Egy ideje már tudjuk, hogy gyakorlatilag minden autóból lehet crossoveres beütésű verziót kreálni, hiszen vannak már terepkupék (pl. BMW X4, X6, Mercedes GLC Coupé), sőt magasépítésű limuzin (Volvo S60 Cross Country) is. A Hyundai viszont a paletta alsó felében elhelyezkedő i20-asból dobott piacra „álterepjárót”, amely 20 mm-rel emelt hasmagasságú – összkerékhajtás híján mindössze ennyi segíti az előrejutásban, ha nehezített körülmények közé kerülne.

A kemény anyagok ellenére a minőségi benyomás egészen jó. A gyári navigátor 290 000 Ft-ot kóstál. Fotó: Hilbert Péter
A kemény anyagok ellenére a minőségi benyomás egészen jó. A gyári navigátor 290 000 Ft-ot kóstál. Fotó: Hilbert Péter

Hiba lenne azonban tereptulajdonságokról beszélni, a szabadidő-autós beütés itt a látványnak szól, és meg kell hagyni, a diffúzorbetéttel és a fényezetlen műanyag elemekkel sokkal látványosabb az Active verzió, mint az alap. Bármennyire is furcsa, de a karosszéria borítóelemeinek több mint 50%-a teljesen egyedi, tehát többről van szó, mint egyszerű kozmetikai beavatkozásról. A vezető magasabban ül az autóban, mint a többi i20-asban, szóval látszik a Hyundai igyekezete, hogy egy vagány crossovert akartak készíteni az alapmodellből. A rossz utakat azonban nem szereti, a finom rugózásról le kell mondani, már ha valaki ragaszkodik az optikailag meglehetősen erős, 17 colos felnikhez (az alapváltozatok 15 colos keréktárcsákat kapnak). Cserében a futómű partner a lendületes haladásban, a karosszéria oldaldőlése egészen minimális.

Korrekt az i20-as helykínálata, az ülések komfortosak
Korrekt az i20-as helykínálata, az ülések komfortosak

A Hyundai az i20-as családban (ötajtós, kupé és Active) veti be először 1,0 literes, turbós benzinmotorját, amely 100 és 120 lóerős változatban is létezik. Le sem tagadhatná a blokk, hogy háromhengeres, jellegzetes ciripelése kívülről jól kivehető, és terhelés alatt az utastérben is azonosítható a hangja. Bár alacsony fordulaton is egészen jól terhelhető, a turbólyukkal számolni kell: hiába tud nagy erőbedobással húzni a 120 lóerős verzió, a gázpedál lenyomása és a nyomaték megérkezése között hosszú idő telik el. Valamennyire ellensúlyozza ezt a rövid áttételezés, mégis egyértelmű, hogy egy nagyobb szívómotornak kellemesebb a karaktere. Persze meg kell hagyni, hogy a légkondicionáló semmit sem vesz le az erejéből, és hogy a finom járása miatt a start-stop rendszer működése is gyakorlatilag észrevétlen marad. Csak lehetne kisebb az étvágya: vegyes használatban 7,7 literes tesztátlagot mértünk, ami 120 lóerőhöz képest még elfogadható, de a kis lökettérfogathoz, no meg a gyári értékhez viszonyítva elgondolkodtató. Mindenesetre az i20 Active-hoz a turbós benzineseken kívül elérhető még az 1,4-es MPi szívómotor 100 lóerővel és az 1,4-es, 90 lóerős dízel. Bármelyikről is legyen szó, a kormányzást és a váltót nem érheti kritika, összességében jó vezetni az i20 Active-ot. Az utasoknak sincs rossz dolguk: 4065 mm-ével igencsak nagyra nőtt kisautóról van szó, hátul 180 centis testmagasságig kényelmesen elférni, és a 326 literes raktér miatt is jár a piros pont.

326 literes a raktérkapacitás. Nyomatékos, de szomjas a turbómotor
326 literes a raktérkapacitás. Nyomatékos, de szomjas a turbómotor

Az i20-ashoz képest 300 000 Ft az Active felára – nézőpont és egyéni preferencia kérdése, hogy kinek mennyit ér meg ez a látványcsomag. Nincs túlárazva, de a Hyundai ezzel a típussal már nem az árérzékeny vevőkre hajt, a 120 lóerős változat alapára 4 399 000 Ft. Ha már trendi autóról van szó, nem valószínű, hogy bárki megelégedne a bázisváltozattal, ugyanis a ködlámpa, illetve a bőrborítású kormány és sebességváltó sem alapáras. Az öt év kilométer-korlátozás nélküli garancia továbbra is erős érv lehet a dél-koreai márka mellett.

A hátsó diffúzor-utánzatról könnyű felismerni, hogy ez az Active változat
A hátsó diffúzor-utánzatról könnyű felismerni, hogy ez az Active változat

Tetszett
• kényelmes ülések
• vezethetőség
• precíz váltó
• ötéves garancia

Nem tetszett
• turbólyuk
• szélzaj
• a vártnál magasabb fogyasztás

Összegzés
Nem biztos, hogy a magyar piac a leginkább nyitott egy terepes beütésű kisautóra, viszont trendiségből jelest érdemel az i20 Active. A kategória mércéje szerint kényelmes és tágas, ám a turbómotorok felárán érdemes elgondolkodni, az 1,4-es, 100 lovas szívó 400 ezerrel olcsóbb a 120 lóerősnél.

Hyundai i20 Active 1.0 T-GDi HP
Összlökettérfogat: 998 cm3
Hengerek/szelepek: S3/12 turbó
Max. teljesítmény: 88 kW (120 LE) 6000/perc
Max. forgatónyomaték: 172 Nm 1500-4000/perc
Hossz./szél./mag.: 4065/1760/1529 mm
Tengelytáv: 2570 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1511/1513 mm
Fordulókör: 10,2 m
Saját tömeg/teherbírás: 1090/560 kg
Csomagtér: 326/1042 l
Üzemanyagtank: 45 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 10,4 s
Max. sebesség: 183 km/h
Város/országút/vegyes: 5,8/3,9/4,6 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,7 l/100 km
CO2-kibocsátás: 129 g/km
A modell alapára: 2 999 000 Ft (i20 1.15 Entry, 75 LE)
A tesztelt verzió ára: 4 399 000 Ft

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!