Amilyen gyorsan igyekeztek megszabadulni az egykori KGST tagországokban a régi szocialista autóktól az emberek, olyan nagy energiával keresnek ma a nosztalgiázók, a gyűjtők és autóépítők épségben maradt régi „szoci” autókat. A német Manuela Schütte lány létére autóbolond, s bizony ő is beállt a sorba: keresett, és sokaktól eltérően talált is egy egészséges állapotban megmaradt Ladát.

Fekete kárpitok, fekete hátlapú műszerek, fekete ülések, nagy zene és elektromos ablakemelők elöl. A kurbli csak dísz. Fotó: Bodenseetuning, Facebook

A 37 éves fodrászlány gyengéje az öreg autó, a flottájában szerepel még egy 1978-as Opel Kadett is. De ő nem klasszikus veterános, az autókat átépítteti, tuningolja. Így járt a zöld Lada is, amely a történet szerint a keletnémet titkosrendőrség, a Stasi hivatali autója volt. 1984-ben gyártották, 21013-as modell, tehát ahogy mi jobban ismerjük, az 1200 S. Mai kifejezéssel ez volt a faceliftes ezerkettes, lényegében az 1300-as modell (21011) az 1,2- es, 62 lóerős motorjával. Több dologban különbözött az őseredetitől, elhagyták a babákat a lökhárítókról és helyettük gumicsíkot raktak rájuk, a hűtőrács sűrűbb függőleges osztásokkal készült, az utastérszellőző a C-oszlopra került, az indexek és a hátsó lámpák szögletesek lettek, hátul középen prizmával. Belül elmaradt a kormányról a króm dudakarika, és a műszerek hátlapja nem csak szürke és ezüst színben készült – a visszajelző lámpák kerete fekete lett. A hátsó kárpitokon a hamutartókat felrakták az ajtóbehúzókra.

Erősebb motor szolgál a tiszta térben

Szóval az autó jó állapotban került Manuelához. Az eredetiséget mutatja, hogy a hátsó Zsiguli feliratnál egy kis rozsdafolt is utal a kocsi korára. Tehát ez nem is annyira Lada, mint Zsiga, bár a gyárban különösebb rendszer nélkül álltak át a Lada márkanévre, párhuzamosan került fel mindkét felirat az azonos típusokra. De ez a névkeverés később is így maradt, a Samara is jött cirill betűs Szputnyik típusnéven hozzánk.

Manuela Schütte két öreg autót is tart

A fodrászlány azért alaposan feltúratta az autót. Több lényegi változás történt, a legfeltűnőbb az airride légrugórendszer beépítése. Ezzel aztán szépen ráfekhet a zöld bódé a ritka, Tramont TY-1 7×15 colos felnikre. A motortérben is komoly a változás, a kései, 90-es évekbeli Ladák 1.7i motorját szerelték bele, amely 84 lóerős. Az újabb motorral jött az ötfokozatú váltó is. A motort sportlégszűrővel és sportkipufogó-rendszerrel tették életképesebbé. Némileg vissza is öregítette az autót az új tulajdonosa. Babás lökhárítókat szerelt rá, az utastérbe pedig a régi kürtkarimás bakelitvolánt. Belül a korabeli álomextrákkal rakta össze a kocsit, a ritka fekete kárpitokkal és a legjobb-féle kardánbox-szal. Természetesen nem a mindennapi használatra készült a kompozíció, Manuela tuningtalálkozókra jár a krómszempillával is felszerelt öreg Zsigulijával – vagy Ladájával…

Teljesen leültetve ”orrnehéz”. Nem maradt le a sportkipufogó sem