Mivel az ugyanilyen karosszériájú és motorú, fronthajtásos alapkivitel tesztje már szerepelt a lapban (AM 2005/11.), most elsősorban az összkerékhajtásból adódó jellemzőknek szenteljük figyelmünket. A korábbi megállapításokból csupán annyit ismétlünk meg, hogy tágas, hátul is kényelmes az utastér, alaphelyzetben eléggé nagy, az ülések ledöntése után hatalmas a csomagtartó, s rendben van a minőségi hatás. A Golf kombit minden praktikus tulajdonságban felülmúló, de annál kedvezőbb árú járműről van szó.

Négyszer négy

Nem is kaphattuk volna jobbkor az elektromosan vezérelt Haldex lamellás kuplunggal felszerelt összkerékhajtású tesztkocsit: arasznyi hó lepte a Mecsek vidékét, amikor oda mentünk kirándulni. Nem is volt forgalom az erdei utakon, sőt, rajtunk kívül nem is igen merészkedett be senki. Így aztán mi zavartalanul jöttünk-mentünk egyik célponttól a másikig, nyomot

vágtunk a szűz hóba, simán megfordultunk akárhol, gond nélkül küzdöttük le a húzós emelkedőket, s motorfékkel biztonságosan ereszkedtünk le a lejtőkön, holott vastag jégréteg fénylett a fehér paplan alatt. Az egyik nagyon meredek kaptatón, amely egy antennatoronyhoz visz fel, jól látszott a nyomokból, hogy hol fordultak vissza az előttünk próbálkozók… Igaz, mi sem jutottunk fel egészen, de azért felállítottuk a magassági rekordot, olyan vidéken, ahová egyébként csak dzsippel járnak. Itt jegyzem meg, hogy az Octavia 4×4 semmiképpen nem akar terepjáró lenni, de 50 milliméterrel megemelt szabad magasságának köszönhetően jól boldogul földúton is. Igen, erről van szó! Az autó az egyéni mobilitás eszköze, de még ma, a XXI. század elején is természetesnek számít, hogy tízcentis hó lebénítja a technika csodáját. Aki egész évben mobil szeretne lenni, annak összkerékhajtásra van szüksége!

Igen ám, de…

Persze, ez a rózsa sem egészen nélkülözi a tüskét: a 4×4-es kivitel 135 kilóval nehezebb és 10 km/órával lassúbb a fronthajtásúnál, tesztfogyasztása három literrel nagyobb, s természetesen húzósabb a vételár is. A fogyasztással kapcsolatban meg kell jegyezni azonban, hogy annak az alapelvnek megfelelően, miszerint minden tesztkocsit igyekszünk abban a stílusban használni, ahogy a feltételezett tulajdonos tenné, csakugyan sokat mentünk nehéz viszonyok között, s alaposan kihasználtuk a motor teljesítményét. A hatótáv mindenesetre még ilyenkor is eléri a 700 kilométert. Normál autózáskor, vegyes városi és országúti-autópályás menetben 6,8 liter adódott, ami már teljesen normális érték egy ekkora kocsitól. Ami pedig az árat illeti: bizony, nem sokan tudják megfizetni. Akinek viszont telik valamilyen prémiumkategóriájú 4×4-es járgányra, elgondolkozhat: nem járna-e néhány millióval jobban, ha kevésbé hivalkodó, de ugyanolyan patinás embléma csillogna az autója orrán?