Néhány hónapja az 51 esztendős múltra visszatekintő Toyota Land Cruiser legutóbbi, tizenegyedik nemzedékéhez is választható benzinüzemű erőforrás. Miután elfordítjuk a gyújtáskulcsot, azonnal nyilvánvalóvá válnak a dízelmotorral szembeni előnyök. A 3956 köbcentis V6-osnak alapjáraton a szavát sem hallani, alacsony fordulaton halk sustorgással tudatja jelenlétét, hosszan pörgetve pedig lelkesítő gurgulázása csalhat elégedett mosolyt a vezető arcára. A selymes járású motor futáskultúrája klasszisokkal jobb a gázolajos D-4D változaténál, holott az utasteret már annál sem ostromolták sikerrel a zajok és vibrációk.
A VVT-i változó szelepvezérlésű egység ráadásul a legizmosabb, amit a legendás japán terepjáróba valaha beépítettek. 249 lóerős teljesítménye egyenletesen épül fel, így a motor végig meggyőzően húz, lendületesen mozgatja a kéttonnás gigászt. Terepjáráskor az is előnyös, hogy a 380 Nm-es forgatónyomaték jelentős része szinte kezdettől rendelkezésre áll.
A benzines Land Cruiserhez egyedüliként párosítható négyfokozatú, tanulékony automatikus sebességváltó lágyan kapcsolgat, s gyorsan alkalmazkodik a sofőr aktuális igényeihez. A kifinomult technikának persze megvan az ára: átlagos használat mellett nehéz a fogyasztást 16 liter alatt tartani, terepezéskor pedig könnyedén 20 liter fölé szaladhat a Toyota étvágya.

Komfortalváz

Gyorsan változnak az idők. A terepjárókat manapság vajmi kevesen használják küldetésük szerint. Sokkal inkább státusszimbólummá, életmód-autóvá avanzsáltak a 4×4-esek. Ennek megfelelően a legtöbb gyártó áttért a műúton előnyösebb, önhordó karosszériás felépítésre. A formát illetően a Toyota Land Cruiser is a divatot követi, ám a japán márka kitart a terepjáráshoz alkalmasabb alvázas konstrukció mellett. Tesztautónk kényelme ennek ellenére a luxusautókéval vetekszik. Az ötajtós, nyolcszemélyes modell elektronikusan vezérelt lengéscsillapítású (a komfortostól a sportosig négy fokozatban állítható) és hátul légrugós (lehetőséget ad a padlószint 30 milliméteres emelésére illetve süllyesztésére) futóműve városban magabiztosan lépi át a kisebb-nagyobb úthibákat, míg országúton és autópályán nagyfokú stabilitást biztosít a magas felépítésű autónak. Torsen nyomatékérzékelős központi differenciáljával, terepváltójával és a kerekeket egyenként fékező – tehát a korlátozott zárású differenciálműhöz hasonló feladatot ellátó – aktív kipörgésgátlójával a vadonban ugyancsak otthonosan mozog a Land Cruiser. A gyakorlatlan pilótákat ráadásul lejt- és hegymenetvezérlés (visszagurulásgátló) is segíti. A Hungaroring Adventure Park off-road játszóterén a kocsi könnyűszerrel oldotta meg a reménytelennek tűnő feladatokat is. Képességei rendkívül meggyőzőek, valószínűleg hamarabb száll el a pilóta bátorsága, mint hogy a Toyota tudásának határait feszegetné. Sőt, a vérprofi kalandorok korlátozott zárású differenciálművet vagy differenciálzárat is kérhetnek a hátsó tengelyre.

Vonzó belső

A belső tér kidolgozása ízléses, a felhasznált anyagok minősége és az összeszerelés elsőrangú, az ergonómia példás. A középkonzol tetejére helyezett kiegészítő műszer egyebek mellett a külső hőmérsékletről, a légnyomásról, a tengerszint feletti magasságról, az átlagfogyasztásról és a pontos időről tájékoztatja a vezetőt, de a stilizált iránytűt is itt találjuk. A felszereltség szinte minden igényt kielégít, a légkondicionálót például nemcsak oldalanként lehet szabályozni, hanem a hátsó utasok is kialakíthatják a saját mikroklímájukat. A helykínálat elöl és középen fejedelmi, a csomagtér oldalfalára felhajtható harmadik üléssorba (itt is találunk három darab hárompontos biztonsági övet és fejtámlát) azonban már bejutni is körülményes, s a megtermett egyéneknek a lábtér is szűkös lehet.
A Toyota Land Cruiser legendává nemesült neve, a kifogástalan minőség és megbízhatóság, valamint a nagyfokú komfort és terepjáró képesség persze az árcédulán is visszaköszön. A négyliteres benzinmotorral felszerelt háromajtós, ötszemélyes kivitelt 14,7, míg az ötajtós, nyolcszemélyes csúcsmodellt 17,6 millió forintért állíthatjuk a garázsba. A turbódízel változathoz viszonyítva az árkülönbség mintegy 600 ezer forint.