A hibrid hajtással kapcsolatos üzemmódok segítenek az aktuális igényeinkhez igazítani a 330e működését. Fotó: Balogh Bence

Az európai uniós károsanyag-kibocsátási előírások szigorítása sokféle megoldásra sarkallja az autógyártókat. Ezek között jelenleg az egyik legéletképesebb a konnektoros hibrid, amely alkalmas rá, hogy teljesen elektromosan haladjunk vele, miközben a benzinmotor garantálja az azonnali, nagy hatótávot.

Legfeljebb 3,7 kW-ot tud felvenni az akkumulátor, a töltési idő 230 V és 16 A esetén 2,4 óra

Az előnyök és hátrányok között ügyesen egyensúlyoz a BMW, ugyanis egyik legnépszerűbb modelljéből, a 3-as sorozatból is kínál ilyen változatot. Mivel az üzleti sportlimuzin vevőköre csak ritkán használja ki autója szállítókapacitását, azt sem veszi zokon, ha a csomagtér padlója alá beépített akkucsomag miatt 480 helyett csak 375 literes a raktér. Bár a különbség jelentős, a megemelt padló alatt akár az otthoni és az utcai kábelnek is jut hely, a fennmaradó üreg pedig szabályos alakú. Akinek ez mégsem felel meg, nem kell sokáig várnia a praktikusabb 330e Touringra. Hasonlóan fontos különbség az akkumulátorok többlet súlya, amely a benzinmotoron osztozó 320i modellhez képest 280 kg. A vezetővel együtt (75 kg) számolva 1815 kg-os tömeg érezhető a 330e viselkedésén és nem segíti elő a takarékos működést, a G20-as eltalált konstrukciója azonban gondoskodik róla, hogy még ezzel együtt is a piac egyik legjobban kezelhető autója legyen, a fogyasztás pedig ezúttal egyértelműen a vezetőn múlik.

Aki veszi a fáradságot és szorgalmasan feltölti a BMW-jét, nagyjából 60 km-t megtehet vele anélkül, hogy a benzinmotor beindulna, így a felhasználás módjától függően a 330e akár tankolás nélkül is üzemeltethető. Ha többet autózunk, vagy megspóroljuk ezt a kis kellemetlenséget, hibridként működik tovább, tehát a veszteségenergiát visszatáplálja, ami a lámpától elindulásnál, sőt, akár részterhelésen is feleslegessé teszi a robbanómotort. Sajnos a nagy tömeg miatt ilyenkor magasabb a fogyasztás, mint egy „sima” 320i esetében, sőt, egy hosszabb autópálya-szakasz is megemeli az átlagot, mert ott a villanymotor legfeljebb segíti, nem helyettesíti a benzinest. Vegyes használatban 7,0 liter körül kalkulálhatunk vele.

Nem változik az utastér mérete, a minőségi belső kialakítása

Amikor rábízzuk magunkat a villanymotorra, nem kell kompromisszumot kötnünk, a 113 lóerős, 265 Nm nyomatékú egység BMW-hez méltó dinamikával mozgatja a 330e-t. Az azonnal elérhető teljesítmény bravúros gyorsuláshoz segíti, ami a hangtalansággal együtt nagyon elegáns és stílusos választássá teszi. A 184 lóerős és 300 Nm nyomatékú, 2,0 literes, turbós benzinest viszont éppen a karcos hangjáért értékeljük majd, amikor észrevétlenül beindul, és közösen 292 lóerős, 420 Nm nyomatékú sportlimuzint varázsolnak a 3-asból. Kompromisszumként a 40 literes tankot és a viszonylag kis hatótávot (kb. 550 km) kell még bekalkulálni, de a kedvező ár és a zöld rendszám miatt megspórolható fenntartási költségek kárpótolják a vevőt, akinek cserében illik a töltőkábel gyakori használatával megdolgozni az előnyökért…

Az akkuk miatt 105 literrel kisebb a csomagtartó. A kábelek elférnek a padló alatti rekeszben

Árkalkuláció
Miközben a 330e-ben a 320i benzinmotorja dolgozik, illetve a 320d is alkalmas a dinamikus és takarékos autózásra, a konnektoros hibrid 292 lóerős rendszerteljesítménye miatt a 330i (258 LE) és a 330d (265 LE) alkalmas az árak összehasonlítására. Bár a benzines 12 890 000, a dízel 14 290 000, a hibrid 14 650 000 Ft-tól konfigurálható, magasabb felszereltségét (pl. állóhelyzeti klimatizálás, digitális műszeregység, navigáció) figyelembe véve a 330i már csak 200 000 Ft-tal olcsóbban, a 330d viszont 1 200 000 Ft-tal drágábban vihető haza. Zöld rendszám esetén többek között a cégautó vagy a gépjárműadót, illetve a parkolási díjat is meg lehet takarítani, így egyértelműen az autóhasználati szokásoktól függ, hogy mennyire éri meg a ”legzöldebb” 3-ast választani.

A 3-as sorozat kiváló futóműve és irányíthatósága kompenzálja a jelentős, 280 kg-os súlytöbbletet

TETSZETT
• kezelhetőség
• hajtáslánc
• árképzés
NEM TETSZETT
• kis csomagtartó
• nagy tömeg

Összegzés
Valódi alternatívát kínál a benzines és a dízel változatokkal szemben a konnektoros hibrid, a felhasználás módjától függően azonban csak egyike a többféle jó megoldásnak. A szigorodó előírásoknak egy átgondolt, szerethető autóval felelnek meg a bajorok, akik gondoskodtak róla, hogy a 330e vérbeli BMW maradjon.

BMW 330e
Összlökettérfogat: 1998 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
BENZINMOTOR
Max. teljesítmény: 135 kW (184 LE) 5000-6500/perc
Max. forgatónyomaték: 300 Nm 1350-4000/perc
VILLANYMOTOR
Max. teljesítmény: 83 kW (113 LE) 3170/perc
Max. forgatónyomaték: 265 Nm 0-3170/perc
HIBRIDRENDSZER
Max. teljesítmény: 215 kW (292 LE)
Max. forgatónyomaték: 420 Nm
Hossz./szél./mag.: 4709/1827/1444 mm
Tengelytáv: 2851 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1573/1569 mm
Fordulókör: 11,4 m
Saját tömeg/terhelhetőség: 1815/525 kg
Csomagtér: 375 l
Üzemanyagtank: 40 l
Gyors. 0-100 km/h: 5,9 s
Max. sebesség: 230 km/h
Átlagfogyasztás: 1,6 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,4 l/100 km
CO2-kibocsátás: 37 g/km
A modell alapára: 11 601 000 Ft (320i, 184 LE)
A tesztelt verzió ára: 14 650 000 Ft