Nézzük mindjárt a mifelénk legfontosabb részletet, a vételárat! A harmadik generációs Renault Laguna alapverziója 5 350 000 forintért rendelhető, ezért az összegért ötajtós (Berline) kasztnival, 1,6 literes benzinmotorral és Authentique felszereltséggel szállítja a gyár. A legolcsóbb dízel ennél szerencsére csak alig fél millióval drágább, ráadásul az ECO2-es motorszériából való, tehát átlagfogyasztása (5,1 l/100 km) és CO2-kibocsátása (136 g/km) is jó ajánlólevél lehet. Könnyebben be tudjuk sorolni a Laguna benzines és dízel bázisverzióinak árát, ha rápillantunk egy-két rivális adatlapjára. A kifutó modellként számon tartott C5-ös Citroennel szemben például nem rúghat labdába, hiszen a másik francia benzines belépőtípusa (1.8 16V, 125 LE) akciós áron most 4 390 000 forintért kapható, a 110 lovas, 1,6-os dízel pedig 4 670 000 forintért kelleti magát. A nyár elején debütált Mondeo valamivel drágább az új Lagunánál (1.6i, 110 LE: +258 ezer Ft és 1.8 TDCi, 100 LE: +223 ezer Ft), igaz persze, hogy a Ford reménysége méretben is túllicitálja a Renault-kollégát. Német vonalon nézelődve a VW Passat kínálatának aktuális újdonsága, a szerény étvágyú (1.9 TDI, 105 LE: 5,1 l/100 km) és környezetbarát (CO2: 136 g/km) BlueMotion tolakszik a képbe, 772 ezer forintos felára azonban elsőre kicsit borsosnak tűnik.

Érmes remények

Az autóvásárlás koreográfiája persze az árcédulák nézegetésénél és a különbségek összevetésénél sokkal bonyolultabb, itt már az egyénre szabott igények dominálnak. Nem biztos, hogy az alapverzió lesz a húzómodell, mint ahogy az sem, hogy az ötajtóssal szemben háttérbe szorul majd a kombi – igaz, a puttonyos Laguna majd csak 2008 januárjától lesz rendelhető.

A Salzburg környéki, szolidabb szintkülönbségeket áthidaló útszakaszokon csendességével és kifejezetten megnyerő minőségével domborított a Renault középkategóriása. A dízelmotor diszkréten duruzsolt, hangja pedig csak akkor mordult fel, amikor egy-egy visszafordító kanyar előtt kihasználtuk a motorfék erejét, illetve a turbótartomány felső sávjában gyorsítottunk. Érezni az autón, hogy temérdek pénzt öltek a fejlesztésébe, s egyátalán nem túlzó, hogy a gyár illetékesei a szegmens képzeletbeli dobogójára várják az új Lagunát.

Bár az első férőhelyek ülőlapjai kissé rövidnek tűntek, az utastér atmoszférája és az általános komfortérzet dicséretes. Szép a műszerpult, a váltókar mögötti menüközpont rövid ismerkedés után egyszerűen kezelhető, s a megfelelő vezetési pozíció testre szabása is gyorsan megy. Az ülések párnázottsága és a futómű hangolása jól azonosíthatóan keményebb, feszesebb – első hazai tesztünkben majd kiderítjük, hogy miként idomulnak a hazai útviszonyokhoz.

Az egyszerűség jegyében

A lényeg olykor az apró részletekben rejlik – gondolhatták a tervezők, amikor például a csomagtér traktusán dolgoztak. A befogadókapacitás ugyan nem a legnagyobb, de a variálás egyszerűsége minden elismerést megérdemel. Egy mozdulat és a támlák már fekszenek is, a padló teljesen sík lesz, a takaróroló hevederjének pedig van hely egy ügyes fiókban. További piros pont jár a kombi (Grandtour) külön nyitható hátsó szélvédőjéért, s egyáltalán az új Laguna figyelmes részletmegoldásaiért (pl. navigáció, tárolórekeszek, klíma és szellőzés).