Kissé elszaladt már az idő a 147-es felett: lassan nyolcadik évét tapossa, ami az autóiparban felér az aggkorral. Nem is igazán a formáját kezdte ki az idő, hiszen az autó mit sem veszített egykori sármjából, belül pedig még mindig a kategória egyik legizgalmasabb látványa fogad. A 147-es azonban már a bemutatkozásakor is szűknek számított a kompaktok mezőnyében, ma pedig ott tartunk, hogy térkínálat és a szolgáltatások tekintetében az új generációjú kisautók simán felveszik vele a versenyt. Az Alfák legkisebbje tehát megérett a nyugdíjazásra, de amíg utódja színre nem lép, többek között egy speciális „játékszerrel” igyekszik fenntartani az érdeklődést a márka.  

Vadászösztön

A Q2 jelzésű 147-es vezetését ugyanis korlátozott zárású, úgynevezett Torsen differenciál teszi élvezetesebbé – ez a szerkezet a hajtott (jelen esetben az első) kerekek között folyamatosan, a tapadásnak és az útviszonyoknak megfelelően osztja el a nyomatékot. Általában nagy teljesítményű sportkocsiknál alkalmaznak ilyet, ám az olaszok egyelőre kizárólag az 1,9 literes, 150 lóerős dízelmotorhoz biztosítják. A párosításnak nagyobb a létjogosultsága, mint elsőre gondolnánk, hiszen a tekintélyes forgatónyomaték hatékonyabban jut a talajra, így csökken az autó alulkormányzottsági hajlama. Jótékony hatása elsősorban kanyargós úton, főleg szűk fordulókból kigyorsítva érvényesül: mielőtt a tapadásából veszítő ívbelső kerék kipörögne, avagy a kipörgésgátló beavatkozna, a sperdifi szépen átküldi a „feleslegessé vált” hajtóerőt a másik oldalra. Ezáltal a kocsi elejét gyakorlatilag ráhúzza az ívre. Bátran támadhatjuk a kanyarokat, sínautó módjára fordul, no és sokáig végtelenül semlegesen viselkedik a kocsi.

A Q2-es Alfát határozottan élénkebbnek és agilisabbnak érezni, mint az alapmodellt, sikeresen tompították a dízelautók orrnehéz jellegét. Sajnos, mindez csak száraz, tükörsima aszfalton igaz, csodákra a Torsen differenciál sem képes. Habár esős időben is jobban kapaszkodik a kocsi, egy ideig birkózik a motor erejével, de végül „elveszíti lába alól a talajt”, s lecsúszik az ívről. Rossz minőségű úton pedig folyamatosan küzdeni kell az autóval, mert a sportfutómű kemény hangolása miatt már a kisebb hibákról is elpattog, a nyomvályúk pedig megvezetik a 17 colos kerekeket.

Sokra tartják

A 150 lovas dízelmotorral felszerelt Alfa 147 Distinctive és annak Q2-es változata között 250 ezer forint az árkülönbség. Ha azt vesszük, hogy a Torsen differenciálművön kívül néhány egyedi kiegészítőt is kapunk az autóhoz, kimondottan előnyös ajánlatnak tűnik. Csakhogy az izmos motor és a gazdag felszereltség alaposan felsrófolja az árat, a Q2-esért potom 6 475 000 forintot kérnek, ez pedig nagyon sok egy 147-esért.