Bár az első A6-os nem egy teljesen új modell volt, hanem a 100-as alapos továbbfejlesztése, a négykarikások apait-anyait beleadtak. Az Audi az új számozású nagyautóval meg akarta mutatni a világnak, hogy a felső-középkategóriában egy lapon lehet említeni a BMW-vel és a Mercedesszel. A sztori végkimenetelét ismerjük, hiszen az A6-os eddigi összes nemzedéke beváltotta a hozzá fűzött reményeket, de az azért mégis érdekes volt, amikor a nyáron piacra lépett vadonatúj modell mellé odaállítottunk egy jó bőrben lévő, első generációs, 1996-os példányt.

Hűvös és technokrata. A középkonzolt két érintőképernyő uralja. Azok a 90-es évek: klasszikus óracsoport, kék plüss és sok fabetét. Fotó: Hilbert Péter

Őszintén szólva legalább akkora szám volt a maga idejében az első A6-os, mint most az új, a 2,5 TDI változat 8 339 000 Ft-os árából Budapest vonzáskörzetében tisztességes kertes házat lehetett venni. Az öthengeres dízel 140 lóerője manapság már nem nagy szám (bármelyik 1,6-os dízel tud ennyit), de 1996-ban, amikor egy alap VW Golf vagy egy Ford Escort 60 lóerős volt, nem számított gyengének, főleg a 290 Nm-es nyomaték miatt. Olyannyira nem, hogy az A6 2.5 TDI az első dízel személyautók egyike volt, amelynek maximális sebessége elérte a 200 km/órát!

Puha tömésűek, de hosszú távon is kényelmesek az első generáció ülései. Csak egy árnyalatnyival szűkösebb az ős, de a nagyobb üvegfelületek miatt világosabb a beltere

Persze mai szemmel, vagyis füllel már kicsit hangos, de alapjárattól van ereje, érződik, hogy nemcsak a turbóból él, hanem lökettérfogata is segíti. A 9,9 másodperces sprintidejére és a fogyasztásra sem lehet panaszunk, a tulaj 6,0-6,5 literes átlagot szokott mérni. A manapság hatalmasnak számító 80 literes tank megtöltése nem kellemes élmény (az új modellé csak 63 literes), cserében a hatótávolság több mint 1200 kilométer. A hosszú utazások meg aztán végképp nem jelentenek problémát az A6-osban, az ülései nagyok és puhák, a hely minden irányban bőséges, és légkondicionálója kifejezetten hatásos. Ezek után joggal merül fel a kérdés, hogy vajon miben tud újat mutatni a friss generáció.

A komfort mellett a bőrkárpit minősége is első osztályú. A kardánbox miatt a középső hely csak gyerekeknek lehet ideális, egyébként tágas az új nemzedék

Amikor beültem az új A6-osba, olyan érzésem volt, mintha egy koros mobilkészülék után a legmenőbb okostelefont vettem volna a kezembe. Az új Audik ugyan hűvösek, sőt megkockáztatom, hogy már-már ridegek belül, de azt nem lehet vitatni, hogy letaglózó a minőségük. A középkonzol (amely gyakorlatilag egy nagy érintésérzékeny felület), a vetített kijelzős műszerfal, vagy a hagyományos világításkapcsoló elhagyása is azt mutatja, hogy ez egy technokrata autó, amelyben kézzel fogható a fejlődés. Az új modell 39 különböző vezetéstámogató rendszert kínál, dugóban magától gyorsít és fékez, sőt, még a sávtartást is megoldja helyettünk. Az is tény, hogy a több mint 10 centis hossznövekedés érződik belül, az új nemzedék elöl és hátul is tágasabb. Az egyetlen komoly negatívum, hogy az összkerékhajtás miatt a kardánbox vaskos, így a hátsó középső helyen igazából csak gyerekek utazhatnak kényelmesen.

A régi öthengeres sem gyenge, de a lágy-hibrid V6-os egy másik ligában játszik

És a vezetőülésből nézve? A légrugós futómű ellenére az új modellnél szó sincs ringatózásról, másrészt döbbenetes, hogy az 1996-os csúcsdízelhez képest mit tud a mostani. Egyértelműen a menetdinamika fejlődött a legtöbbet, az aktuálisan legerősebb dízel A6-os, a 3,0 literes, V6-os, 286 lóerős verzió 5,5 szekundum alatt futja a 0-100-at, miközben bő négy mázsával nehezebb az elsőhöz képest. Csak érdekességképpen, 1996-ban a Porsche 911 Carrera S sprintideje is ennyi volt! A nyers erő és a 620 Nm-es nyomaték tényleg hátbavágó a 2,5-ös TDI után, és az sem mellékes, hogy a nyolcfokozatú automatikus váltó és a bolondbiztos quattro összkerékhajtás is a vezető keze alá dolgozik. A ZF-től érkező szerkezet gyorsan és észrevétlenül vált, de kis gázadásra nem szeret még visszakapcsolni, aztán ha jobban lenyomjuk a pedált, úgy megindul, hogy győzzünk kapaszkodni a kormányba. Halkan megjegyzem, hogy a Q8-asnál is hasonlót tapasztaltunk.

Az aktuális modellhez képest 20 literrel szerényebb az első A6-os raktérkapacitása. A nyílás szűkös, de mély az 530 literes csomagtartó

Az új A6-os egyik legfontosabb újdonsága a hajtáslánchoz kapcsolódik, ugyanis egy 48 voltos rendszer révén lágy-hibrid hajtás dolgozik az autóban, ami annyit tesz, hogy az önindító/generátor besegít a hajtásba, illetve a start-stop rendszer már 22 km/óránál lelőheti a motort. Sokkal inkább az indítózás az érdekes a gyakorlatban, mert szó szerint észrevehetetlenül kelti életre a motort. A 7,7 literes tesztfogyasztás meg nyilvánvalóan dicséretre méltó, ugyanakkor egy 48 voltos rendszer nélküli, hasonló méretű BMW vagy Mercedes sem kér ennél többet egy új, sorhatos blokkal. Ha már a vetélytársaknál tartunk, az Audi motorkínálata a konkurens modellekhez képest meglehetősen korlátozott (a WLTP-ciklus miatt), lapzártánkkor a V6-os 231 lóerős verziója és a 204 lóerős, 2,0 literes dízel (12 voltos lágy-hibrid rendszerrel) volt az 50 TDI változat alternatívája. Bár az öthengeres hangja kifejezetten kellemes, az új V6-os dorombolása inkább csak amolyan távoli zajnak tűnik, például állandó 130-as tempónál nem lehet megmondani, hogy dízelmotor dolgozik az autó orrában.

Az új névadási szisztéma jegyében a 3,0 literes dízel 286 lóerős variánsa 50 TDI néven fut

Szóval a fejlődés egyértelmű és látványos, de mi mást is várhatnánk el egy olyan modelltől, melynek az alapára 17,9 millió Ft, és az extrákkal együtt könnyű elérni a 25-30 milliós ársávot? Egy biztos, egy új Audi A6-os sosem volt olcsó mulatság!

Tetszett
• tökéletes belső minőség
• menetdinamika
• kényelem, helykínálat
• technikai színvonal
Nem tetszett
• nehezen csukódó ajtók
• vaskos kardánalagút hátul

Összegzés
Az Audinak már nem kell bizonyítani senkinek, evidens, hogy az új A6-os méltó ellenfele bármelyik kategóriatársának. Hűvös stílusa éppúgy szólhat mellette, mint ellene, technikai színvonalához azonban kétség sem férhet. Hogy mennyit fejlődött a technika, az a két modell kapcsán jól lemérhető, de a régi A6-os még mai szemmel nézve is jó kocsi. Helykínálata és kényelme is mutatja, hogy egy komoly nagyautó 20 év után is lehet kényeztető.

Audi A6 50 TDI quattro
Összlökettérfogat: 2967 cm3
Hengerek/szelepek: V6/24 turbódízel
Max. teljesítmény: 210 kW (286 LE) 3500-4000/perc
Max. nyomaték: 620 Nm 2250-3000/perc
Hossz./szél./mag.: 3915/1725/1225 mm
Tengelytáv: 2310 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1495/1505 mm
Fordulókör: 12,1 m
Tömeg: 1900 kg
Csomagtér: 530 l
Üzemanyagtank: 63 l
0-100 km/h: 5,5 s
Max. sebesség: 250 km/h
Fogyasztás (város/országút/vegyes): 6,1/5,1/5,5 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,7 l/100 km
CO2-kibocsátás: 142 g/km
A modell alapára: 14 649 830 Ft (A6 40 TDI, 204 LE)
A tesztelt verzió ára: 17 949 750 Ft

Audi A6 2.5 TDI
Összlökettérfogat: 2461 cm3
Hengerek/szelepek: S5/10 turbódízel
Max. teljesítmény: 103 kW (140 LE) 4000/perc
Max. nyomaték: 290 Nm 1900/perc
Hossz./szél./mag.: 4797/1783/1430 mm
Tengelytáv: 2687 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1520/1524 mm
Fordulókör: 11,4 m
Saját tömeg: 1460 kg
Csomagtér: 510 l
Üzemanyagtank: 80 l
0-100 km/h: 9,9 s
Max. sebesség: 208 km/h
Fogyasztás (város/országút/vegyes): 9,2/5,5/6,9 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,4 l/100km
CO2-kibocsátás: 184 g/km
A modell alapára (1996): 8 339 000 Ft