A Seat 2007 januárjától még egy bőrt próbál lenyúzni az Leon–Altea–Toledo kompakt trióról. Nem, nem arról van szó, hogy ez a család kevésbé sikeres, ezért a spanyol márka tovább keresné az utat, és arról sem, hogy olyan nagyon ki lennének éhezve az emberek egy negyedik verzióra. Az igazság az, hogy az Altea XL nem került túl sok idejébe, munkájába és pénzébe a Seatnak, ugyanakkor ezzel a húzással a nagy C-szegmensű versenytársak (Citroen C4 Picasso, Kia Carens II, Renault Grand Scénic) nyomába tud eredni. Persze, a 4282 milliméter hosszú alapnál 185 milliméterrel hosszabb Altea XL sem jött volna létre pusztán az alacsony bekerülési költség miatt. Az is kellett hozzá, hogy az Altea értékesítése során igény fogalmazódjon meg az öblösebb csomagtartó iránt.

Faros

Az Altea XL leginkább arról szól, hogy négy személy nemcsak keleti kényelemben autózhat, hanem bármit magával is vihet. A normál hosszúságú kivitel 409 litereséhez képest ugyanis az XL poggyásztere 123-226 literrel öblösödött. Ez konkrétan 532-635 litert jelent a 14 centimétert előre, illetve 2 centimétert hátrafelé csúsztatható hátsó üléssor aktuális pozíciójától függően. A nagy “kufferba” viszonylag jó pakolni is, a tér belül sík oldalakkal határolt, már-már mértanilag tökéletes téglatest alakú, nem okoz túl nagy fejtörést színültig pakolni. A nagy tér kis hibája a relatíve szűk nyílás és a magas rakodóperem.

Az utastérben a helynövekmény egyértelműen a hátsó utasoknak kedvez. Igaz, mindössze két centivel tágasabb az XL lábtere, mint az eredeti Alteáé, azért két felnőttnek vagy két babaüléses gyermeknek bőségesen elegendő. A Seat egyelőre nem erőlteti a plusz két ülést, de a márka képviselői a nemzetközi menetpróbán jelezték, ha kellően sokan hiányolnák, rajtuk nem múlik.

Az XL egyébiránt majdnem minden másban a normál Alteára hasonlít. A hosszabb farrész túlnyúlása alig érzékelhető, míg a kissé audis hátsó lámpatest hamar megszokható. A belvilág és a műszaki tartalom azonos, a jól ismert motorok közül az 1,6-os alapbenzinest leszámítva az XL-be is mindegyik kiválóan passzol. Új erőforrásként később egy 1,8 literes, 160 lovas TFSI benzines bővíti majd a motorpalettát.