Hogy a Hyundai és a Kia egyre inkább elkülöníti egymástól „párhuzamos” modelljeit, arra szinte már minden kategóriában akad példa, de a kisautóiknál különösen szembeötlő ez a jelenség. A Rio műszaki értelemben nagyon szoros rokonságot ápol a Hyundai i20-assal, de a Kia fiatalosabb és vagányabb – pont ezért érdekes, hogy a Rióból nincs kupés beütésű háromajtós változat. Amennyiben az arányokat nézzük, nagyon is jelentős eltérések vannak a korábbi modellhez képest. A felmenő enyhe egyterűs beütése már a múlté, emellett az újdonság szélesebbnek és laposabbnak hat. Ráadásul a hosszabb gépháztető és a többi Kián is látható, a márka védjegyének számító „tigrisorr” hűtőmaszk miatt komolyabb a fellépése. Ettől függetlenül szerintem eléggé semleges a formaterv, túl nagy kockázatot azért nem vállaltak vele, csak hogy a márkánál maradjunk, a Sportage például jóval bevállalósabb.

Nem a formai trükkökre, hanem a funkcionalitásra helyezték a hangsúlyt. Könnyen leolvasható a műszerfal, és nem spórolták el a vízhőfokmérőt sem. Fotó: Hilbert Péter

A Rio hosszúsága 1,5, tengelytávolsága pedig 1 centit nőtt, ami elsőre nem tűnik komoly előrelépésnek. Az autóba beülve viszont kellemes meglepetés fogad minket, a 4065 mm-es karosszéria olyan tágas utasteret rejt, amit néhány kompakt is megirigyelhetne. A laposabb kasztni ellenére is maradt elegendő fejtér, a lábaknak jutó hely meg kisautós viszonylatban egészen bőséges. A karosszéria szélességét illetően természetesen nem tudja letagadni kategóriáját a Rio, de négy felnőtt kényelmesen elfér az autóban, még akkor is, ha 180 centinél magasabbak. A másik pozitívum, hogy az alapváltozat is korrekt üléseket kap. Kicsit kemény tömésűek, de az ülőlap hosszúságán sem spóroltak, szóval a Kia ezt a feladatot is megoldotta.
Ami a belső designt illeti, nincsenek extrém megoldások, sem nagyon nagy ötletek. Látszik, hogy a funkcionalitáson volt a hangsúly, a nagy érzelmeket inkább meghagyták a koreaiak a vetélytársaknak. A gyártási költségek kordában tartása látszik az anyaghasználaton, de nem hat fájóan olcsónak a belső, e tekintetben a szegmens átlagát képviseli a Rio. Inkább ott látszik az igyekezet, hogy rengeteg hasznos rekeszt alakítottak ki az utastérben (napszemüvegtartó is van), az első ajtózsebekben pedig akár 1,5 literes palackot is elhelyezhetünk. Mivel négy méter feletti hosszúságú modellről van szó, elvárható, hogy a csomagtartó a kategória mércéjével nézve tágas legyen. Az új Rio raktere 325 literes, ami 37 literrel nagyobb, mint az elődé, a bővítés utáni raktérkapacitás 980 liter.

A kategória mércéje szerint tágas és kényelmes a Rio

Miközben a vetélytársak jelentős része háromhengeres benzinest kínál alapmotorként, a Kiánál a jól bevált 1,25-ös, négyhengeres szívó egységet alkalmazzák bázisként. Nem kell tőle csodát várni, de amire kitalálták, azt jól tudja. Csendesen és finoman jár, nem kezd kelepelni, ha alacsony fordulaton terheljük, igazából „mindössze” annyi kifogásunk lehet ellene, hogy szerények az erőtartalékai. Városban erőlködés nélkül, könnyedén tartja a forgalom ritmusát, viszont ha már többen ülnek az autóban, netán bekapcsoljuk a légkondicionálót (a tesztpéldánynál harmatos volt a teljesítménye), már nagyon meg kell gondolni az előzéseket. A vártnál kicsivel magasabb, 6,2 literes tesztfogyasztás is annak a számlájára írható, hogy sokat kell forgatni a motort. Egyébként a volán és a váltó is remek, az új kormánymű több visszajelzést ad, az új geometriájú első felfüggesztés pedig jobb komfortot és egyenesfutást biztosít. Annak ellenére, hogy kisautóról van szó, nagyon stabil a Rio, miközben teljesen elfogadható a rugózási komfort.

A 325 literes raktér alatt az alapverzió kivételével helytakarékos pótkerék lapul

A Rio alapváltozata 3 199 000 Ft-tól kapható, ami nagyon versenyképesnek tűnik, hiszen az automata fényszóróvezérléstől kezdve a kormánygombos audiorendszeren át a hat légzsákig sok minden alapáras tartozék. Az egyetlen bökkenő, hogy a 3,2 milliós LX bázisverzióhoz nem rendelhető klímaberendezés – az LX Exclusive modellhez (3 499 000 Ft) már felár nélkül adják. Ami a többi opciót illeti, a márkától megszokott csomagos szintek itt is megvannak. Jutányos áron, 150 000 Ft-ért komplett vezetéssegéd csomag (pl. autonóm vészfékrendszer), míg 250 000 Ft-ért 7 colos érintőképernyő kérhető navigációs rendszerrel.

Az ötgangos váltó miatt autópályán már hangos a Rio. A kis motor 50-től elbírja az utolsó fokozatot

Tetszett
• helykínálat
• sok tárolórekesz
• funkcionalitás
• ár/érték arány

Nem tetszett
• gyenge légkondicionáló
• gördülési zaj

Összegzés
Az új generációs Rio az alapmotorral és bázisközeli felszereltséggel nagyon is vonzó a hasonszőrű konkurensekhez képest. A praktikumra és a helykínálatra sem lehet panasz, azt kell mérlegelni, hogy az 1,25-ös motor városi használaton kívül gyorsan eléri határait.

Kia Rio 1.25 MPI
Összlökettérfogat: 1248 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
Max. teljesítmény: 62 kW (84 LE) 6000/perc
Max. forgatónyomaték: 122 Nm 4000/perc
Hossz./szél./mag.: 4065/1725/1450 mm
Tengelytáv: 2580 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1518/1524
Fordulókör: 10,2 m
Saját tömeg/teherbírás: 1110/450 kg
Csomagtér: 325-980 l
Üzemanyagtank: 45 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 12,9 s
Max. sebesség: 170 km/h
Átlagfogyasztás: 4,7 l/100 km
Tesztfogyasztás. 6,2 l/100 km
CO2-kibocsátás: 106 g/km
A modell alapára: 3 199 000 Ft

Magasabb oktávon – Kia Rio 1.4 MPI teszt
Vajon mit tud az 1,25-ös modellhez képest a 100 lóerős 1,4-es?

84 kontra 100 lóerő, más szemszögből 3 199 000 kontra 3 599 000 Ft. A bázismodellhez képest a gyakorlatban mégsem érződik lényegesen erősebbnek az 1,4-es, inkább úgy lehetne mondani, hogy egy kicsivel mindenhol jobban teljesít. Ugyan könnyebben veszi az autópálya-felhajtókat, de ahhoz képest, hogy 100 lóerős kisautóról van szó, nem hoz dinamikában sokat (133 Nm a nyomaték), a 0-100-as sprint 7 tizeddel gyorsabb, mint a kisebb motor esetében. Pedig egy viszonylag rövid áttételezésű, hatgangos váltót kap az 1,4-es, amely vegyes használatban kb. 4 decivel fogyaszt többet, mint az 1,2-es. Ha valaki sokat jár autópályán, érdemes megfontolnia a nagyobb motort, egyébként városi használatban a 300 000 Ft-os plusz nem igazán kifizetődő.

A 7 colos érintőképernyő sokat dob a belsőn

Az 1,4-es akkor nyer igazi értelmet, ha nem akarunk bajlódni a kuplungolással: a Rio palettájáról egyedül ez a verzió kérhető automatikus váltóval, méghozzá 300 000 Ft-os felárért. A magasan felszerelt tesztpéldány megmutatta, hogy ha nem sajnáljuk rá a pénzt, a Rio beltere nagyon igényes is lehet. A 7 colos érintőképernyővel, a „finom” bőrkormánnyal és néhány további részletével egészen más felhasználói élményt nyújt, mint egy alapközeli változat.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!