A váltókar alatti központi irányítóval kiváltható az érintőképernyő kezelése. Fotó: Hilbert Péter

Amikor 1984-ben piacra lépett, az egész autóipart meghökkentette a Renault újdonsága. Bár eredetileg a Matra fejlesztette, a rombuszos márka anyagi hátterére volt szükség, hogy igazi slágercikk legyen belőle. Mára az egyterűek túl vannak a virágkorukon, a SUV-dömping nem sok jóval kecsegteti a praktikus családi autókat, ezért a franciák előremenekültek, és alapos koncepcióváltással gondoskodtak az Espace jövőjéről. A crossoveres beütés nem csak piaci szempontból tett jót a típusnak, segített megtartani különcségét, miközben praktikus maradt.

Stílusos az üléshuzat, egyterűhöz méltó a második sor helykínálata. Leghátul is elfér egy átlagos felnőtt, de csak rövidtávon kényelmes

Lehet, hogy a Ford S-Max/Galaxy és a VW Sharan/Seat Alhambra párosban jobban érvényesül a németes célszerűség, francia riválisuk vállaltan mozdult el az utazólimuzinokra jellemző stílus felé. A laposabb tető és a csinosabb forma a szűkösebb harmadik üléssorban bosszulja meg magát, a 300 000 Ft-os felárért kapható pótüléseken legfeljebb kisgyerekeket lehet hosszú távon utaztatni. A kategóriában elvárt ülésmozgatási és variációs lehetőségeket persze továbbra is megtaláljuk benne, elöl-hátul jól tartanak és kényelmesek az ülések, elfér a láb az első ülőlap alatt, a vállaknak is elegendő hely jut, egyedül a második sor fűtését érte kritika a családtagok részéről. A sofőr egy űrkapszulában érezheti magát, ahol a berendezés mindenben igyekszik a kedvére tenni. Ideális szögben áll a kormány, a középkonzol gombjai és a kapcsolók könnyen elérhetők, jó a kilátás, a szintén 300 000 Ft-os nyitható üvegtetővel pedig kabriós életérzés csempészhető a stílusos utastérbe. Apró hiányosság, hogy a mesés formájú váltókar annak ellenére lötyög, hogy masszív tárgy benyomását kelti, és jó néhány gomb takarásba kerül miatta. Az Initiale Paris kivitel egyértelműen prémiumnak szánt, igényesnek mondható anyaghasználata és gyártási minősége is méltó az autó karakteréhez, azonban a magabiztos árazás mellett ez egyes műanyagokról nem mondható el. A magas árcédula az említett csúcsfelszereltség és az újdonságot jelentő benzinmotor párosításával jön össze, mentségére legyen mondva, hogy ugyanez dízelmotorral további 200 000 Ft-ba kerülne.

A csomagtartóból dönthetők az ülések, jut hely a kalaptartónak is

Az 1,8 literes, turbós benzines a nagy dízeluralom idején még meglepő lett volna egy utazóautó orrában, manapság azonban egyre trendibb választás, egyébként pedig a vevők igényelték ezt a konfigurációt. Tény, hogy a prémiumautós hangulathoz jobban passzol a csendesebb és kifinomultabb motor, melyet annak ellenére nem érezni 225 lóerősnek, hogy egy kisautó könnyedségével mozgatja a hét üléssel több mint 1,7 tonnás karosszériát. Ez a mozgékony viselkedés a gyorsan és észrevétlenül dolgozó, hétfokozatú, duplakuplungos váltónak és a több Renault-modellben is bevált, 4Control összkerék-kormányzásnak is köszönhető. Vele kisebb gonddá válik a parkolás és élvezetesebbé a kanyarodás. A franciás kezelhetőség nem rontja el az élményfaktort, éppen annyira precíz és stresszmentes, amennyire a futurisztikus külső és a műszaki paraméterek alapján számítunk. Hogy viselkedése is a kedvünkre való legyen, több lehetőség is van a személyre szabásra (kormányzás, 4Control, lengéscsillapító, erőátvitel stb.), így például elkerülhető, hogy kényelmetlenül feszes legyen a rugózás, de a hangulatfények, a motorhang-rásegítés és a masszázsülés is a kedvünk szerint teszi a dolgát. A kellemetlen meglepetés a tankolás után ér, mert a vállalhatónak tartott 8,5 literes kijelzett átlag helyett 9,2 litert fogyasztott. Ezért nem kell szégyellnie magát, ugyanis az időközben a kínálatból kikerült, 200 lóerős, 1,6 literes benzines ennél is mohóbb volt.

A 4Control rendszer felára 500 000 Ft

Tetszett
• erős benzinmotor
• jó kezelhetőség
• egyéni karakter

Nem tetszett
• ergonómiai bakik
• nagy fogyasztás

Összegzés
A nagyobb lökettérfogatú és teljesítményű benzinmotorral még jobb utazóautóvá vált a mai kornak megfelelően újragondolt Espace. Bírja a tempót, és még egy kis vezetési élményt is nyújt a sofőrnek, aki utasaival együtt pihenten szállhat ki belőle. Erről egy hosszú extralista is gondoskodik.

Renault Espace TCe 225 EDC
Összlökettérfogat: 1798 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
Max. teljesítmény: 165 kW (225 LE) 5600/perc
Max. forgatónyomaték: 300 Nm 1750/perc
Hossz./szél./mag.: 4857/1888/1677 mm
Tengelytáv: 2884 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1630/1621 mm
Fordulókör: 12 m
Saját tömeg/teherbírás: 1685/708 kg
Csomagtér: 247-2035 l
Üzemanyagtank: 58 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 7,6 s
Max. sebesség: 224 km/h
Város/országút/vegyes: 8,7/5,6/6,8 l/100 km
Tesztfogyasztás: 9,2 l/100 km
CO2-kibocsátás: 152 g/km
A modell alapára: 10 199 000 Ft (1.6 dCi, 130 LE)
A tesztelt verzió ára: 13 099 000 Ft