Teszt BMW X1 xDrive 23d

2010. január 27. (szerda) Tóth Zoltán Zsolt; Fotó: Hilbert Péter
A prémiumgyártók közül elsőként a BMW rukkolt elő kompakt szabadidő-autóval. Az X1-es tesztünk során bebizonyította, hogy sok tekintetben jobb, mint a nagyok!

Mik ezek?

X

A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - iWiW, Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

Like gomb "Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

Megosztás az iWiW-en! gomb "Megosztás az iWiW-en" gomb. Ezzel a gombbal a legnépszerűbb magyar közösségi oldalon, az iWiW-en tudsz tartalmat megosztani. A felugró ablakban beírhatod véleményedet is, és ha épp nem vagy bejelentkezve, egyben azt is megteheted.

A cikk a hirdetés után folytatódik

  Nem kétséges, hogy az X1-es a legsportosabban vezethető szabadidő-autó. A terepjárós  jelleget a látványelemek biztosítják, nem pedig a túlzó méretek Nem kétséges, hogy az X1-es a legsportosabban vezethető szabadidő-autó. A terepjárós jelleget a látványelemek biztosítják, nem pedig a túlzó méretek

Néha a körülmények szerencsés összejátszására is szükség van ahhoz, hogy egy tesztautó a legjobb tudásáról adhasson számot. Az X1-es BMW-nek ezúttal nagyon kijött a lépés! Amikor az első nagy havazás a fél ország közlekedését megbénította, a bajorok legújabb és egyben legkisebb szabadidő-autója olyan magabiztosan menetelt, mintha mi sem történt volna. Intelligens xDrive összkerékhajtása (elektronikus szabályozású, lamellás tengelykapcsolóval kiegészített osztómű) a 30:70 arányú alaphelyzetből kiindulva mindig az adott körülményeknek megfelelően szabályozza a tengelyek közötti nyomatékelosztást – extrém esetben akár az is előfordulhat, hogy a teljes vonóerőt az első vagy a hátsó kerekekre küldi.

 
 

SUV-nak látszik, de sportkombinak érezni
Így azután amíg körülötte szinte az összes többi autós szenvedett a csúszós utakon, addig a BMW vidáman rugaszkodott el a lámpáktól és élénken gyorsított, gond nélkül kaptatott fel a meredek emelkedőkön, s szép simán vette a kanyarokat – nem győzzük azonban hangsúlyozni, hogy ilyen körülmények között létfontosságú a sebesség helyes megválasztása. Persze egy hobbiterepjárótól korántsem szokatlan, hogy esőben, hóban, sárban jól boldogul. Nem is ez teszi felettébb megnyerővé az X1-est, sokkal inkább az, hogy milyen természetes módon és élvezetesen vezethető! Nyoma sincs a SUV-ok (a BMW zsargonjában SAV = Sports Actvity Vehicle) nehézkes természetének, azonnali irányváltásokkal, spontán módon reagál a kormánymozdulatokra, s precízen irányítható az autó. Ha pedig találunk egy elhagyatott parkolót, a DSC menetstabilizáló rendszert kikapcsolva akár látványosan keresztben, kilinccsel előre is forgolódhatunk. Ilyenkor is pontosan követi a vezető utasításait, jól kézben tartható a BMW. Az egész olyan, mintha egy enyhén megemelt sportkombit, s nem egy szabadidő-autót irányítanánk.   

Kompaktnak látszik, de nem szűkös az X1-es

  Az emelt üléspozíciónak köszönhetően kényelmes a be- és kiszállás, de szerencsére nem kakasülőn gubbasztunk Az emelt üléspozíciónak köszönhetően kényelmes a be- és kiszállás, de szerencsére nem kakasülőn gubbasztunk
Tulajdonképpen nem is járunk messze az igazságtól, hiszen az X1-es a BMW 3-as sorozat platformjára épül. A remekül eltalált, személyautós arányok is sokat nyomnak a latba: 73 mm-rel rövidebb, de csupán 19 mm-rel keskenyebb a 3-as Touringnál, tehát jó szélesen terpeszt a kocsi. Lényegesebb azonban, hogy felfelé „nem szálltak el” túlságosan a bajorok, bár az X1-es jócskán a kombi fölé magasodik (+127 mm), hajszállal még így is laposabb egy Suzuki SX4-esnél! Ennek megfelelően a súlypont viszonylag alacsonyan maradt, és kanyarokban szerény a karosszéria oldaldőlése. Ugyanakkor a szabadmagasság 194 mm, ami annyit tesz, hogy bátran felkapaszkodik a masszív járdaszigetekre, és a bakhátas földúton sem hasal le. Ahogy a legtöbb tulajdonos, ennél többet én sem várok el egy szabadidő-autótól – az off-road fanatikusok kedvéért az első terepszög 18, a hátsó 22,2 fokos.
  Két utasnak kényelmes a hátsó üléssor. Csúsztatni nem lehet, de a háttámla dőlésszöge szabályozható Két utasnak kényelmes a hátsó üléssor. Csúsztatni nem lehet, de a háttámla dőlésszöge szabályozható
Kompakt méreteivel egyébként sűrű városi forgalomban is otthonosan mozog az autó, szűk helyen és parkoláskor viszont a nagy fordulókör nehezíti a manőverezést, a magasra húzott farrész és a vaskos C-oszlop miatt pedig hátrafelé korlátozott a kilátás. Opcióként tolatóradar, vagy –kamera rendelhető. A feláras sportkormány jó fogású, átmérője ideális és a visszajelzésekkel sem spórol, a rásegítés viszont férfias. Normál körülmények között, száraz aszfalton is stabilan fordul az X1-es, a feszes futómű-hangolás miatt azonban hajlamos elpattogni a keresztbordákról, és az úthibákra is érzékenységgel reagál. 
A vezetői környezet egyébként a jól megszokott BMW „sormintát” követi, példás ergonómiával és egyértelmű kezelhetőséggel. Talán a felhasznált anyagok minősége az egyetlen, ami az 1-es sorozatot idézi ebben az autóban. Puha tapintású műanyaggal csak a műszerpulton találkozunk, lejjebb már „költséghatékony” plasztikot használtak a tervezők. A tesztautó opciós bőrkárpitozása és a kontrasztos fekete-bézs színvilág sikeresen eltereli a figyelmet erről, s kellemes hangulatot teremt, de azért kíváncsi lennék, milyen egy alapkivitel...
  A három részre osztott támlák ledöntésével 420-ról 1350 literesre bővíthető a csomagtartó A három részre osztott támlák ledöntésével 420-ról 1350 literesre bővíthető a csomagtartó
A helykínálat hozzávetőleg akkora, mint a 3-asban, a langaléta utasok lába hátul már itt is passzentosan fér el, ám a magasabb üléspozíció és a nagyobb belmagasság miatt a szubjektív térérzet az X1-esben kedvezőbb. Meg aztán a második üléssor jobban variálható: a 40/20/40 arányban osztott háttámlák dőlésszöge 31 fokos tartományban állítható, és egyenként ledönthetők. A csomagtartó befogadóképessége így 420 literről előbb 490-re nő, de több lépésben, egészen 1350 literig bővíthető.

Vasgyúró: 7,3 má­sod­perc alatt ugrik százra

  Lehengerlő a 2,0 literes, duplaturbós dízel ereje, a kifinomultság azonban nem az erőssége Lehengerlő a 2,0 literes, duplaturbós dízel ereje, a kifinomultság azonban nem az erőssége
A 23d jelzés valójában a 2,0 literes, négyhengeres dízel két turbófeltöltővel izmosított változatát takarja: mivel az egyik kicsi, a másik pedig nagy, a motor szinte késlekedés nélkül válaszol a gázpedálon leadott utasításokra, kezdettől fogva erőteljesen húz és magas fordulaton sem hagy alább a lelkesedése. 204 lóerejével és 400 Nm-es forgatónyomatékával sportkocsikat megszégyenítő módon gyorsítja az autót, és minden helyzetben bőséges erőtartalékokkal rendelkezik. Futáskultúrája viszont szokatlanul nyers a BMW-től, hidegindításkor és intenzívebb gyorsításkor a kelleténél hangosabban kelepel, alapjáraton pedig némi vibráció is bejut az utastérbe. A csúcsdízel egyelőre manuális váltóval nem, kizárólag a hatfokozatú automatával (598 300 Ft) párban elérhető. A szerkezet többnyire eredményesen alkalmazkodik az aktuális vezetési stílushoz, jó ütemben és finoman kapcsolgat – a kormány mögötti billentyűkért szerintem felesleges is kifizetni a felárat. Csalódottak voltunk viszont a fogyasztás miatt, a gyári átlagnál mi több mint 3,0 literrel magasabb értéket mértünk, ez pedig még akkor is sok, ha volt benne némi örömködés.
Az 1-es sorozatnál természetesen drágább, a 3-asnál viszont jutányosabb vétel az X1-es, a 143 lóerős, szimpla hátsókerék-hajtású sDrive18d belépőmodell 9 millió forinttól indul, míg az xDrive23d árcéduláján már 11 150 000 forint szerepel. Az alapfelszereltség korrekt, de nem túl nagyvonalú, s amikor rendesen felextrázzák az autót, bizony elég vastagon fog a ceruza: a tesztelt példány 17 milliónál is többe került…

 

 

Tetszett a cikk? Ossza meg! iWiW Facebook Twitter

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
Teszt BMW X1 xDrive 23d

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X

Hozzászólások –

eddig 0 hozzászólás érkezett
HOZZÁSZÓLOK

Hozzászólok a cikkhez

A cikkhez csak bejelentkezett olvasóink szólhatnak hozzá.  Miért kell regisztrálnom? Bejelentkezek | Regisztrálok

Miért kell regisztrálnom?

X
Olvasóink fáradhatatlan aktivitásának köszönhetően az elmúlt évek során a megye meghatározó fórumává váltunk,
ahol cikkeink kapcsán értékes viták, párbeszédek alakultak ki. Ahogy e fórum résztvevőinek száma egyre növekedett,
sajnos a komoly hozzászólások közé egyre gyakrabban keveredtek céltalan, romboló beírások. Ezért éreztük úgy,
hogy eljött az ideje annak, hogy a kommentelés lehetőségét regisztrációhoz kössük, kiszűrve az értelmes fórumozást
zavaró tartalmakat. A regisztrációt ugyanakkor a korábbinál lényegesen egyszerűbbé tettük: elég csak nevet,
fehasználói nevet és emailt megadni. Reméljük olvasóink is úgy gondolják, hogy megéri megtenni ezt az egyszeri és
egyszerű lépést azért, hogy barátságosabb közegben, értelmesebb mederben folytatódhassék a párbeszéd.
(Ha problémája akad a regisztrációval vagy a hozzászólás új módjával, "hozzászólás" tárggyal írjon levelet a info@automotor.hu címre.)

Aktuális: 2014/7-es számunkból

Autó-Motor aktuális címlap
  • Extra: 50 éves a Skoda 1000 MB, Tuning: Skoda S100
  • Teszt: Seat Leon ST 1.4 TSI, Dacia Logan MCV 1.5 dCi, Toyota Auris Sports Tourer HSD, Toyota Corolla 1.6 CVT, Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI, BMW X5 xDrive30d, Honda CB500X és Honda VFR1200X
  • Vezettük: Audi S1 és Audi S3 Cabriolet, Porsche 911 Targa 4 és 4S
  • Tanácsadó: Autók tavaszi karbantartása

Aktuális: Auto Bild 2014. április

Autó-Motor aktuális címlap
  • Design Award 2014 – szavazzon, melyik autó tetszik a legjobban Önnek!
  • Nyári abroncsok összehasonlítása 225/50 R17-es méretben
  • Vezettük: Mini Cooper S, Seat Leon Cupra, Mercedes C-osztály, Porsche Macan
  • Kompakt szabadidő-autók összehasonlítása: Hyundai ix35, Mitsubishi ASX, ©koda Yeti, Volkswagen Tiguan
  • 100 000 km: Mini Cooper SD Countryman

Időjárás

Budapest

zápor
21 °C
9 °C

Kiemelt témák - Autó-Motor.HU

Kémfotó | Frankfurt 2011 | F1 | Videó | Veterán | Youngtimer | Veterán Autó-Motor | Mikor mi jön?