Amint azt a Volkswagen-csoport tagjaitól már megszokhattuk, modellkínálatuk sokszínűségét a platform- és modulstratágia széles körű alkalmazásával érik el. Jó példa erre a vadonatúj Seat Altea XL is, amely kilenc másik Golf-átirattal közös padlólemezzel rendelkezik, s három márkatársával (Altea, Leon, Toledo) pedig még egy sor részegységen is osztozik. Gyanítható hát, hogy a két-három gyermekes családokon kívül egyéb potenciális vevőkörre nemigen számító újdonság létrejötte mindenekelőtt a filléres fejlesztési költségeknek tudható be. Sebaj, a célcsoport – különösen az 1.9 TDI motorral felszerelt változatban – ideális mindenesre lelhet benne.
 
Szupernagy

Az Altea XL tudománya elsősorban az, hogy nagy. Ezen belül is a csomagtartója hatalmas, a hátsó ülésrendszer aktuális helyzetétől függően alapesetben 532-635 liter közötti űrméretű a puttony, míg minden lehetőséget kihasználva 1,6 köbméteresre bővíthető a tér.
Plusz két ülést viszont ne is keressünk – szándékosan hagyták ki –, holott az eredetinél közel 20 centivel nagyobb hátsó túlnyúlásban simán elférne a kompakt egyterűek vásárlói körében is egyre inkább igényelt pótalkalmatosság. Na igen, a Volkswagennek van már egy 5+2 személyes Touranja, és különben is, a Renault Grand Scénic is kapható ötszemélyesként, nem beszélve az ablakos Citroen Berlingo/Peugeot Partner, Fiat Dobló, Ford Transit Connect, Renault Kangoo által képviselt modul egyterűekről.

Érdekes

Noha az Altea XL használhatósága a modul egyterűekéhez és a D-szegmensű kombikéhoz egyaránt közelít, igényességben inkább utóbbiakhoz hasonlítható. Egyedül a megjelenése esetlen. Nem a mokány orr-rész áll sután a két családi Seatnak, hanem a B oszloptól hátrafelé eső elemek. A hangsúlyos dizájnívek meghosszabbítása inkább a célszerűséget, semmint az ötletességet és az esztétikumot hirdeti. A fellépéséből hiányzik a harmónia. Erre szokták diplomatikusan azt mondani, hogy érdekes…
Mindazonáltal az Altea XL igenis jó autó. A tesztelt 1.9 TDI motoros változatban maximálisan elérhető 105 lóerős teljesítmény és 250 newtonméteres nyomatékcsúcs a családi jármű nyugodt, adott esetben

visszafogottan dinamikus vezethetőségéhez bőségesen elegendő. Ráadásul úgy a fogyasztás is 6 l/100 kilométeres értéken belül tartható, no és az egyébként kellemes karakterisztikájú, de régivágású TDI motor kerepelése is elviselhetőbb.
Mindent egybevetve az Altea XL 1.9 TDI azért igazi Seat, csak nem a sportosság, hanem a méretek terén domborít.