Ezek az autók nem ismeretlenek olvasóink előtt. A derék platós gépkocsi dupla fülkés kivitelét 2006/8. számunkban mutattuk be, a Pathfinder pedig kétszer is szerepelt: a 4,0 literes V6-os csúcsmodell (270 LE) szomjasnak és rövid hatótávúnak bizonyult, az automatikus váltóval kombinált dízel pedig lomhának. Most újra elővettük őket, mindkettőben a talán legjobb hajtóművel, a konszerntestvér közös nyomócsöves, korszerű dízeljéből és a hatfokozatú, manuális váltóból álló párosítással. A mostani egyben jó alkalom arra, hogy egymáshoz viszonyítsuk egy sok mindenben azonos pick-up illetve nagyterepjáró tulajdonságait.

Erős, de morgós

A motorról változatlanul sok jót lehet mondani: hidegben is egyből indul, van ereje a nagy vasak (és adott esetben háromtonnás utánfutó) mozgatásához, és a feladatához képest takarékosnak mondható: a Pathfinderben éppen feleannyit vett magához, mint a benzines, s így megduplázta a hatótávolságot. Ez még a tízmillió feletti árat könnyedén kipengető autósnak sem mindegy. Igaz, a hangja eléggé megtölti az utasteret. Nem mondanám zajosnak, de van valami olyan frekvenciája, amely előbb-utóbb eléggé telezúgja az ember fejét, s ez már 130-as autópálya-tempónál érvényesül. Ez a hangháttér jobban illik a mégiscsak teherautósabb Navarához, mint az elit személyautónak számító Pathfinderhez, amelyben némiképp lerontja a nem olcsó Bose hangrendszer nyújtotta zenei élvezetet. Még egy megjegyzés a motorról: széles tartományban használható, rugalmas gép ugyan, de ha hagyjuk nagyon leesni a fordulatszámot, hirtelen lefulladásra hajlamos. Komoly terepes használat esetén megfontolnám, ne inkább automatával vegyem-e meg.

Széles skálán

A hatfokozatú váltóról csak dicshimnuszt zenghetek. Precízen kapcsolható, keményen, de olajozottan jár a váltókar. A hat fokozat áttételei közül mindig akad megfelelő, s a nyomatékos motor jóvoltából már városban fellépkedhetünk akár hatodikig. Ezzel a hajtóművel a szó jó értelmében kétarcú az autó: lehet nagyon lustán vezetni, de sportosabban hajszolni is. Az utóbbinak persze határt szab a két autó közös jellege: a nagy tömeg hatását minden helyzetben érezni lehet. Ha mégis találok egy apró kritizálnivalót, az a kapcsolási séma. A hátramenet nem az ötödik mögött van – hiszen oda a hatodik került – hanem még eggyel jobbra, és kapcsolásához be kell nyomni a váltókart. Nem igazán könnyű, meggyűlne vele az ember baja, ha előre-hátra kéne kihintázni a kátyúból az autót.

Tévelygő navigátor

Mindkét kocsiban benne volt a hétcolos színes képernyős navigátor – de minek? Két bajom volt vele. Az egyik könnyen orvosolható: egyelőre hiányos a Magyarország-térkép, Szentendrétől északra már a senkiföldje kezdődik, s alig néhány helységnevet ismer a menü. Alapos frissítésig – ami egyébként nemsokára várható – jószerivel hasznavehetetlen. A másik negatívum a rendszeréből adódik: csak címet lehet beadni neki, koordinátát nem. Ha tehát el akarok hívni valakit a kedvenc horgászhelyemhez, meg vagyok lőve. Annak idején a Nissan élen járt a navigáció bevezetésében és elterjesztésében, most mintha lépéshátrányba került volna egy picit. Mert azért eléggé fonák dolog, hogy a szélvédőre tapadókoronggal felhelyezett, ötvenezerért kapható iGO megszégyeníti a beépített rendszert…

Egyébiránt mindkét tesztkocsi felszereltsége mindenben megfelelt a fokozott igényeknek is, az összeszerelés minősége és az anyagminőség, a felületképzés úgyszintén. Ügyes és átgondolt megoldás például a Navara platójának oldalán elhelyezett sín, benne állítható rögzítőelemekkel, vagy a többféleképpen variálható bútorzat (előrehajtható anyósüléstámla, felhajtható hátsó ülőlap, illetve lehajtható támla), amely némileg kárpótol a pick-upok közös hátrányáért, a szigorúan különválasztott utas- és csomagtérért. Rövid plató, hosszú autó – ez a pick-up-recept. 

Nagyobb helyen fordul meg a Navara, mint a Pathfinder, s nagyobb parkolóhelyet is igényel. Ha nem lovastanya ellátásáról vagy erdészeti feladatokról van szó, hanem személyszállításról (ez a leggyakoribb eset), nyilván a Pathfinder a nyerő választás – a Navara mellett viszont a néhány milliós árelőny szól. A hajtóművön nem múlhat a döntés: ha a most próbált verziót rendeli meg valaki, biztosan elégedett lesz vele.