Egyértelmű, hogy a franciáké az elsőség, amikor a dobozautókról van szó (Renault 4, Citroën 2CV), és az újkori modulegyterű-divat elindítása is nekik köszönhető (Kangoo, Partner/Berlingo). A Fiat ajánlata egykor a szériában adott két tolóajtajával és a prémiumautókat megszégyenítő méretű, de a kategóriának megfelelően fényezetlen fekete lökhárítóba foglalt hűtőráccsal hívta fel magára a figyelmet, ma pedig olyan műszaki csemegével, mint a független hátsó felfüggesztés. Ez utóbbi szép és jó, de a kedves ügyfél hamarabb veszi majd észre a legutóbbi modellfrissítés alkalmával mosolygóssá vált első lökhárítót, aminek köszönhetően a vele egy gyártósoron készülő Opel Combótól is könnyen meg lehet különböztetni.

A műszerfal közelében kevés a tárolóhely, így a plafonpolc hozza be a „lemaradást”. Fotó: Hilbert Péter A műszerfal közelében kevés a tárolóhely, így a plafonpolc hozza be a „lemaradást”. Fotó: Hilbert Péter

A Panorama nevű személyautó-kivitel sajátja a hatalmas méretű – de nem mindenhol átlátható – ablakfelülettel rendelkező hátfalajtó, egyébként szinte teljesen beburkolták az utasteret. Ami miatt mégis folyamatosan érezni az eredendően teherautós rokonságot, az maga a karosszéria. Egy haszonjárműnek a raktér maximalizálása miatt függőlegesen állnak az oldalfalai, ez jelen esetben is így van, ami miatt ez furcsa, hogy az első ülések a jármű középvonalához közel kerültek elhelyezésre, és nem dőlnek rá az itt helyet foglalókra az oldalfalak. A sofőrnek folyamatosan az az érzése, hogy milyen hatalmas karosszériát terelget, pedig a valóságban átlagos a szélesség – a tükrök nélküli 1,83 méter manapság már a kisautóknál sem példa nélküli. Nagyon jól néz ki a kétszínű műszerfal, és miközben az ember bőszen tapogatja a puha műanyagot, előbb-utóbb észreveszi, hogy bizony tárolóhely alig van előtte. A helyzetet megmenti a tető alatti, az utastér teljes szélességében végigfutó polc, de azért nem ártott volna, például az autóhoz csatlakoztatott telefonnak, vagy egyéb kütyünek használható fiókot terveznek, nem egy alibimélyedést, amiből az első kanyar hírére kiesik az oda helyezett tárgy.

Széltében is tágas a kabin, leghátul azonban már szűk a lábtér Széltében is tágas a kabin, leghátul azonban már szűk a lábtér

A teherautós rokonság pozitív hatása a nagy méretű külső tükör, de azért nem kell erre hagyatkozni tolatáskor, hiszen hátsó kamera és parkolóradar is választható, sőt melegen ajánlott azoknak, akik sokat parkolnak szűk helyen. A tágasság érzése csak az első üléssorra igaz, a másodiknál már erősen függ a lábtér mérete attól, milyen nagyra nőtt az elöl ülő ember. Erre egyébként van megoldás, a 30 (!) centivel nyújtott tengelytávolságú karosszéria; ha netán függőlegesen nem elég a hely, magas tetőt is lehet rendelni a rövid karosszériához. Extraként két pótülés is kérhető a csomagtartóba, ezek kényelmesek, de aki ide kényszerül, annak a lábfej elhelyezésével lesz problémája. A ki- és beszereléskor sokat kell szenvedni azzal, hogy minden bekattanjon a megfelelő helyre, illetve nagyon nehezek is ezek az ülések, óvatosan tessék emelgetni őket! Ráadásul ezek az ülőhelyek szinte teljesen megtöltik a csomagteret, úgyhogy alaposan gondolja meg mindenki, megéri-e a 180 ezer Ft-os beruházás.

A plusz két ülés szinte teljesen kitölti a csomagteret A plusz két ülés szinte teljesen kitölti a csomagteret

Nem érdemes az 1,6 literes, 105 lóerős dízelmotornál kisebb erőforrással választani a Doblót, a nagy saját tömeg és homlokfelület miatt szükség van a nyomatékos motorra. Szerencsére a tesztautónkat is mozgató gázolajos már alacsony fordulaton eléri nyomatékmaximumát, így kevés kapcsolással tudjuk tartani a forgalom ritmusát. Még autópályán sem lesz hangos, de itt már érezhetők a határai, nagyobb emelkedőn vissza kell kapcsolni, és a fedélzeti számítógép szerint ilyenkor megugrik a fogyasztása is. A vezethetőség legfeljebb átlagos annak fényében, hogy a kormány nagyon könnyen tekerhető, de kevés visszajelzést ad, a rugózás viszont meglepően jó úttartást biztosít, miközben még terhelés nélkül is kényelmes. A 105 lóerős dízelt választva csak néhány extrafelszerelés választ el attól, hogy 6 millió Ft fölé szaladjunk. Ekkor azzal szembesül az ember a Fiat-kereskedésekben, hogy a szintén 7 személyes utastérrel és 2,0 literes dízelmotorral felszerelt, sokkal személyautósabb Freemontért is ennyi pénzt kérnek. Ha nem kell feltétlenül a 3,2 köbméteres raktér, érdemes elgondolkozni utóbbi ajánlaton.

Nagy az üvegfelület, de csak a felső rész a valódi szélvédő Nagy az üvegfelület, de csak a felső rész a valódi szélvédő

Tetszett
• kényelmes hangolású felfüggesztés
• csendes és kulturált dízelmotor
• pótülések híján hatalmas csomagtér

Nem tetszett
• normál karosszériánál lábtér a második sorban
• kevés tárolóhely a műszerfalon

Összegzés
A dobozautók között jó ajánlatnak számít a Fiat Dobló, a vetélytársak csak drágábban adnak hasonló tudást, ráadásul a Panorama kivitel egészen jól palástolja származását. Akinek nem elég tágas, vehet hosszabb, vagy magasabb karosszériát is.

Fiat Dobló Panorama 1.6 Multijet 105
Összlökettérfogat: 1598 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 77 kW (105 LE) 4000/perc
Max. forgatónyomaték: 290 Nm 1500/perc

Hossz./szél./mag.: 4406/1832/1895 mm
Tengelytáv: 2755 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1510/1530 mm
Fordulókör: 11,2 m
Saját tömeg/teherbírás: 1430/685 kg
Csomagtér: 133-790-3200 l
Üzemanyagtank: 60 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 13,4 s
Max. sebesség: 164 km/h
Város/országút/vegyes: 6,1/4,7/5,2 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,7 l/100 km
CO2-kibocsátás: 138 g/km
A modell alapára: 4 300 000 Ft (Pop 1.4 16V 95 LE)
A tesztelt verzió ára: 5 700 000 Ft

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!