A Shooting Brake majdnem olyan hosszú, mint egy S-osztály, és közben olyan lapos, mint némelyik sportkocsi. Mindezt pedig megfejelték egy olyan farrésszel, amely a kombik és kupék jellegzetes vonásait is felsorakoztatja. Azonban ahhoz, hogy megértsük a Mercedes öszvérének koncepcióját, érdemes visszakanyarodni egészen a 60-as évekig, amikor az Aston Martin a DB5 Shooting Brake-kel, vagy a Reliant a Scimitar GTE-vel jelentkezett. Ezek az autók a Mercedeshez hasonlóan kupékból született kombik voltak, annyi különbséggel, hogy öt helyett három ajtóval rendelkeztek. Ennyi évtizedes kihagyás után pedig nem véletlen, hogy meghökkentő ez a forma.

Szinte lehetetlen észrevétlennek maradni

Ha valaki szereti, ha megbámulják, akkor a sirályszárnyas SLS-t leszámítva a Shooting Brake-nél keresve sem talál jobbat a Mercedes palettáján. Hihetetlen, hogy mennyire vonzza a tekinteteket az autó, de más elegánsan suhanni és más elegánsan kiszállni. Magasabb termetűek kisebb akrobatamutatvánnyal kászálódnak ki hátulról az ereszkedő tetővonal miatt, ami mutatja, a szépségnek ára van. Egyébként a Shooting Brake belül sokkal kisebbnek érződik, mint amit a külméretei sejtetnek.

A fejtér ugyan hátul nagyobb, mint a normál CLS-ben, a lapos karosszéria és a kicsi üvegfelületek megteszik hatásukat. A 4,95 méteres hossz miatt a lábtér természetesen grandiózus, ahogyan az ülések kényelme is hozza az elvártat. Mint egy fotel a nappaliban, nagyjából ahhoz tudnám hasonlítani a Shooting Brake minden igényt kielégítő első üléseit. A vezetői környezet is tetszetős, így gyorsan otthon érzi magát az ember, de a középkonzolon felhasznált anyagok és az idejétmúlt grafikájú központi kijelző miatt némi hiányérzetünk támadhat.
Pontosabban ebben a konkurencia előrébb jár.

Ebben a színösszeállításban egészen fiatalos a belső Ebben a színösszeállításban egészen fiatalos a belső

Az újdonság egyik legérdekesebb pontja a karosszériából adódóan a csomagtartó. Az említett, négyajtós CLS-hez képest sokkal praktikusabb az autó, hiszen amellett, hogy 70 literrel több holmit nyelhet el, a rakodónyílás mérete miatt pakolni is egyszerűbb. Az 590 literes raktér a legtöbb élethelyzethez elegendő, de ha bővítjük, akár szabadidős tevékenységhez is jó partner lehet az újdonság: a második sor üléseinek ledöntésével szinte pingpongasztal méretű rakfelületet kapunk, 1,5 m3-es befogadóképességgel.

Tényleg sokat ad, de sokba is kerül

Bár tény, hogy a két nagy riválishoz, az Audihoz és BMW-hez képest a Mercedes egyelőre hátrányban van a hathengeres dízelmotorok közötti erőversenyben, a 265 lóerős, 620 Nm nyomatékú V6-osba nehéz belekötni. Elképesztően csendesen dolgozik, és olyan könnyedséggel viszi az autót, mintha nem egy kéttonnás óriást, hanem csak egy kiskocsit kellene mozgatnia. Mindegy, milyen sebességről kell ellépni, a Shooting Brake a 3,0 literes erőművel ülésbe préselően gyorsít, amit a számok is alátámasztanak: 6,7 másodperc alatt éri el a százat és képes megfutni a 250 km/órát. Mivel a tesztautó alatt 4Matic összkerékhajtás dolgozott, télen sem gond a 620 Nm megzabolázása. Havon elképesztően hatásos a rendszer, és nagyon kiegyensúlyozott a viselkedése, de olyan alacsony a hasmagasság, hogy nemcsak a mélygarázsok, hanem a kisebb hókupacok is feladják a leckét a vezetőnek.

Tökéletesen formázott ülések fogadják az utasokat, a fejtér viszont hátul eléggé szűkös. A körkilátás erősen korlátozott Tökéletesen formázott ülések fogadják az utasokat, a fejtér viszont hátul eléggé szűkös. A körkilátás erősen korlátozott

Mint a legtöbb Mercedesben, a tesztautóban is a hétgangos 7G Tronic automata váltó munkálkodott. Van nála gyorsabban kapcsoló és több fokozatú váltó, de meg kell hagyni, hogy a váltások „finomságát” illetően szerintem még mindig ez az egység az etalon. Legyen szó a takarékosság érdekében tett korai felkapcsolásokról, vagy a motorfékről lejtmenetben, szinte olvassa a vezető gondolatát. A futómű (hátul légrugós) kapcsán is elégedettség tölti el a vezetőt, hiszen csak annyira feszes, ami még nem megy a komfort rovására, ellenben a kormányzás eléggé indirekt.

Szabályos alakú az 590 literes csomagtér Szabályos alakú az 590 literes csomagtér

Az autó külsejét és kiforrott, igényes technikáját elnézve nem lehet csodálkozni az árcédulán sem. A négyajtós CLS-nél motorváltozattól függően nagyjából félmillió forinttal drágább ár nem hiszem, hogy sok vevőt eltántorítana egy olyan modellnél, melynél a négyhengeres alaptípus is 18 millió forintot, míg a V6-os dízel összkerékhajtással 20,69 milliót kóstál. Azonban a Shooting Brake-re kimondottan igaz, hogy az alapár csak tájékoztató jellegű, mert a temérdek extrára akár egy új A-osztály árát is könnyedén rákölthetjük.

A Shooting Brake legalább olyan látványos, mint a négyajtós CLS, ám jóval praktikusabb annál A Shooting Brake legalább olyan látványos, mint a négyajtós CLS, ám jóval praktikusabb annál

TETSZETT
– egyedi formaterv

NEM TETSZETT
– indirekt kormányzás
– kombinált bajuszkapcsoló
– szűkös fejtér hátul

ÖSSZEGZÉS
Hogy mennyire egyedi a Shooting Brake, azt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy nincs közvetlen konkurense. A minőség és a technikai színvonal hozza az elvárt szintet, de a szépség oltárán feláldozott fejtér többeket az E-osztály felé terelhet.

Mercedes CLS 350 CDI 4Matic SB
Összlökettérfogat: 2987 cm3
Hengerek/szelepek: V6/24 turbódízel
Max. teljesítmény: 195 kW (265 LE) 3800/perc
Max. forgatónyomaték: 620 Nm 1600-2400/perc
Hossz./szél./mag.: 4956/1881/1416 mm
Tengelytáv: 2874 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1596/1626 mm
Fordulókör: 11,2 m
Saját tömeg/teherbírás: 1970/525 kg
Csomagtér: 590-1550 l
Üzemanyagtank: 80 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 6,7 s
Max. sebesség: 250 km/h
Város/országút/vegyes: 8,0/6,0/6,7 l/100 km
Tesztfogyasztás: 9,3 l/100 km
CO2-kibocsátás: 176 g/km
A modell alapára: 18 638 100 Ft (250 CDI)
A tesztelt verzió ára: 20 699 300 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!