Sokat fejlődött az utóbbi hónapokban a digitális rész, a műszeregység, a fejegység és az online szolgáltatások. Fotó: Stefler Balázs

Noha állandóan szóba került ismerősökkel és BMW-rajongókkal való találkozások alkalmával, nem lettem okosabb az ügyben, hogyan viszonyulnak az emberek ezekhez a vesékhez. Nekem például bejön a 4-es kupé orra a nagyméretű középső légbeömlőkkel, igaz, a tesztautó esetében a jól megválasztott karosszériaszín (Arctic Race Kék, 320 900 Ft) és a fekete megjelenési csomag sokat tompít a hatáson. Vannak, akik szerint dögös az új orr, de talán még többen vannak olyanok, akik idegenkednek tőle. Amikor utóbbiaktól megkérdeztem, hogy a V12-es motorral felszerelt 850i tetszik-e nekik, azonnal rávágták, hogy persze, de aztán arra a kérdésemre már csak hümmögtek, hogy miért nem zavarja őket, hogy azon a legendás modellen épp csak jelzésértékűek a vesék. Az idő sok mindent megszépít, ott van például a Chris Bangle-féle 7-es sorozat, amelynek a befejezése miatt a német nyelvben külön szó lett a „verbanglet”, azaz elbanglézott; az az autó hozta meg a diadalt a márkának a kínai járműpiacon…

A túlméretesnek tartott veséknek – talán a változás hirtelensége verte ki a biztosítékot? – köszönhetően első pillantásra meg lehet különböztetni a kupét a limuzintól, sokáig épp az volt a probléma, hogy a kétajtós nem elég exkluzív. Amúgy nem tűnt fel, hogy olyan sokan fordulnának az autó után, legfeljebb márkatársaknál láttam hirtelen mozduló fejeket, az utca emberének ez a kupé egy BMW a tucatnyi másik között. Különben is, nem egy karosszériaelemnek, hanem az egész formatervnek köszönhető a sportos megjelenés, a tervezők pedig kitombolták magukat. Csak a motorháztetőn hat különböző karaktervonal látható, az oldalfal egyszerre domború és homorú – az első kerékjáratok mögött csak sejtetik a szellőzőnyílásokat, de azok hiányoznak. Csupán a hátsó kerékjáratokból van levegőelvezetés, aminek köszönhetően például a frissen mosott autó pillanatok alatt koszos lesz azáltal, hogy a felvert sár beteríti a sarkokat, nemcsak alul, hanem a lökhárítót is.

Fűtéskonzol és USB-portok a könyöklőbox hátulján. A megközelítést a lassan mozgó első ülés (elektromos állítás) teszi hosszadalmassá

A külsőhöz hasonlóan dinamikus a belső tér, a konyakszínű bőrkárpit (523 500 Ft) illik a szürkéskék fényezéshez, és itt már egyértelműen felismerhető a 3-as sorozat. A második sorban kupés viszonylatban elfogadható a helykínálat, a megközelítést az nehezíti, hogy komótosan mozgatja az első ülést a villanymotoros állítás. Az ördög a részletekben rejlik, apránként veszi át az uralmat a zöld filozófia a bajor márkánál. A váltókar mellé került motorindító mellett már nincs ott a start/ stop rendszer deaktiváló kapcsolója – nem hiányzik, mert a lágyhibrid rendszer miatt gyorsan és finoman kel életre a soros hathengeres. A digitális műszeregységben a fordulatszám-információ már csupán a Sport üzemmód aktiválásakor jelenik meg, egyébként erőmérő van a jobb oldalon. Utóbbi arról informál, hogy 100 km/órás tempóval haladva a 385 lóerőnek talán az 5%-át használjuk…

Jól megy, jól szól és jól fogyaszt a szinte teljesen leburkolt sorhatos motor

A civil modellsorozat csúcsa az M440i xDrive verzió, amelyben 374 lóerőt tud a 3,0 literes turbó, és ehhez pár pillanatig még az indítógenerátor is hozzá tud csapni 11 lóerőt – nem mintha szükség lenne rá. A nyolcfokozatú automatikus váltó szereti elejteni a fordulatot, de ez nem zavartatja a belső égésű motort, amelynek ereje magas fordulaton sem fogy el. A Sport üzemmód aktiválásakor a motorhang is előtérbe kerül, még élesebbek lesznek a reakciók. Meglepő módon még ilyenkor sem rázósan kemény a felfüggesztés, amiben biztos szerepe van az észszerű felni- és gumiválasztásnak, hiszen 400 lóerő magasságában a 18 colos felni manapság már szerénynek számít – de az alsóbbrendű utakon pont ettől lesz élvezhető a kanyarvadászat. Jól megmarkolható a kormány, amivel elég csak az irányt meghatározni, és sínautóként hajtja végre az utasításainkat a 4-es. Az összkerékhajtás miatt a keresztben autózás már meghaladja a közutak nyújtotta lehetőségeket, vizes körforgalomban is csak jelképes riszálásra futja, még téli abroncsokkal is remek a tapadás; túlerőltetve a dolgot aztán az orrát kezdi el tolni. Még a tudás próbálgatásával, autópályás-országutas közlekedés mellett is 9,0 l/100 km-es tesztátlagot produkált az autó, ami a teljesítmény ismeretében remek érték. Ettől persze még nem lesz racionális választás ez a kupé, de ez egy ilyen műfaj.

Bárhonnan is nézzük, könnyen felismerhető a kupé változat. A hatalmas vesék ellenére a forgalomban nem kelt feltűnést a 4-es

TETSZETT
• megjelenés
• vezethetőség
• teljesítményleadás
NEM TETSZETT
• lassan mozgó ülés (hátra beszállás)
• hiányzó motorfékhatás Eco Pro módban

ÖSSZEGZÉS
Ne hagyják magukat eltántorítani a nagyméretű vesék miatt, az új 4-es kupé remek megjelenésű és vezetőközpontú autó! A 3,0 literes, turbós kivitel egyszerre bivalyerős és elfogadható fogyasztású, érdemes megfontolni a kisebb teljesítményű motorok alternatívájaként. Nem járnak rosszul vele.

BMW M440i xDrive
Összlökettérfogat: 2998 cm3
Hengerek/szelepek: S6/24 turbó
Max. teljesítmény: 275 kW (374 LE) 5500-6500/perc
Max. forgatónyomaték: 500 Nm 1900-5000/perc
Hossz./szél./mag.: 4770/1852/1393 mm
Tengelytáv: 2851 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1575/1611 mm
Fordulókör: 12,0 m
Saját tömeg/teherbírás: 1815/430 kg
Csomagtér: 440 l
Üzemanyagtank: 59 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 4,5 s
Max. sebesség: 250 km/h
Város/országút/vegyes: 9,0-8,6/6,0-5,7/7,1-6,8 l/100 km
Tesztfogyasztás: 9,0 l/100 km
CO2-kibocsátás: 161-155 g/km
A modell alapára: 13 676 000 Ft (420i)
A tesztelt verzió ára: 20 320 000 Ft