Akarsz olyan autót, amellyel vélhetőleg a Bush és a Clinton család tagjai is furikáznak? Amerikában a Cadillac a két elitmárka egyike, a nagy kombit az SUV (eszjuvi) szabadidő-autóval kombináló „crossover” pedig tartós divat, hiszen a Nyugatot meghódító pionírok ekhós szekerének utódját látják benne. A nagy víz túloldalán korántsem menő valaki például egy Volvo XC90-nel – inkább takarékos, középosztálybeli figurának sorolják be vele. Bezzeg egy Cadillac… Az olyan hovatartozási nyilatkozat, mintha hajóárbocnyi rúdra tűznék ki a birtoknyi telek sarkában csattogó csillagos-sávos lobogót. A pompázatos jármű most a magyarországi felsőbb körök meghódítására indul, illő tehát bemutatkozó látogatáson fogadni.

Nagyvonalú

Méretei igazából nem eltúlzottak, elektromosan behajtható tükreivel simán átmegy a kapun, lemosható a gépi autómosóban, nem lóg ki a parkolóhelyről. Viszont mindenütt feltűnik térkitöltő formátuma: nemigen marad hely körülötte. Nagy, sima felületei és markáns élei teszik inkább imponálóvá, no meg az olyan részletek, mint a LED-es hátsó lámpák tűzijátéka. Belseje tágas, az első két sorban átlagon felüli mozgásszabadsággal. Mivel az üléssorok egyre magasabban, nézőtérszerűen helyezkednek el, hátulról is jó a kilátás. A kétszemélyes leghátsó (pót)ülés (425 000 Ft) használaton kívül szépen belesimul a jókora csomagtartó padlójába, ha pedig szükség van rá, csak megnyomunk a poggyásztér oldalfalán egy gombot, mire – villanymotorok surrogása közepette – bonyolult mozgásfolyamat megy végbe: vízszintesen megemelkedik, majd szögbe áll a támla, s elfoglalják pozíciójukat az övcsatok. Látványos mutatvány, szinte feledteti, hogy a

szokatlanul, keresztirányban kihúzható poggyászroló nemigen tölti be feladatát: hátul jókora rést hagy, ahol alája lehet kukkolni. Egy másik gombbal függőlegesre állíthatjuk a támlát, ilyenkor kissé karót nyelve ülnek a kölykök, viszont valamivel több holmi fér mögéjük. Ha csak két ülést használunk ki, közel két köbméternyi cuccot vihetünk magunkkal, szóval nem kell hazaszaladgálni mindig más felszerelésért, ha könnyűbúvár-siklóernyős-lovas-golfos hétvégét terveztünk. Egyszerre befér minden. Lakókocsiból, utánfutóból bő kéttonnásat (2268 kg) vontathatunk. A fenéklemez alá mankókereket függesztettek, kívülről – ennek a kocsinak háromféle a gumimérete. Nem baj, csak érdekesség.

Jó szórakozást!

A jellegzetesen amerikaias felszereltség mifelénk az egzotikum légkörével veszi körül a Cadillac SRX-et. Európai embernek különös például, hogy a volán csak fel-le állítható, viszont a kormányoszlopon elhelyezett kapcsolóval szabályozni lehet az ülés-pedál távolságot. A rögzítőfék lábpedálos – lépjünk túl a régi vitán, hogy jobb-e ez a kézi karnál, és szögezzük le, hogy ebben a kategóriában ideje lenne már áttérni az elektromos megoldásra. Kicsit meglepve fedezzük fel, hogy a hátsó ablaktörlő kapcsolója a tetőpanelre került, oda, ahol a hatalmas üvegtető és árnyékolója is működtethető. Sőt, leghátul van még egy normál méretű napfénytető is, szintén motoros árnyékolóval (Ultrawiew plusz naptető – 737 500 Ft). Ám nem vagyunk ráutalva, hogy ezekkel játszadozva űzzük el a hosszú utazás vagy a napi ingázás unalmát, mert van itt egyéb szórakoztató berendezés is, méghozzá nem akármilyen! A jókora színes érintőképernyőn a navigátor (80 000 Ft) és a fedélzeti számítógép ezer funkciója mellett kezelhetjük a CD-játszós Bose hangrendszert, amelynek zenei minőségéről és szolgáltatásairól csak a legjobbakat mondhatom. Miközben a szülők Csajkovszkijt hallgatnak, a csemeték vígan bömböltethetik hátul a popzenéjüket, persze két külön, drótnélküli fejhallgatóból, vagy nézhetnek filmet, illetve tévét a középalagút végén, a külön kapcsolótábla felett felhajtható színes képernyőn (hátsó szórakoztató berendezés 425 000 Ft). A lehetőségek között persze távirányítóval válogathatnak. Teljes csendet viszont nem sikerült élvezni: hiába halk a motor és jó a zajszigetelés, éppen a hátsó képernyő környékéről érkező ciripelő zajok bosszantják az embert.

Kezes behemót

Az Egyesült Államokban és főként az ottani piacra készült járműről lévén szó, nem vártam tőle különösebb élénkséget. Annál kellemesebb volt a meglepetésem! A változó szívás- és kipufogásvezérlésű 4.6 Northstar V8 VVT motor fölényesen birkózik meg a jármű tömegével, s az 50:50 százalékos nyomatékarányú, difizár helyett kerékfékezéssel működő összkerékhajtás jóvoltából nincsenek trakciós problémák sem. Az ötfokozatú Hydra-Matic váltó a Driver Shift Control (DSC) külön kulisszasíkjában kapcsolható kézzel, de erre csak különleges helyzetekben van szükség. Felező nincs, ez nem terepjáró, hanem rossz útviszonyok leküzdésére is alkalmas luxuskocsi. Van viszont benne StabiliTrak menetstabilizáló, kikapcsolható kipörgésgátló, Magnetic Ride Control csillapításszabályozás és sebességfüggő rásegítésű szervokormány. A nem éppen kicsinyesen kistafírozott SRX nagyon élvezetesen vezethető! Pompásan gyorsul, lendületesen halad váltakozó íveken, és kimondottan gyors kanyarodást tesz lehetővé. Széles (P235/60 R18, illetve P255/55 R18) Michelinjei nyikkanás nélkül ragadnak az úthoz, a menettulajdonságok jóindulatúak. Persze, figyelembe kell venni a nagy tömeget, nagy tempónál nyugodt kezet kíván a volán. Nem tetszett viszont, hogy kigödrösödött makadámúton eléggé ugrálva, rodeósan haladt az autó – érezni, hogy igazából nem ilyen körülményekre tervezték. Remekül vizsgázott viszont az SRX a budapesti úthálózat vegyes állapotú burkolatain, s amikor szükséges, könnyedén lép fel parkoláskor a szegélykőre. A fék puha érzést kelt, de kellően hatásos, a xenon fényszóró szinte eltörli a napszakok közötti különbséget. Ha mégsem száguldozunk a Cadillackel, az részben az autó mackós

jellegének és az általa ösztönzött kedélyes stílusnak, részben pedig annak tulajdonítható, hogy visszafogott gázadással próbáljuk elérni a következő benzinkutat. A benzinóra ugyanis sietősen halad a teli jelzéstől az üres felé, a közel 80 literes tank tartalma csak kimondottan takarékos vezetéssel elegendő ötszáz kilométerre. Ez pedig éppen azt az érzést csorbítja, amelynek felkeltésére egy nagy „crossover” hivatott: a szuverenitásét. A benzinkutaktól való függőségen szerencsére hamarosan enyhít majd a hírek szerint megjelenő dízelmotor. Persze, lehet másképpen is nézni ezt a kérdést: mint a garasoskodáson felülemelkedett nagyvonalúság megnyilvánulását. Think big – ez itt a lényeg!