Többféle dizájn közül lehet választani, a csillogás ellenére is jól olvasható a kijelző. Fotó: Hilbert Péter

Kisebbfajta forradalmat jelentett a márka életében a Baby Benznek becézett 190-es 1982-es bevezetése, mára azonban annyira kiszélesítették a kínálatot, hogy kompaktautóból is négy különbözőt kínál a Mercedes. Ebből kettő szinte teljesen egyforma, a CLA Coupé viszont nemcsak formailag, hanem technikai tudásban is többet nyújt az A-osztály limuzinnál.

A fejtámla fix, a combtámasz viszont állítható. Passzentos, hátul mégis tágasabb, mint az elődje. A könyöklőben pohártartó is van

A tesztelt konfiguráció esetében ez 1 182 370 Ft-os felárat jelent, ami ebben az árkategóriában nem is számít soknak, hiszen ennyiért a piac egyik legszebb négyajtósát kapjuk. Az arányait persze befolyásolja, mégsem a laposabb tetőív miatt olyan harmonikus a dizájn. Sokat számít, hogy a rendszámtábla átkerült a csomagtérfedélről a lökhárítóra, és a laposabb hátsó lámpákra is szükség volt, hogy elődjénél vonzóbb és elegánsabb legyen a második generáció. Akárcsak az orrán, ahol a kisebb fényszórók mellett a cápaorr láttatja nagyobb és drágább autónak az újdonságot. Bár néhány centivel nagyobb helyet foglal el a parkolóban, még mindig ideálisak a külső méretei a városi közlekedéshez. Átlagos testalkatúaknak megfelelő a helykínálat, az elöl ülők kényelmesen elférnek, de a kupés kialakítás miatt hátul korlátozott a fejtér. Akinek a testalkata alapján komfortos a CLA Coupé, a belső kialakítását alighanem tökéletesnek fogja találni. A pilótaülés nem csak mutatós, kiválóan tartja a testet, a tömése a puha és a kemény között jár félúton. Egyszerre retrós és high-tech stílusa, mérete és fogása alapján is eltalált a kormánykerék, a beépítési szögét is ideálisan választották meg, ez a lehető legjobb vezetési pozíciót eredményezi. Ebben már az elődmodell esetében sem találtunk kivetnivalót, a belső dizájn azonban nagyságrendekkel színvonalasabb lett.

Az 1,3 literes turbómotor országúton 1700-as, autópályán 2500-as fordulaton jár

A más modellekből már ismert, trendi és karakteres elrendezés a széles digitális kijelzővel, a turbinaszerű szellőzőkkel, a minőségi anyagokkal, valamint a minden egyes szegletben elrejtett, akár kétszínű hangulatvilágítással a Mercedeshez méltó prémiumhangulatot garantál. Hasonlóan fontos az eltalált ergonómia, ami a fizikai gombok és kapcsolók meglétének, a többféleképpen is használható vezérlőnek, az érintésérzékeny felületeknek, illetve a friss MBUX fedélzeti rendszernek is köszönhető. A beszédfelismerő hangvezérlés ugyan csak világnyelveken működik, és egy kis fejtörést okoz a használata, megfelelő parancsok esetén jól működik. Még humora is van, a BMW-kre vagy a Teslákra például többféle epés megjegyzést is tud tenni! Közérzetünket javítja az üvegtető, mindkét kezünkkel kényelmesen könyökölhetünk, a tetőoszlopok, a műszerfal kialakítása, sőt, még az övvonal magassága is jó kilátást enged a vezetőülésből. Ebből a környezetből szinte már kiugrik a belső tükör fekete, műanyag kerete. A bajuszkapcsolók, köztük az automatikus váltó karja is lehetne szebb, különben kínosan ügyeltek a részletekre.

Szellemes megoldás az embléma mögül előbújó tolatókamera, amely mindig tiszta marad

Könnyű megszeretni a CLA-t, pedig a 200-as változat hajtáslánca nem ér fel a külső és a belső nívójához. Erről nem a Renault-val közösen fejlesztett, 1,3 literes, turbós benzines tehet, 163 lóerős teljesítménye és 250 Nm nyomatéka elegendő az 1,4 tonnás autó dinamikus mozgatásához. A csendesen morgó motorhangot elnyomja a gördülési zaj, így szinte észrevétlen maradhatna az orrában, ha nem szólna bele a működésébe a hétfokozatú, duplakuplungos váltó. Előnyeit csak akkor érezzük, ha nagyobb tempóval, folyamatosan haladunk, akkor finoman, gyorsan kapcsol, de városban, ahol gyakori elindulások és megállások törik meg a lendületet, zavarba jön és úgy viselkedik, mint egy tanulóvezető. A rángatást, a motor bőgetését és a kuplung csúsztatását csak rendkívül visszafogott gázpedálkezeléssel lehet elkerülni, vagy választhatjuk a többféle üzemmód egyikét. Sport állásban a váltófülekkel magunk kapcsolgathatunk anélkül, hogy az elektronika egy bizonyos idő után visszavenné az irányítást. Eco módban meglepetést okoz, ugyanis a problémák döntő többsége megszűnik, működése kisimul, ami egyértelműen arra utal, hogy a programozásban kell keresni a hibát. Mivel tesztautónk még előszériás példány, a végleges változatokban várhatóan jobban működik az elektronika. Különösen azért, mert a kiváló futómű és az erős, jól adagolható fékek miatt élvezetesen vezethető a CLA. Hangolás tekintetében valószínűleg a hazainál jobb minőségű úthálózat volt az etalon, mert úthibákon a komfortosnál egy árnyalatnyival feszesebben rugózik. Ezt feledteti a precíz kormányzás és a viszonylag kis tömeg, melynek köszönhetően benzines létére takarékos a 200-as, akár 7,0 liter körüli átlagfogyasztással is járhatunk vele.

Elöl függőcsapszeges MacPherson, hátul több lengőkaros felfüggesztés jár a CLA-hoz

TETSZETT
• külső-belső dizájn
• vezethetőség
• minőség
NEM TETSZETT
• az előszériás gyártásból eredő hibák

ÖSSZEGZÉS
Lenyűgöző formaterve, kidolgozott utastere és jó vezethetősége méltó a Mercedes-csillagra, hajtáslánca azonban a menettulajdonságai ellenére sem képes kiemelni a CLA-t az átlagból. Bár elég vonzó és különleges ahhoz, hogy prémiumnak tekintsük, ma már nagyon vékony a határ közte és a felfelé pozicionált, nem prémiumriválisai között.

Mercedes-Benz CLA 200 Coupé 7G-DCT
Összlökettérfogat: 1332 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
Max. teljesítmény: 120 kW (163 LE) 5500/perc
Max. forgatónyomaték: 250 Nm 1620/perc
Hossz./szél./mag.: 4688/1830/1439 mm
Tengelytáv: 2729 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1612/1602 mm
Fordulókör: 11,1 m
Saját tömeg/terhelhetőség: 1420/530 kg
Csomagtér: 460 l
Üzemanyagtank: 43 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 8,2 s
Max. sebesség: 229 km/h
Átlagfogyasztás: 5,3 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,4 l/100 km
CO2-kibocsátás: 121 g/km
A modell alapára: 8 925 000 Ft (CLA 180 Coupé, 136 LE)
A tesztelt verzió ára: 11 667 490 Ft