Annak idején, az első teszt alkalmával (AM 2006/17.) azt írtuk, hogy a nagyon lekopasztott, alapfelszerelésű, kis benzinmotoros Note nem igazán adja azt az érzést, amit a nemzetközi menetpróba jól kistafírozott autói alapján vártunk. Viszont legalább jutányos az ára, még ma is hárommillió alatt marad.

Most az ellenpélda járt szerkesztőségünknél: gazdag kiállítású Tekna változat, amelyben az 1,5-ös dízelmotor mellett benne van minden, amit a tulajdonos életének bearanyozására csak kínálhat a Note. Csupa ötlet, csupa kellem, csupa báj! Csak az ár láttán vonja össze szemöldökét az ember: jól kitalált, ügyes dolgok ide vagy oda, végső soron mégiscsak egy aprócska, főként városi járgányról van szó, ennek megfelelően korlátozott képességekkel – szabad ezért 4,5 millió forintot kiadni?

A térkoncepció számos megoldást kínál

Önálló gondolkodású emberek alkotása a Note, ez rögtön meglátszik. Semmi divatos „kupéforma”, ami csak arra jó, hogy elvegye a hátsó rész légterét, éppen ellenkezőleg, végig megmarad a karosszéria teljes magassága, jobban, mint az úgynevezett életmódkombik esetében. Így a második sorban is rendes a fejtér, szinte a lökhárító fölé esik a hátfalajtó zsanérja, tágas a kocsi, s napon kevésbé melegszik fel. Az, hogy a hátsó ülés 16 centivel tologatható előre-hátra, pofonegyszerű dolog, érthetetlen, miért nem ilyen megannyi más autóé is. Szintén könnyen megvalósítható, de annál hasznosabb a vízszintesig hátrahajló támlájú anyósülés: a vezetőhelyet kivéve egyetlen sík felületű, 260 centiméter hosszú raktérré alakíthatjuk a Note belsejét. Aztán az ügyes rakodóhelyek: óriási méretű a csomagtér padlója alatt, titkos hely az anyósülés aljában, nagy és jól használható ajtózsebek, mély (bár nyitott) kesztyűtartó – ez igen!

Amikor meglátjuk az automatikus klíma kezelőpaneljét, a volánról kezelhető CD-rádiót, a gusztusos üléseket (bőr és perforált szövet kombinációja), valamint az „intelligens” kulcsrendszert (nincs kulcs, csak távnyitó), már hajlamosak lennénk beleugrani a vásárlásba – de megálljunk csak, hallgassuk meg előbb a józan hangot, tudatunk mélyéről!

Kicsit zajos, amúgy remek a dCi motor

Az intelligens kulcsról kiderül, hogy gyakorlatilag semmi előnye a normál kulcshoz képest, felárát nyugodt lélekkel megtakaríthatjuk. A motor derék társ, de a Note meghitt fészekhangulatához nem illően, nyersen szól, s 120-tól hangos is. Az autó egész viselkedése, rugózása, menetkultúrája, sebességváltása korrektül megfelel egy városi járgányhoz, de egy kategóriával alacsonyabbnak érződik az árbesorolásnál.

Végül is az a vélemény alakult ki bennem, hogy alighanem ez esetben is az arany középutat célszerű keresni: olyan specifikációval megrendelni az autót, amelyik felsorakoztatja egyedi előnyöket, de nem visz el pénzt igazából nem sokat érő blikkfangokra. Lesz (lehet) egy nagyon jól kitalált autónk, megfelelő ár-érték aránnyal.