Kissé darabos, mégis ergonomikus a belső, sok a praktikus tárolóhely. Fotó: Hilbert Péter

Ne ítélj elsőre! Ez a mondás akár a japán autók jelmondata is lehetne, hiszen jellemzően a szigetországból származó gyártmányokra igaz, hogy a tapasztalat képes megváltoztatni az előítéleteket. Bár az ötajtós Civic egy másik szigetországban, Nagy-Britanniában készül, az új generáció hamisítatlan japán termék, némi észak-amerikai karakterrel fűszerezve. Hamar kiderült, hogy a kissé túlzó, de kétségtelenül látványos kinézet az alsó-középkategória egyik legjobb műszaki tartalmát és vezetési élményét rejti. Erre a korábbi, 1,6 literes i-DTEC dízel továbbfejlesztett változatával tett rá egy lapáttal a Honda.

Alacsonyan van az ülés, felnőtteknek is megfelelő a fej- és a lábtér

Pénzben és energiában is ijesztő mennyiségű forrás felhasználásával terveztek egy szinte vadonatúj motort, miközben a hidrogénhajtás, mint alternatíva, már a küszöbön állva várja, hogy betörhessen Európába. A vásárlók beidegződéseire azonban egyelőre jó válasz a tesztelt gázolajos. A kovácsolt acéldugattyúk súrlódásának mérséklése, az alumíniumötvözetből készülő hengerfej tömegének csökkentése, vagy a motor termikus hatásfokának javítása is érezhetően előnyére vált, mert a vibrációk és a zajszint mellett a károsanyag-kibocsátás és a fogyasztás is kedvezőbb lett. Ebben nagy szerepe van az elektronikusan szabályozott forgási sebességű turbófeltöltőnek és a magas (1800 bar) nyomáson működő befecskendezőnek is.

Az áttervezett 1,6 literes dízel teljesítménye és fogyasztása is ideális

A hatfokozatú váltó kisebb súrlódású szinkrongyűrűi is javítják az élményt, pedig a valódi, mechanikus kapcsolási érzet ellenére is könnyű kezelhetőség eddig is a jobbak közé sorolta a szerkezetet. Kvalitásai így változatlanul japánosak maradtak, a karosszéria masszív felépítése, a nagy kanyarsebesség elérésére alkalmas, egyben kellőképpen komfortos futómű, a precíz és közvetlen kormány, a klasszikus Hondákra jellemző vezetési élmény a dízelhez is jár. Motorhangot alig hallanak az utasok, nyomatéka a jól elosztott váltóáttételekkel támogatja a dinamikus haladást, különben kiegyensúlyozott utazások közben a legharmonikusabb. Erről a tesztprogram során mért 5,5 literes átlagfogyasztás is árulkodik.

Segíti a hátralátást az alsó légterelő alatti kis ablak, jó a hangszigetelés, az utastérben csak a futómű zaját lehet hallani

Tetszett
• vezethetőség
• hajtáslánc
• minőség

Nem tetszett
• nagy fordulókör

AM Összegzés
A Civic új változata egy hot hatch és egy átlagos dízel kompaktautó ideális keveréke. A napi rutinban mindkét arcának előnyeit élvezhetjük, és a háromhengeres, turbós benzinesnek is jó alternatívája.

Honda Civic 1.6 i-DTEC
Összlökettérfogat: 1597 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 88 kW (120 LE) 4000/perc
Max. forgatónyomaték: 300 Nm 2000/perc
Hossz./szél./mag.: 4518/1799/1434 mm
Tengelytáv: 2697 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1547/1575 mm
Fordulókör: 11,6
Tömeg/teherbírás: 1287/423 kg
Csomagtér: 420 l
Üzemanyagtank: 46 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 9,8 s
Max. sebesség: 201 km/h
Város/országút/vegyes: 3,6/3,4/3,5 l/100 km
Tesztfogyasztás: 5,5 l/100 km
CO2-kibocsátás: 93 g/km
A modell alapára: 5 849 000 Ft (1.0 VTEC Turbo, 129 LE)
A tesztelt verzió ára: 6 349 000 Ft