Közhellyel élve egyszerűen stílusosnak nevezhetnénk a Smart ForFourt (a szó jelentése: négy főnek), itt azonban kicsit többről, komplexebb designról van szó. A Tridion biztonsági karosszériamag az alapváltozatnál (Pulse) fekete, az általunk is tesztelt Passionnál ezüst-, vagy kívánságra titánszínű lehet, a kasztni borítóelemei közül négy különböző szín széria, a hat metálfényű pedig színtől függetlenül 81 700 forintos áron kelleti magát. Az extravagáns, tetszés szerint variálható külső megjelenés a sajátos lámpaformákkal tehát adott, s a riválisok mezőnyéből kakukktojásként kilógó modell belvilága is követi ezt a tendenciát. A műszerfal felső pultját is beborító szövetkárpit vörös, szürke, fekete vagy kék színben választható, mégpedig felár nélkül.

Testhezálló

A ForFour utastere minőségi anyagválasztással és szinte hibátlan összeszerelési nívóval szerez jó pontokat, a kemény szivacstömésű első ülések kényelme kifejezetten jó, comb- és deréktámasztásuk példaértékű. A vezetőülés magasságállítása 14 ezer forintba kerül, 45 500 forintért pedig mindkét első férőhely úgynevezett társalgó funkcióval egészíthető ki, azaz racsnis karral állítható a magasság, a támla pedig vízszintesig lehajtható. A vezetési pozíció egyébként azzal együtt tökéletesen beállítható, hogy a kormányoszlop

csak függőlegesen mozdítható. A kapcsolók, műszerek és a különféle kezelőgombok játékos formája nem megy a működtetés rovására, a minőségérzet itt is túlmutat az átlagon, a funkciók egyértelműek – csupán az ablakemelő kapcsolóinak rossz pozíciója (az első ülések között, a kézifékkar mellett) ad okot hümmögésre. A 15 centis sínen tologatható hátsó üléspad igény szerint egy kompaktkategóriás autó lábterét biztosítja, az elhelyezkedés kényelmes, két felnőtt számára cseppet sem szűkös. A hosszirányú állíthatóság, a támla dőlésszögének állíthatósága, a 60:40 arányban osztott támla, a rakodótér-pozíció (a teljes üléssor előre- és felhajtható), valamint a két fejtámla és a két hárompontos biztonsági öv szériatartozék, a harmadik hárompontos biztonsági öv és a hozzá tartozó fejtámla azonban 28 ezer forintba kerül, de ez a hátsó üléspad-variáció igazából csak gyerekeknek lehet megoldás.

Pozitív és negatív

A két elöl ülőnek akár hosszabb távon (100-300 km) is, a két hátul helyet foglaló felnőttnek pedig rövid szakaszokon (50-100 km) kínál kompromisszummentes utazási kényelmet a Smart ForFour. Szellős és világos beltere nagy általánosságban elismerő kritikát érdemel. Ezen túlmenően a már említett üléskényelem és a design, illetve a tárolórekeszek mérete és kialakítása kaphat magasabb osztályzatot, a nehézkes, nagy lendítést kívánó ajtócsukódás és az üveg panorámatető billentett helyzetben hallható mocorgása, ciripelése azonban nem passzol a képbe. A nagyautósan integrált irányjelzős külső visszapillantó tükröknél ugyancsak kontrasztos a helyzet, hiszen míg nagy felületüknek köszönhetően dicséretes képet közvetítenek a mögöttes történésekről, addig az elemek fix helyzete miatt például szűk parkolásnál sérülésveszélynek, járdák mellett pedig rongálásnak vannak kitéve. A behajthatóság nem nagy luxus, s bizonyos helyzetekben jól jönne. A bolygókaros manuális tükörállítással nincs baj, úgysem kell minden nap változtatni, elektromos mozgatás és fűtés pedig amúgy is csak a 135 500 forintos komfortcsomagban van.

Golyó

A ForFour kedvező adottságai menet közben még szebb fényben tűnnek fel, ehhez persze az erős motor és az agilis futómű szerepvállalása is kell. A négyhengeres, változó szelepvezérlésű egység 95 lóereje kifejezetten sportosan mozgatja az egy tonnánál könnyebb kiskocsit, s készségesen, közvetlen gázreakciót tolmácsolva pörög fel. Az élénk motor hangja 3500-as főtengelyfordulatnál válik tolakodóvá, s ekkor az étvágya is megnő, de üzemidejének java részében úgysem e tartományban dolgozik. A 6,3 literes tesztfogyasztás mindenképpen kedvező érték, amely a viszonylag nagy üzemanyagtanknak is köszönhetően több mint 800 kilométeres hatótávolságal párosul.Az ötfokozatú, manuális sebességváltó karja keményen, de pontosan jár a kulisszában, egyedül a hátrameneti fokozat kapcsolásánál kell kétszer is kinyomni a kuplungot, de ez vélhetően orvosolható a tengelykapcsoló emelésének utánállításával. Az elfordított kormányállásnál intenzív gázadáskor fellépő hajtási befolyást jól elnyeli az első futómű, a kormányzás pontos és direkt. A fékek hatásfoka elsőre túlméretezettnek tűnik, így megszokást igényel, de a lényeg, hogy biztonsággal lassítja a könnyen lendületbe jövő autót.

Bizonyítvány

A Smart ForFourral eltöltött idő és a megtett több mint 20 ezer kilométer tükrében könnyen körvonalazható a különleges modell missziója, amely – akárcsak a részletei – nem hétköznapi igények szerinti. Figyelemfelkeltő, abszolút egyedi külső és belső világa valóban kiemelkedik a forgalom szürkeségéből, az individuális lehetőségek pedig a többi márkatárstól is különbözővé tehetik a kreatív tulajdonost. A ForFour kiemelkedően jó, de drága autó. utóbbi tény sajnos kissé mostoha szerepre kárhoztatja hazánkban – magyarán csak ránézésre lehet a tömegek kedvence, megvenni nem meggyőződésből, hanem anyagilag jól alátámasztott szenvedélyből fogják. A pofás, trendi masina persze nem sértődik meg e minősítésen, hiszen tisztában van vele, mekkora egyéniség. Azokból meg ugye más műfajban sem szaladgál olyan sok az utcán…

Női szemmel

Mivel a maratoni teszten szolgáló Smart ForFourt csak szerkesztőségünk férfi tagjai hajtották, természetesen kíváncsiak voltunk egy hölgy véleményére is, hiszen egy ilyen divatos, színes kis masina azért mégiscsak feminin jegyeket mutat. Alkalmi tesztpilótánk Marót Viki énekesnő volt. – Nagyon esztétikus kis autó, tele praktikus megoldásokkal, apró kis pakolóhelyekkel. Én egy 1,4-es autóval járok, de ahhoz képest szinte repült ez az 1,3-as, így a megszokott helyzetekhez képest kifejezetten biztonságos vele előzni. Tetszett a stabil futóműve és a könnyű városi mozgása, irányíthatósága, parkolni például nagyon egyszerűen tudtam – ez külön örömömre szolgált. Sötétben jól jött, hogy miután bezártam, újra felkapcsolódott a világítás, így nem kell az autó előtt botorkálni, s a kaput is könnyebb kinyitni. A külső megjelenés variációs lehetőségeit szerintem pont a hölgyeknek találták ki, akár a hangulatunkhoz is szabhatjuk a ForFour ruháját. A sok-sok jó dolog mellett akadt egy negatívum is, mégpedig az ablakemelők kapcsolóinak helyzete: azok után szinte kotorászni kell az ülések között, s ez kicsit elvonja a figyelmet a vezetéstől.