Vannak olyan természetjárók, akik soha nem térnek le az erdei útról, mások meg kimondottan keresik a kihívást jelentő extrém útvonalakat. Az autók nyelvére lefordítva mindezt: a Subaru Forester – mint ahogyan a legtöbb hobbiterepjáró – az előbbi kategóriába tartozik. Így aztán ne várjunk el túl sokat az autótól, mert könnyen kényelmetlen helyzetben találhatjuk magunkat. Elégedjünk meg azzal, hogy egy kiadós esőzés után a felázott földúton, erdei csapáson is magabiztosan és nem utolsósorban tempósan juthatunk el a nyaralóhoz, vagy más hasonló helyekre. Ebben a Subaru fejlett összkerék-hajtása és 195 milliméteres szabadmagassága siet segítségünkre, hegymenetben pedig a visszagurulásgátló könnyíti az elindulást. Képességei ugyan a kategória élmezőnyébe emelik a kocsit, azonban nincs felező és kapcsolható differenciálzár, tehát a „hegymászást” inkább bízzuk a vérbeli terepjárókra.

Ilyen a boxer

A nagyobb boxermotorral elsősorban nem a teljesítménynövelés volt a mérnökök célja, ezért az eddiginél kisebb turbófeltöltőt használtak, ami már alacsony fordulatszámon is nagy hatásfokkal dolgozik, így erélyesen növeli a terepjáráskor előnyösebb forgatónyomatékot. Az eddigi legizmosabb, kétezres turbóshoz viszonyítva még így is 33 lóerővel és 75 Nm-rel teljesít többet. Gyorsulásban nem kevesebb, mint két másodperccel eredményesebb a „kettőötös” Forester, míg csúcssebessége 24 km/órával nagyobb. Persze, ne hallgassuk el a hátrányt sem: gyári adatok szerint átlagosan 1,3 literrel iszik többet az újdonság, mi 13,4 literes átlagértéket regisztráltunk a teszt során. Tapasztalataim szerint alacsony fordulatszámtól ragyogóan húz a Forester 2.5 XT, s hosszan pörgetve sem veszít erejéből. Igaz, a turbó kevésbé agresszíven lép be a folyamatba, mint a kétliteres változatnál, ám a gyorsulás érzete frenetikus, ahogyan a jellegzetes boxerhang is. A járáskultúrát tekintve sem érheti szó a ház elejét, a motorhoz kapcsolódó ötfokozatú sebességváltó pedig precízen kapcsolható, jól áttételezett szerkezet. Az alacsony súlypontnak, a feszes futóműnek és az állandó négykerék-hajtásnak köszönhetően a Subaru menetdinamikai jellemzői elsőrangúak, kanyargós aszfalton és földúton egyaránt élményszámba megy a “telekjáró” vezetése. Mindössze a kocsi tömegéhez és teljesítményéhez mérten gyenge fékek, valamint a nagy sebességnél is túlzottan könnyű és indirekt kormányzás kifogásolható.

Óvatosan előre

A 2005-ös modellévre leheletfinom változtatásokat is eszközöltek a Foresteren. Kívülről csupán a fényszórók fekete kerete és az új stílusú könnyűfém keréktárcsák jelentenek újdonságot. Az utastérben se számítsunk eget verő beavatkozásokra, de a hobbiterepjáróban is megjelent a Legacy háromküllős kormánya az audiorendszer távvezérlőjével, valamint a tesztelt 2.5 XT modellen alapáras a bőrkárpitozás és a DVD-s navigációs rendszer, melynek hatalmas kijelzője a középkonzol tetejére került – térkép híján ez utóbbi itthon csak a dátum és a pontos idő megjelenítésére szolgál. Bármennyire is jó autó a Subaru Forester 2.5 XT, azért érdemes számolgatni, mielőtt megvennénk. Közel 10,4 millió forintos ára ugyanis potom másfél millióval drágább a 177 lóerős 2.0 XT változaténál. Márpedig az sem unalmas játékszer!