül jobb állapotú volt, még felújításra vár. Azt villanymotorosnak akarta meghagyni az építő, de modern hajtást és vezérlést kapott volna, nagy méretű táblaszámítógéppel a műszerfal közepén, amely egyben informál és vezérel. Ezt bónuszként kapta meg az a vásárló, aki hajlandó volt mintegy 900 ezer Ft-nyi összeget fizetni a két törpéért. Arról nincs hír, hogy a vásárló meri-e használni az eredetihez képest húszszoros teljesítményű Zagato-t a közúton…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!