Az Enjoy szinten jár az érintőképernyő, a navigáció már feláras – vagy csatlakoztatott telefonnal oldható meg. Fotó: Hilbert Péter

Pusztán a papírforma szerint nem is olyan nagy a különbség a Crossland X leggyengébb és legerősebb változata között, hiszen a 82 lóerős szívó és a 130 lóerős turbós egyaránt 7,3 l/100 km-es tesztfogyasztást produkált az együtt eltöltött hét alatt. A decire azonos tesztfogyasztás elérésében minimális szerepet játszik a turbós változathoz alapáron adott motorleállító rendszer, hiszen bekapcsolt fűtéssel és légkondicionálóval (párátlanítás) kevesebb, mint fél perc után beindítja az erőforrást. A gyakorlatban azonban igenis vannak különbségek.

Kényelmesek az első ülések, az oldaltartás nem számottevő. Sok a hely a második sorban, az üvegtető nem nyitható, így nem sokat vesz el a fejtérből. Széltében csak két személynek elég a hely

Kezdjük azzal, hogy az 1,2 literes, változó szelepvezérlésű háromhengeres szívó- és az erősebbik turbós változata között 570 000 Ft árkülönbség van a jelenleg belépőnek számító Enjoy felszereltségnél – a 110 lóerős (turbós) teljesítményszintre 80 000 Ft-tal olcsóbb a beugró. Ez nem jelentős eltérés, az extrákra is gyorsan el lehet költeni ennyit, azaz a vételár nagyjából 10%-át. Már az Enjoy szinten is rendelhetők az egyedi extrafelszerelések, ezek közül a 120 000 Ft-os Családi csomagot érdemes kiemelni. Ebben található az osztott, külön-külön tologatható hátsó ülés, amellyel úgy lehet növelni a csomagtér méretét 410-ről 520 literre, hogy az egyébként nagyvonalúan mért hátsó lábteret csökkentjük. Ez az extra úgy 40 kg-mal növeli a tömeget a hátsó tengelyen, ami határhelyzetben érezhető különbség, kicsivel hamarabb kezd megcsúszni a Crossland X hátulja.

Le lehet csípni egy keveset a hátsó lábtérből a csomagtér javára, a könyöklős középső ülés síalagutat rejt

A motorok között lényegi különbség országúti és autópályás közlekedésnél van. A szívó változat javára legyen mondva, hogy ezzel is lehet tartani a megengedett 130 km/órás sebességet, de emelkedőn már a végét járja a tudás, miközben a 130 lóerős benzines még ilyenkor is érezhetően tudna gyorsítani visszakapcsolás nélkül. Meglepő módon nem sztrádán, hanem országúton van eltérés a zajszintben, a szívómotor ebben a tartományban sokkal hangosabb turbós társnál, míg 130 km/óra tájékán már a szél- és gördülési zaj veszi át a főszerepet. Városban a 82 lóerős változattal is gond nélkül lehet tartani a forgalom ritmusát, országúton legfeljebb az előzéseket kell alaposan megfontolni, mert visszafogott a gyorsítási képesség. A 48 lóerős teljesítménytöbblet ellenére nem sokkal sportosabb a turbós változat, hiszen a körítés érdemben nem változik. A kormányzás áttételezése nem elég közvetlen, a gyors kapcsolásokat a lassú, reccsenéssel reagáló szinkrongyűrűk akadályozzák, a futómű alapvetően kényelmes hangolású, bár a 17 colos felnikkel érezhetően rázósabb, mint a 16 colos alap kerekekkel.

A Családi csomaghoz jár az állítható raktérpadló, amelynek segítségével sík lesz a felület bővítéskor

Megéri-e a felárat az erősebb turbómotor? Ha alapvetően városi forgalomban használja az ember a Crossland X-et, akkor tökéletesen elég az alapszint is. Gyakori autópályázáshoz már ajánlott a turbómotor, kevesebbet kell tiporni a gázpedált. A hasonló körülmények között elért azonos tesztfogyasztás alapján csak a lóerő-alapú közterhekben van különbség a fenntartás tekintetében.

Nem kell rögtön kétszínű fényezés ahhoz, hogy látványos legyen a Crossland X

Tetszett
• nyomatékos turbómotor
• kényelmes futóműhangolás
• nagy lábtér hátul

Nem tetszett
• érzéketlen kormányzás
• autópályán nagy menetzaj

Összegzés
Alapmotorral jó áron adják az Opel kis szabadidő-autóját, de nem vészesen drágább az a turbómotor, amivel már autópályán is fölényesen tud haladni. Az egyedi extrák és a látványos, kétszínű megjelenés minden motorhoz választható.

Opel Crossland X 1.2
Összlökettérfogat (cm3): 1199
Hengerek/szelepek: S3/12
Max. teljesítmény (kW/LE/perc): 60/82/5750
Max. forgatónyomaték (Nm/perc): 118/2750
Hossz./szél./mag.(mm): 4212/1765/1605
Tengelytáv (mm): 2604
Nyomtáv elöl/hátul (mm): 1513/1491
Fordulókör (m): 11,2
Saját tömeg/teherbírás (kg): 1174/516
Csomagtér (l): 410/1255
Üzemanyagtank (l): 45
Gyorsulás 0-100 km/h (s): 14,0
Max. sebesség (km/h): 170
Város/országút/vegyes (l/100 km): 6,4/4,4/5,1
Tesztfogyasztás (l/100 km): 7,3
CO2-kibocsátás (g/km): 114
A modell alapára (Ft): 4 460 000 Ft

Opel Crossland X 1.2 Turbo
Összlökettérfogat (cm3): 1199
Hengerek/szelepek: S3/12 turbó
Max. teljesítmény (kW/LE/perc): 96/130/5500
Max. forgatónyomaték (Nm/perc): 230/1750
Hossz./szél./mag.(mm): 4212/1765/1605
Tengelytáv (mm): 2604
Nyomtáv elöl/hátul (mm): 1513/1491
Fordulókör (m): 11,2
Saját tömeg/teherbírás (kg): 1274/516
Csomagtér (l): 410-520/1255
Üzemanyagtank (l): 45
Gyorsulás 0-100 km/h (s): 9,1
Max. sebesség (km/h): 206
Város/országút/vegyes (l/100 km): 5,7/4,6/5,0
Tesztfogyasztás (l/100 km): 7,3
CO2-kibocsátás (g/km): 114
A modell alapára (Ft): 5 030 000 Ft