Tíz éve, amikor már javában haladt rossz irányban – „önmegvalósítást” hazudó, felesleges képességekkel teli, pazarló kocsik gyártása – az autóipar, megjelent egy új egyéniség. Rámosolygott az emberekre, belopta magát a szívükbe. Nem akart izomállat lenni, sem városi terepjáró, sem határledöntő. A család barátja kívánt lenni. Kedves arc, praktikum, ügyes méret, megfizethető ár, kis fogyasztás. A Renault Kangoo. Csaknem két és fél millióan döntöttek mellette. Iskolát teremtett, ötleteket adott, hozzájárult saját konkurenciájának kialakulásához. Most megjelent a harmadik nemzedéke, hogy tarthassa a lépést a fiatalokkal.

Eggyel nagyobb

Úgy alakult a mezőny, hogy a Kangoo és az Opel Combo volt a két kicsi, a Citroen Berlingo, a Peugeot Partner és a VW Caddy a közepes, a Fiat Dobló és a Ford Tourneo Connect a nagyobb méret. A Renault most megnövelte a Kangoo-t, de hogy ne hagyja cserben azokat sem, akik az eddigit szerették, tovább gyártja azt is. Míg a régi Kangoo a Clio műszaki alapján állt, az új a Scénic padlóvázára épül, ennek megfelelően 18 centivel hosszabb lett, és arányosan nőtt a többi mérete is. Ha egymás mellé állítjuk a kettőt, olyan az érzésünk, hogy az eredeti jármű Matrjoska babaként beférne a mostaniba. Ez persze túlzás, de tény, hogy nagyon tágas tér, hatalmas hátsó térdméret, cilinder viselését megengedő fejmagasság és kolosszális csomagtartó fogadja az öt utast.

Utasbarát

Sokan lefitymálják a Kangoo-t: nem eléggé fényesíti a tulaj arcát. Nos, akinek efféle lelki nyavalyája van, vegyen csak hitelre kétszer ilyen drága kocsit, míg a Kangoo-tulajdonosok két tolóajtónak, kényelmesen magas üléseknek, a meredeken álló ablakok jóvoltából kellemes klímakomfortnak és ügyes részletmegoldások sorának örvendhetnek. Az utastéri rakodóhelyek összesített térfogata például 77 liter, többek között van „macskapadlás” elöl és egy szintén mennyezeti, fedeles tároló a második sorban ülők részére. A hangulat általában derűs, csupán a műszerfal hatalmas műanyag pusztasága kelt némileg sivár benyomást.

Poggyászbarát

A csomagtartó alaphelyzetben 660 literes – szóval másfélszer akkora, mint a pöffeszkedő prémiumkombiké és a brutális szabadidő-terepjáróké. Az aszimmetrikusan osztott hátsó ülés ledöntésével csaknem teljesen vízszintes és sík padlójú, 2,8 köbméteres hombár alakul ki, de még ez sem a slusszpoén. Lehetőség van ugyanis az anyósülés támlájának előrefektetésére, amikor 2,5 méteres tárgyat rakhatunk be. Előbb hazavisszük a szőnyegpadló-gurigát, aztán levisszük a szörföt a Balatonra. Persze mindkettőt úgy, hogy rácsukjuk a hátsó ajtót.

S ha mégse férne be valami? Zseniális ötlet oldja meg a problémát, egyike a mai autóipar kisszámú, tényleg okos ötleteinek. A tetősínek duplák: alul fekete, felül fényes anyagúak. A fényes részeket kioldva és oldalra fordítva, majd túloldalt bekapcsolva megkapjuk a kereszttartókat, amelyeket nem kell külön megvenni és tárolni, illetve használaton kívül nem növelik a légellenállást. Teherbírása 80 kiló. Nagyon ügyes!

Környezetbarát

Egy ilyen autó esetében szinte másodrendű, mi van az elejében. Bizonyára valami nem túlzott teljesítményű, mérsékelt fogyasztású masina, amellyel megy úgy a kocsi, ahogy kell – vélheti a józan gondolkodású vevőjelölt. Igaza is van. Kétféle benzines és azonos lökettérfogatú, de háromféle teljesítményű dízel közül lehet választani. Benzineshez automata, dízelhez robotváltó rendelhető. Az új Kangoo két változata is megkapta az eco2 megjelölést, ami kivételesen környezetbarát gyártásra és üzemeltetésre utal, így alkalmas lelkiismeretünk megnyugtatására.

A régi Kangoo nagyon rokonszenves kis kocsi volt, de bizony eléggé ingatag: gyors sávváltáskor ügyes ember kellett a volán mögé. Az új sokkal stabilabban fekszi az utat, izgalom nélkül lehet vele nyesni a kanyarokat, általában megnyugtató, biztonságos benyomást kelt. Hatfokozatú váltójának joystick-karja jól kézre áll, a fék megfelelő, a rugózás tűrhető kompromisszum a kényelem és a nagy teherbírás (fél tonna!) között. Igaz, csak síkon volt alkalom kipróbálni, a Marseille környéki mocsaras vidék útjain, ugyanott viszont kiderült, hogy a nagy karosszéria meg sem rezdül az erős oldalszéltől.

Most bizonyára azt várják, hogy kirukkolok a lényeggel – de nem. Az ár még nem ismert, csupán annyit sejtetett az importőr, hogy „közel lesz a jelenlegihez”. Ha ezt sikerül tartani, akkor nem is fér hozzá kétség, hogy a felsőbb kategóriába lépett Renault Kangoo  megismétli névelődjeinek sikerét.