Minden eddiginél nagyobb, 12,3 colos az iDrive-val vagy feláras gesztusvezérléssel is működtethető érintőképernyő. Fotó: Stefler Balázs

A Neue Klasse 1962-es bevezetése óta tart a felső-középkategóriás sorozat karrierje, és az elmúlt csaknem 60 év alatt az 5-ös BMW megőrizte jelentőségét. Mindegy, milyen kategória felé nyitottak a bajorok, állandó viszonyítási pont maradt. Az aktuális, G30-as generáció megjelenését úgy frissítették, hogy közben megtartotta klasszikus, sportos eleganciáját. Ez azt jelenti, hogy ugyanannak a vevőkörnek szól, mint az elődei, és arról is árulkodik, hogy a BMW továbbra is igyekszik minden igényt kielégíteni.

Magasabbak is kényelmesen elférnek az 5-ös hátsó ülésén, a Touringban nagyobb a fejtér. Látványos, de könnyen koszolódik a világos bőrkárpit, a hangulatvilágítás személyre szabható

Az 5-ös formaterve még mindig az egyik legharmonikusabb a márkánál, akár a limuzint, akár a Touringot választjuk, ismerős arányokat és letisztult vonalvezetést kapunk modern köntösbe csomagolva. Az egyik leglátványosabb újdonság, az L alakú nappali menetfénnyel feldobott, LED-es fényszóró, illetve az új, sötétebb árnyalatú, szintén LED-es hátsó lámpa, de a vesék és a lökhárítók is megújultak. Ahogy kívül, úgy belül is természetesnek hatnak az újítások, a 12,3 colos központi kijelzővel kiegészített, iDrive 7-es infotainment rendszer, vagy a részben érintésérzékeny, mégis dedikált gombokkal működtethető szellőzés. A gesztusvezérlés csak hab a tortán, a tengernyi funkció szinte mind magától értetődően használható, ahogy az egy ilyen kaliberű autótól elvárható. Helykínálata is megfelel a kategóriának, bár nem a tágassága, inkább a kényelme számít nagyvonalúnak. Aprólékosan beállítható ülései prémiummodellhez hűen hosszú távon komfortosak. Mégsem a többmilliónyi extra vagy az anyaghasználat teszi szerethetővé az 5-öst, hanem a felismerés, hogy a mérnökök nem feledkeztek meg arról, mi vonzza a vásárlókat egy BMW kormánya mögé. Az átlagon felüli vezethetőség fontos eleme a tökéleteshez közel álló vezetési pozíció, a jó kilátás, és persze a mechanikai felépítés, ami a szoftverek világában is rátermett hardvert kíván. Elődjénél atletikusabb felépítésének hála sportos típushoz méltó a kezelhetősége, a direkt kormányzás, az xDrive összkerékhajtásnak köszönhetően bőséges tartalékokat rejtő tapadás és a kiváló futómű mindent megtesz, hogy fülig érjen a szánk, miközben kipihenten jutunk el úticélunkhoz. Bármelyik hajtáslánc mellett döntünk, érezni fogjuk az élménydús kilométerekért tett erőfeszítéseket, pedig a két változat műszakilag jelentősen különbözik egymástól.

Egyre inkább versenyképesek a BMW hibrid hajtásláncai. A hathengeres dízel azonban minden szempontból remekmű!

Az 530e jelű plug-in hibrid a mai korszellemnek megfelelő ultramodern zöldautó, az 530d pedig egy klasszikusabb, soros hathengeres dízel. Előbbi elméletben a tökéletes jármű megtestesítője, hiszen 140 km/órás tempóig villannyal közlekedhetünk, majd ha kifogy a szufla az akkuból, működésbe lép a 2,0 literes, négyhengeres benzines turbómotor. A 292 lóerős rendszerteljesítményű modell nemcsak gyors, hanem működési kultúrája is elismerésre méltó, a motor újraindításánál zongorázni lehet a különbséget a BMW korábbi generációs hibridjeihez képest. Az éremnek persze van egy másik oldala. A gyári adatokhoz képest eleve kevesebbet, körülbelül 35 kilométert tudtunk megtenni városban elektromosan, másrészt a 46 literes üzemanyagtank miatt az 530e kombinált hatótávolsága sem éri el a 600 kilométert.

Bezzeg az 530d! A 48 voltos rásegítéssel támogatott, immáron biturbó sorhatos dízellel könnyedén autózhatunk 900 kilométert egy tankkal. Ugyan a teljes tesztprogram során a plug-in hibrid (lemerült akkuval) és a dízel között mindössze egy decis fogyasztáskülönbséget regisztráltunk a vegyes hajtású modell javára, a 8,0 és 8,1 l/100 km-es átlagok némi magyarázatra szorulnak. Ahogyan városban nagyjából 20%-os előnybe kerül a 30e, úgy veszti el fórját autópályán vagy országúton a lehengerlő dízellel szemben, ugyanis a 30d állandó 130 km/órás tempónál már közel 2,0 l/100 km fogyasztáselőnyre tesz szert. A 650 Nm-es nyomaték miatt 100-120 km/órás sebességről is könnyedén gyorsít a gázolajos, és közben a sorhatos fülbemászóan duruzsol. Amíg a kissé steril 30eben alig hallható a motor, itt mindig van egy jellegzetes moraj.

Bár a dízel teljesítményétől és karakterétől tényleg hasra esik a legtöbb autórajongó, nem véletlen, hogy a zöld rendszám révén a cégautóadó alól is mentesülő hibrid 5-ösök egyre népszerűbbek. A 30e hajtáslánc alig 200 ezer Ft-tal drágább a 30d-nél, ami a 19 millió Ft feletti indulóáraknál tényleg csak jelképes felárnak tekinthető. De nincs is ennél kedvezőbb helyzet, hiszen nem a jelentős árkülönbségek, hanem saját preferenciái alapján hozhatja meg döntését két kiváló termék között a vásárló!

A limuzin csomagtartója a szűk nyílás és a hibrid hajtás miatt is hátrányban van a dízel Touringéval szemben

530d
TETSZETT
• praktikum
• sorhatos hangja
• nyomaték
• hatótávolság
NEM TETSZETT
• fantáziátlan digitális műszeregység

530e
TETSZETT
• kifinomult működés
• komfort
• dinamika
NEM TETSZETT
• szerény hatótávolság
• töltési teljesítmény
• csomagtér mérete

ÖSSZEGZÉS
Tartja a frontot a klasszikus sportlimuzinok, illetve sportkombik piacán a BMW 5-ös sorozata. Technikai fejlettsége, élményközpontú vezethetősége és jellegzetes karaktere a házon belül kínált szabadidő-autók mellett is vonzóvá teszi. Szimpatikus a márka elkötelezettsége a több különböző műszaki megoldás, saját múltja és rajongótábora iránt!

BMW 530d xDrive Touring
Összlökettérfogat: 2993 cm3
Hengerek/szelepek: S6/24 biturbó-dízel
Max. teljesítmény: 210 kW (286 LE) 5000-6500/perc
Max. nyomaték: 650 Nm 1500-2500/perc
Hossz./szél./mag.: 4963/1868/1498 mm
Tengelytáv: 2975 mm
Fordulókör: 12,0 m
Saját tömeg: 1940 kg
Csomagtér: 560 l
Üzemanyagtank: 66 l
0-100 km/h: 5,7 s
Max. sebesség: 250 km/h
Átlagfogyasztás: 5,4 l/100 km
Tesztfogyasztás: 8,1 l/100 km
CO2-kibocsátás: 142 g/km
A modell alapára: 16 893 000 Ft (520i Touring, 184 LE)
A tesztelt verzió ára: 20 533 000 Ft

BMW 530e xDrive
Összlökettérfogat: 1998 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
BENZINMOTOR
Max. teljesítmény: 135 kW (184 LE) 5000-6500/perc
Max. nyomaték: 300 Nm 1350-4000/perc
VILLANYMOTOR
Max. teljesítmény: 80 kW/109 LE
Max. nyomaték: 265 Nm
HIBRIDRENDSZER
Max. teljesítmény: 215 kW/292 LE
Hossz./szél./mag.: 4963/1868/1483 mm
Tengelytáv: 2975 mm
Fordulókör: 12,0 m
Saját tömeg: 1910 kg
Csomagtér: 410 l
Üzemanyagtank: 46 l
0-100 km/h: 5,9 s
Max. sebesség: 235 km/h
Átlagfogyasztás: 1,3 l/100 km
Tesztfogyasztás: 8,0 l/100 km (külső töltés nélkül)
Tesztfogyasztás: 5,2 l/100 km (külső töltéssel)
CO2-kibocsátás: 30 g/km
A modell alapára: 16 014 000 Ft (520i, 184 LE)
A tesztelt verzió ára: 19 886 000 Ft