A 90-es évek második felében és a 2000-es évek elején lévő „lyukat” leszámítva a Ford mindig is nagy hangsúlyt helyezett kisautója gyári tuningolására, nem véletlen, hogy a Fiesta XR2-esek és később az ST-k is sikeresek voltak. A motorkoncepciók viszont folyton módosultak, szívó és turbó verziók váltották egymást a Fiesta-sorozat élén. Most szintén nagyot fordult a világ, az új generációs modell háromhengeres blokkot kapott, az 1,5 literes lökettérfogatból pedig kereken 200 lóerőt préselnek ki! Ezzel jócskán felülmúlja a korábbi nemzedék négyhengeresét, mely 1,6 literes, 182 lóerős teljesítményével szintén nem volt gyenge.

A volán és a váltógomb is más a mezei Fiestákhoz képest, de az összkép nagyon hasonló. Fotó: Stefler Balázs, Ford

A 200 lóerő viszont már nem tréfa, s ehhez megfelelő a zenei aláfestés: csak egy nagyon szűk fordulatszám-tartományban szól háromhengeresként a Fiesta ST motorja, egyébként mérges, mély hangokat hallhatunk. Amúgy a karaktere sem árulkodik felépítéséről, alapjárattól kezdve van ereje, majd utána egyenletesen épül fel a teljesítménye, méghozzá úgy, hogy leszabályzás előtt is még rá tud tenni egy lapáttal! A rajtautomatikával elért 6,5 másodperces 0-100-as sprintidő nem adja vissza az autó vadságát, a legkisebb gázparancsra is azonnal válaszol. Hogy ne csak jót mondjak, a háromhengeres feltűnően lassan éri el üzemi hőfokát, és bizony a 9,0 literes átlagfogyasztástól sem estünk hasra – kissé meglepő, elvégre az étvágyat hengerlekapcsolás csökkenti.

Átlagos termetűeknek még kényelmesek az ülések. Az oldaltartás tökéletes!

Élményautónak viszont egészen zseniális a kis Ford, a futómű és a kormányzás terén magasra tették a mércét! Mindig pontosan érezni, hol van a csúszás- és tapadáshatár, de ami legalább ilyen fontos, hogy a hajtási befolyás egészen minimális. Aki hajlandó rá áldozni, a 250 000 Ft-os Performance csomag keretében nemcsak a rajtautomatikát, hanem a Quaife részlegesen önzáró differenciálművét is megkapja. Egyébként a Fiesta ST-t hajtva az előző Focus RS jutott eszembe: lehet, hogy van olyan vetélytárs, amely pályán gyorsabb, de élményben (hangok, vadság stb.) a Ford most itt is versenyben van a kategória trónjáért. Igazi adrenalinlöket, ahogyan szűk fordulókban képes megemelni a hátsó kerekét!

A motortérben egészen parányinak tűnik a háromhengeres EcoBoost. Ettől még kicsattanó erőben van…

7 425 000 Ft nem kevés pénz egy kisautóért, még akkor sem, ha a 200 lóerőjével néhány kompakt hot hatchet is képes megszorongatni. A Ford azonban szerencsés helyzetben van a piaci körülmények miatt, hiszen itthon nincs Peugeot 208 GTi, a Renault Clio R.S. a modellváltás miatt kifutott, a kompresszoros Toyota Yaris GRMN pedig már szintén nem kapható. Így jelenleg a 200 lovas VW Polo GTI (6 988 000 Ft), illetve a 193 lovas Mini Cooper S (7 263 000 Ft) és a 231 lóerős JCW (8 881 000 Ft) jöhet számításba alternatívaként.

TETSZETT
• motorerő/motorkarakter
• irányíthatóság
• sportülések kényelme
NEM TETSZETT
• nehézkes beszállás hátra
• lassan melegedő motor
• magas ár

ÖSSZEGZÉS
Nem árul zsákbamacskát a Ford, a Fiesta ST egy kemény autó, annak minden előnyével és hátrányával. Bármennyire is meglepő, de a háromhengeres motor ellenére az egyik leggyorsabb a szegmensében.