A Toyota Land Cruiser hat évtized után sem ismer megalkuvást! Ez nem egy „puhapöcs” aszfaltterepjáró, hanem a régi vágású, keményvonalas iskola híve. Az alvázas felépítésű LC 150-es minimális szabadmagassága 215 mm, az első terepszög 32, a hátsó 25, a rámpaszög pedig 22 fokos, képes felkapaszkodni 42 fokos emelkedőn, megbirkózik a 42 fokos oldaldőléssel, s akár 70 centi mély patakon is átgázol.

A részlegesen önzáró, központi Torsen differenciálmű alapesetben 40:60 arányú tengelyek közötti nyomatékelosztást valósít meg, de az útviszonyoknak megfelelően (50:50–30:70 tartományban) folyamatosan változtatja azt. Ha durvul a helyzet, a magabiztos továbbjutás érdekében gombnyomásra zárható a fele-fele arányú elosztás, no és bekapcsolható a terepfokozat.

Hiába a bőrkárpit, ezekkel a fabetétekkel és a kályhaezüsttel kissé retrós ez a luxus Hiába a bőrkárpit, ezekkel a fabetétekkel és a kályhaezüsttel kissé retrós ez a luxus

A kalandvágyó sofőr dolgát pedig a visszagurulás-gátló és a lejtmenetvezérlés mellett még számos egyéb eszköz segítheti! Például a háromkamerás terepmonitoron keresztül szemmel tarthatjuk a keményebb akadályokat, és a műszeregység kijelzőjén a kormányzott kerekek elfordulása is megjeleníthető. Hovatovább a terepválasztó gombbal (sár és homok, laza köves, dombos, sziklás programból kiválasztható a talaj jellege), valamint kúszónyomaték-szabályozással felvértezett VX Sport kivitelben a vezetőnek már nincs is más dolga, mint kormányozni, miközben a Land Cruiser szinte önmagától járja a terepet!

Vajon műúton is helytáll a földesúr?

Szóval, tényleg minden elismerésem a japán mérnököké, akik 60 év alatt a katonai dzsipből egy műúton is komfortos, de a kőkemény kihívásoknak továbbra is megfelelő luxusterepjárót farigcsáltak. Csakhogy van itt pár bökkenő… Egyrészt amíg korábban ember és gép egymást kiegészítve járta a terepet, addig mára az embernek szinte csak statisztaszerepe maradt. Másrészt nekem már a luxusterepjáró fogalmával is alapvető gondjaim vannak: most komolyan, európai vagy még inkább magyarországi viszonylatban ki az, aki egy 12-19 millió forintos monstrummal vág neki a vadonnak? Ha pedig javarészt műúton használjuk, akkor a Land Cruiser bizony minden trükközés ellenére is kompromisszumokkal jár.

Felező, lejtmenetvezérlő, diffizár Felező, lejtmenetvezérlő, diffizár

A 3,0 literes, soros négyhengeres dízelmotor teljesítményét 190 lóerőre srófolták, 420 Nm-es forgatónyomatéka pedig széles fordulatszám-tartományban rendelkezésre áll. Csakhogy nem kevesebb, mint 2,4 tonnát kell mozgatnia, miközben a lovak vágtáját a komótosan kapcsolgató, ötfokozatú automatikus sebességváltó és az állandó összkerékhajtás is visszafogja. A kormányzás indirekt és az irányváltások nehézkesek, így aztán a Land Cruiser éppen annyira fürge és agilis, mint egy elefánt. A magasépítésű karosszéria dőlését ugyan kordában tartja a KDSS elektronikusan szabályozott hidraulikus felfüggesztés, és az AVS adaptív lengéscsillapítás keménysége (komfort, normál, sport) is állítható, de kanyarban a Toyota abroncsai már akkor sírnak a tapadásért, amikor a feladat egy SUV-nak még meg sem kottyan.

Motorosan állítható +2 ülés Motorosan állítható +2 ülés

A Land Cruiser tudása valóban lenyűgöző, de én soha nem vinném kemény terepre. Így pedig bőven beérem a modern SUV-k terepjáró képességével, s többre értékelem személyautósan agilis viselkedésüket és vezethetőségüket. Persze meglehet, hogy bennem van a hiba, hiszen a Land Cruiser a világ legnagyobb darabszámban eladott 4×4-ese, máig ötmilliónál is több fogyott belőle – nálunk az idei év első kilenc hónapjában 54 db talált gazdára.

Jól rugózik, de az aszfalt nem igazán a Land Cruiser asztala… Jól rugózik, de az aszfalt nem igazán a Land Cruiser asztala…

TETSZETT
terepjáró képesség
praktikum, variálhatóság
gördülési komfort

NEM TETSZETT
menetdinamika, vezethetőség
nyers motorhang

ÖSSZEGZÉS
Elképesztő, hova fejlődött a terepjáró-technika, de a Land Cruiser 60. születésnapját kissé szerényen ünnepelte a Toyota. A feliraton és a hátsó lámpák áttetsző buráján kívül semmi nem utal a jubileumi modellre.

Toyota Land Cruiser
Összlökettérfogat: 2982 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 140 kW (190 LE) 3400/min
Max. nyomaték: 420 Nm 1600-3000/min
Hossz./szél./mag.: 4760/1885/1845 mm
Tengelytáv: 2790 mm
Fordulókör: 11,6 m
Saját tömeg/teherbírás: 2415/590 kg
Csomagtér: 205/1995 l
Üzemanyagtank: 87 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 10,2 s
Maximális sebesség: 175 km/h
Város/országút/vegyes: 9,7/7,1/8,1 l/100 km
Tesztfogyasztás: 11,0 l/100 km
CO2-kibocsátás: 213 g/km
A modell alapára (3 a. 6MT TX): 11 965 000 Ft
A tesztelt modell ára: 18 965 000 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!