Legyen szó művészetről, sportról vagy mérnöki munkáról, a legnagyobb teljesítmény gyakran ujjgyakorlatnak tűnik. Nem vitás, hogy az Audinak már régóta megvan a háttere egy tökéletes tárgy benyomását keltő autó összerakásához, ezért úgy is rutinmunkának számít egy új SUV tervezése, ha mindjárt egy platformváltással kezdődik. Az MLB Evo padlólemez a karosszéria felépítését is alapvetően változtatta meg, a nagyszilárdságú acél és az alumínium használata 90 kg-os tömegcsökkentést jelent, ami csak elsőre tűnik jelentéktelennek az 1845 kilós önsúly mellett. Igaz, maga a szemmel látható karakter csak keveset változott, elsősorban az aktuális Audi-vonások, az itt-ott megjelenő élek és a lámpával összeérő, friss hűtőmaszk mutatják újnak a Q5-öst, hátulról ugyanis nagyobb a hasonlóság.

Szokást igényel a látványos sportkormány szabálytalan alakja. Fotó: Hilbert Péter

A Q7-essel 2005-ben bevezetett, lámpákkal együtt felnyíló hátsó ajtó is megmaradt. Hogy látszólag semmilyen kockázatot nem vállaltak az Audinál, a német racionalitásra fogható, hiszen olyan népszerű volt az előd, hogy egyszerűen felesleges lett volna elhagyni a járt utat egy járatlanért. Hiába bővítették lefelé a választékot a Q2-essel, semmi sem veszélyezteti a középkategóriás SUV helyét, hiszen ebben a méretosztályban már minden kiváltság elérhető, mégsem kell küzdeni a népharaggal, nem is beszélve a szűk parkolóházakról. Helykínálata is megfelel a mutatós, de nem kivagyi külsőnek. Elöl-hátul minden irányban elegendő a tér, senkinek nem ér bele a haja a tetőkárpitba, nem ér össze az egymás mellett ülők válla, és magasabb utasok lábai is elférnek, bár a hátsó lábtér és a középső ülés komfortszintje finoman szólva sem kényeztető. Sportülései sem puhaságukkal, hanem nagyszerű tartásukkal és nagy méreteikkel kedveltetik meg magukat. Ilyen a két hátsó, szélső ülés is, formázásuk átlagon felüli, tartásuk kiváló. Az ergonómia eltalált, pár mozdulattal elérhető az optimális vezetési helyzet, a konszern új generációs szabadidő-autóira jellemzően rövid a vezető felé fordított műszerfal, kicsik és meredekek az oszlopok, ami panorámaszerű kilátást és jobb sebességélményt is jelent.

A kihúzható combtámasz nélkül is elég hosszú az ülőlap. Sínen csúsztatható a két szélső ülés

A belső minőség szinte kifogástalan, a csomagtartóban van mutatóban néhány gyengébb minőségű műanyag, az összhatás viszont kiváló, ahogy az ízlés is, amivel a letisztult, high-tech stílust megálmodták. A 185 420 Ft-os vetített kijelző szinte már feleslegessé teszi a műszerfalra erősített központi kijelzőt. Sajnos már nem lehet elsüllyeszteni a szellőző mögé, de annyi baj legyen, így legalább az utas is hozzáfér a számtalan funkcióhoz, melyeket a fedélzeti rendszer tartogat. Csak a belső dizájnnál maradva, külön szabályozható a lábtér- és az utastérben végigfutó hangulatvilágítás fényereje és színe is. Utóbbi színskáláról is választható. Az MMI tekerőjével vagy tapipaddal mozoghatunk a menüben, írhatunk be úticélt, vagy akár egy keresett rádióadó nevét. Itt találjuk az üzemmódkapcsolót. Természetesen saját ízlésünk szerint is beállíthatjuk a kormányzás, a gázreakció és a futómű hangolását, de a gyári konfigurációk is hasznosak, főleg a légrugó állapotára ható terepes és dinamikus beállítás, amely a két végpont között szabályozza az autó hasmagasságát.

Szabályos alakú a LED-ekkel megvilágított csomagtartó. Hátulról is dönthetők az ülések, majdnem sík a padló

A kissé kemény sportfutómű elvileg értelmetlenné teszi a légrugózást, bár jó minőségű úton haladva finoman reagál a hullámokra. A durvább úthibákon képes kiesni a szerepéből, cserében észrevehetetlen karosszériadőléssel veszi a kanyarokat és nagy tempó mellett is precízen irányíthatóvá teszi az autót. Az erősebb, 190 lóerős 2.0 TDI beváltja, amit ígér, a megfelelő mennyiségű nyomaték mindig kéznél van a kulturált és dinamikus haladáshoz. Hamar felszalad 2000-es fordulatra a mutató, onnan pedig határozottan megindul a Q5-ös, miközben a dízelhang a motortérben marad. A gyors és agilis, hétfokozatú S tronic váltóval 90-nél 1400-at, 130-nál 1900-at forog, működése elsőosztályú, akár az audisan masszív minőségérzet és a biztonsági, valamint kényelmi extrák, melyek duplájára is emelhetik az eltalált SUV árát.

179 070 Ft-ért elöl akusztikai, hátul sötétített üvegezés kérhető

Tetszett
• minőségérzet
• kivitelezés
• hajtáslánc

Nem tetszett
• feszes futómű
• szűk lábtér

Összegzés
Saját, elégedett vevőköre van a Q5-ösnek, akik biztosan nem fognak csalódni az új modellben sem. A tesztautó tucatnyi extrája nélkül is egyértelmű, hogy az Audi áll a konszern kínálatának csúcsán, a Q5-ös pedig az arany középutat képviseli.

Audi Q5 2.0 TDI
Összlökettérfogat: 1968 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 140 kW (190 LE) 3800-4200/perc
Max. forgatónyomaték: 400 Nm 1750-3000/perc
Hossz./szél./mag.: 4663/1893/1659 mm
Tengelytáv: 2819 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1616/1609 mm
Fordulókör: 11,7 m
Saját tömeg/teherbírás: 1845/595 kg
Csomagtér: 550 l
Üzemanyagtank: 65 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 7,9 s
Max. sebesség: 218 km/h
Város/országút/vegyes: 5,3/4,7/4,9 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,6 l/100 km
CO2-kibocsátás: 129 g/km
A modell alapára: 10 999 850 Ft (2.0 TDI, 150 LE)
A tesztelt verzió ára: 13 199 490 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!