Édes mindegy, hogy exkluzív Armani-öltönyben gördül be a színház parkolójába, vagy farmerben és pólóban éppen edzésre siet a 7-es BMW sofőrje, autója képes az adott szituációhoz igazodni. Már a formatervnél is érződik ez a fajta kettősség: a bajor zászlóshajó megjelenése pont annyira decens, hogy elegánsnak tessék, ugyanakkor lendületes arányai (rövid első, hosszú hátsó túlnyúlás), a hangsúlyos BMW-vesék és a pengeéles karaktervonal miatt a sportlimuzint is beleláthatja, aki úgy akarja. Ám a felszín alatt sokkal mélyrehatóbb dolgok történnek ennél! A DDC menetdinamika-szabályozóval ugyanis gombnyomásra Komfort, Normál, Sport és Sport+ programok közül választhat a vezető. Ezáltal pedig egyszerre gyakorol hatást a lengéscsillapításra, az automatikus sebességváltóra és az elektronikus gázpedálra, a kormány szervorásegítésére, valamint a teljesen kikapcsolható menetstabilizáló rendszerre. Vagyis alapjaiban változtathatja meg az autó karakterét!

Méreteit meghazudtolóan atletikus és fordulékony

E

ddig úgy gondoltam, hogy a középkategóriától felfelé a méretnövekedés már a sportosság rovására megy. Most azonban újra kell értékelnem nézeteimet. Sport+ üzemmódban szemtelenül agilisnak bizonyul a 7-es, vezetés közben legalább egy méretosztállyal kisebbnek és könnyedebbnek érezni. Már a 3,0 literes turbódízel alapmotor is biztosítja számára a kellő dinamizmust, sportos menetteljesítményekhez segíti az öt méternél hosszabb luxuscirkálót. 245 lóerős teljesítményével és 540 Nm-es forgatónyomatékával húzós gyorsításokra képes, ahol pedig a szabályok engedik, lazán tartja a 180-200 km/órás utazósebességet – innen már nem lép olyan nagyot az autó, de még mindig becsülettel húz. Padlógázra öblösen gurgulázik a soros hathengeres, máskülönben szerényen „háttérbe” húzódik, s adottságaihoz mérten az étvágya is visszafogott: tesztünk alatt 10,1 literes átlagfogyasztást mértünk.

A nyílegyenes útnál csak kanyargós szakaszon nyújt nagyobb élményt a BMW vezetése. Bár a kormánykerék lehetne vastagabb,  fogása pedig biztosabb, így is pontosan rajzolhatjuk az íveket, a kocsi stabilan és csekély oldaldőléssel fordul. Lenyűgöző, ahogy a bálna méretű autó egy delfin kecsességével cikázik a kanyarokban. Azért a remek manőverezhetőséghez nagyban hozzájárul a feláras (444 900 Ft) aktív négykerékkormányzás is. Kis sebességnél az első kerekekkel ellenkező irányba térnek ki a hátsók, ami javítja a fordulékonyságot, s akár 70 centivel szűkíti a fordulókört, míg 60 km/óra felett mind a négy kerék azonos irányba fordul, ezzel fokozva a kanyarstabilitást. Nincs mese, menetdinamikai szempontból a kategória etalonja a 7-es BMW!

Nos, a komfortot illetően már nem ennyire egyértelmű a helyzet. A dízelmotor ugyan felettébb kulturáltan végzi a dolgát, a váltó pedig lágyan kapcsolgat, a nagyobb úthibák és a sűrű keresztbordák még komfortos beállításnál is kihozzák béketűréséből a futóművet. Igaz, a tesztautót hátrányos helyzetbe hozták a két mérettel nagyobb, 19 colos keréktárcsák és a rajtuk feszülő (elöl 245/45, hátul 275/40 méret) defekttűrő abroncsok. Ahhoz viszont nem sok közük van, hogy autópálya-tempó környékén beszűrődik némi szél- és gördülési zaj az utastérbe.

Visszakerültek a gombok, mégis egyszerűbb a kezelés

A tervezők kellemesen modern atmoszférát varázsoltak a 7-esbe. A bőrülések kényelme elöl-hátul pazar, ízlésesek a fabetétek, s ebben a kategóriában alapkövetelmény a nagyvonalú helykínálat. Hatásos a nappal fehér, éjszaka narancsszínű vetített műszeregység, és csodás a szélesvásznú központi monitor képe, melyen a használati útmutató is „végiglapozható”. Mégis, bárki ült be az autóba, az első reakciója ez volt: te jó ég, mennyi gomb és kapcsoló, mint egy repülőgép pilótafülkéjében. Na igen, ami a műszerfalat illeti, a korábbi egyszerűsítési és áttekinthetőségi törekvésekkel most éppen szembemegy a BMW – úgy tűnik, az emberiség még nem készült fel a menürendszerből vezérelhető légkondicionálóra, ülésfűtésre és egyéb nyalánkságokra. Nem kell azonban megrettenni, a logikus elrendezésnek köszönhetően minden funkció gyorsan megtalálható, az i-Drive kezelése pedig lényegesen egyszerűbbé vált: a fő menüpontok az „egér” köré csoportosított gombokról elérhetők. Igazság szerint nekem egyedül a faberakásba integrált ajtóbehúzó fogantyú igényelt némi megszokást.

A sofőr dolgát számos kényelmi és biztonsági berendezés segítheti. Mivel az autó orra olyan hosszú, akár egy pingpongasztal, kimondottan hasznos a keresztutcákba betekintő kamera, s a tolatókamera is sok bosszúságtól kímélhet meg. Városi forgalomban is jól használható a követési távolság- és sebességtartó automatika, finoman megremeg a kormány, amikor figyelmetlenségből kitámolyogunk a forgalmi sávból, de a holttérben tartózkodó autókra is figyelmeztet a 7-es. Persze, ezek mind feláras opciók, ha pedig az extralista szemezgetése közben elszalad velünk a ló, a 20 millió forintos BMW 730d-re könnyedén rákölthetjük akár egy 320i árát is.