Látszólag szögletes a forma, légellenállási együtthatója azonban csak 0,27. Fotó: Stefler Balázs

Az autópiac átalakulása jól látható a Volvo kínálatának változásán, hiszen 2016-ban fejezték be az utolsó hathengeres benzinmotorral felszerelt Polestar modell gyártását, majd a frissen bemutatott S60-as Polestar csúcsváltozata már hibrid hajtást kapott, dízellel pedig egyáltalán nem készül a legújabb széria. Jelenleg a T6-os néven kapható hajtáslánc a legerősebb, még tisztán robbanómotoros konfiguráció, de nagy az esélye, hogy ebben a formában most látjuk utoljára, mert a svédek a hibrid és az elektromos technológiára koncentrálnak. A belső égésű motorok fejlesztését a tulajdonos, kínai Geely egy új közös vállalatba szervezi ki, és ettől a cégtől vásárol majd a Volvo.

Prémiumminőségű az utastér és magas az alapfelszereltség. Az érintőképernyő érzékeny, de a menü elrendezését még lehetne finomítani

A márka számára kijelölt, egyre tisztább jövőben várhatóan már nem lesz szükség egy 310 lóerős változatra, és lássuk be, most sincs! Bár a rajongók szívét mindig megdobogtatja egy turbós-kompresszoros, ráadásul R-Design csomagos limuzin, az elmúlt évtizedekben kialakult vevőkör éppen a német prémiummárkáknál szelídebb, tisztább üzemű és biztonságosabb autóra vágyik, ezzel nehezen fér össze a sportlimuzinos karakter. Tény, hogy a mai villanyautók egymásra licitálnak teljesítményben, és a T8-as hibrid változat is 390 lóerős, a lényeg elvileg a fogyasztás és károsanyag-kibocsátás csökkentése, ebben a T6-os nem áll valami jól. Ha figyelembe vesszük az automatikus váltó és az összkerékhajtás súlytöbbletét, illetve a tesztautó alacsony futásteljesítményét, a 9,9 literes tesztátlag akkor is legfeljebb közepesnek számít, a 173-203 g/km-es szén-dioxid-kibocsátás pedig megdrágítja majd a csúcsbenzinest, amikor 2020-ban életbe lép az új szabályozás.

Nagy, kényelmes és jól tart az ülés, a svédek értenek az ergonómiához. Jó a hátsó sor helykínálata, a könyöklőben pohártartó és két rekesz is van. Saját klímakonzol jár a hátul ülőknek, itt kapcsolható ki-be az ülésfűtés is

Az egykori, kemény R modellek késői utódja egyébként megdolgozik a pénzéért. Valódi, szívmelengető hanggal festi alá a gyorsításokat, bőséges ereje meggyőzően lendíti előre a masszív karosszériát, és minden helyzetben rugalmassá teszi az S60-ast, ami magabiztos, nagyautós érzetet biztosít a középkategóriás limuzinnak. Viszont éppen ez a méltóságteljes, biztonságos miliő veszi el a sofőr kedvét a száguldástól, amire a T6-os alkalmas lenne, mégsem illene a karakteréhez. Tudását hosszú távú utazásokon kamatoztatja, ahol a 8 fokozatú, hidraulikus váltó is szépen, finoman dolgozik, így akár meg is feledkezhetünk róla, hogy a dinamizmus fenntartásához a nyomatékváltóra is szükség van.

Ma már négy henger a maximum, viszont turbófeltöltő és kompresszor is lélegezteti a T6-ost

Összkerékhajtása nedves utakon, laza talajon vagy havas, jeges emelkedőkön gondoskodik a megfelelő tapadásról, mert a gyárilag ültetett sportfutómű nem sok mozgásteret enged a földutak meghódításához. Hangolása ideális átmenet a rázós és az elringató között, tempós kanyarokban is stabilan fekszik, és az úthibákat is hatásosan csillapítja. Kormányzása precíz és határozott, azonban kissé steril, illik az S60-as semleges viselkedéséhez.

Igényesen rejtették el a zsanérokat, melyek így is sok helyet rabolnak a csomagtartóból

Karosszériája nagy előrelépést jelent az elődmodellhez képest, helykínálata és csomagtartója is nagyobb, praktikusabb, de a V60-as kombival nem veheti fel a versenyt. Ami a formatervet illeti, már az S90-essel megtalálták azt a stílust, amely egyszerre hűséges a masszív, szögletes Volvo-fazonhoz és zárkózik fel a mai vevőkör igényeihez. Éppen annyit változtattak a formán, hogy észrevehető legyen a különbség a két méretosztály között, bár a vásárlók egyre kevésbé igénylik az ilyesmit. Az S60-ast a hátsó lámpája különbözteti meg az S90-estől. Ezúttal is megosztó a lámpatest alakja, mégis harmonikusabb az összkép. Belül a legutolsó Volvo elrendezés csupán apró részleteiben tér el a többitől. Évek óta nem öregszik az anyaghasználatával és kidolgozásával is a prémiumriválisok szintjén mozgó dizájn. A jó ergonómia, valamint a már alapáron is gazdag felszereltség indokolja a hozzájuk hasonlóan kalkulált vételárat. Az S60-as legerősebb oldala mégis az, amit pénzért nem lehet megvenni, a sportossága, eleganciája, kívülről is látható értéke és jelen esetben bőséges teljesítménye ellenére is pozitív arculat, melyet a Volvo zöld stratégiája várhatóan tovább erősít majd.

A sportfutómű 12 mm-es ültetést jelent, de ez nem megy a rugózási komfort rovására

TETSZETT
• külső-belső dizájn
• vezethetőség
• biztonsági arzenál
NEM TETSZETT
• odafigyelést igénylő érintőképernyő

ÖSSZEGZÉS
Vonzó külsejű, marasztaló belsejű és árcédulájához illően színvonalas, jól felszerelt autó az S60-as harmadik generációja. Az R-Design kivitelhez passzoló, jó erőben lévő T6-os motor, az automatikus váltó és az összkerékhajtás profi üzleti limuzint varázsol belőle.

Volvo S60 T6 AWD Aut.
Összlökettérfogat: 1969 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbókompresszor
Max. teljesítmény: 228 kW (310 LE) 5700/perc
Max. forgatónyomaték: 400 Nm 2200-5100/perc
Hossz./szél./mag.: 4761/1850/1431 mm
Tengelytáv: 2872 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1603/1603 mm
Fordulókör: 11,3 m
Saját tömeg/teherbírás: 1703/577 kg
Csomagtér: 442 l
Üzemanyagtank: 60 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 5,5 s
Max. sebesség: 250 km/h
Átlagfogyasztás: 7,6-9,0 l/100 km
Tesztfogyasztás: 9,9 l/100 km
CO2-kibocsátás: 173-203 g/km
A modell alapára: 11 564 000 Ft (T4 Aut., 190 LE)
A tesztelt verzió ára: 16 989 000 Ft