Korábban már teszteltük (AM 2005/21) a 2.2 direct, vagyis közvetlen befecskendezéses benzinmotoros Zafirát, most pedig a kevésbé izmos, ám annál ésszerűbb kombinációt fogtuk vallatóra. Aktuális alanyunk 120 lóerős 1.9 CDTi motorral és automatikus váltóval felszerelt, melyekkel maga a megtestesült arany középút.

Astrafelfújt

Arról persze szó nincs, hogy a Zafira B átlagos lenne, kívülről ugyanis jellegzetesen opeles, olyan, mint egy túltáplált Astra H Caravan. Magassága 13,5, szélessége 11,1 cm-rel haladja meg, hosszúsága viszont 4,8 cm-rel múlja alul a kombiét. A lényeg, hogy az előd Zafira A-hoz hasonlóan a B utastere is hétszemélyes és rendkívül rugalmasan alakítható. Mi több, immár a két leghátsó ülés és a csomagtér sem csupán jelképes értékű, utóbbi űrméretére három adatot ad meg a gyár (140/645/1820 l). Kár hogy nem mérték meg a középső ülésrendszer teljes kiépítése után is, biztosan ámulatba ejtő lenne.

Álszerény

A tesztre fogott változatnak nem csak szállítókapacitása, hanem fődarabjai okán sincs szégyellnivalója. Kormányzása precíz, fékereje megfelelő és jól adagolható, felfüggesztése jóféle elsőkerék-hajtású személyautós menettulajdonságokkal ruházza fel. A motor/váltó duó ugyancsak mentes a végletektől, mi több, a 120 lóerős közös-nyomócsöves dízelnél, továbbá a hozzá társított hatfokozatú, kézi funkciót is magában foglaló automatikus sebességváltónál aligha lehetne jobb hajtásláncot kívánni a Zafirába. Az erőforrás már 1500/perces főtengelyfordulattól húz, fokozattól függően megfelelően, illetve vehemensen. Igaz, hajtós stílusban 9 l/100 km feletti az átlagfogyasztása, ez elég magas, aki azonban kimért, családias stílusban használja a kocsit, legalább 15 százalékkal alacsonyabb üzemanyagszámlára számíthat. Egyedül a motor hangszíne zavaró, annak ellenére, hogy az automatikus váltó visszafogottan engedi pörögni a főtengelyt. Az erőátvitel csak dicsérhető. Kellemes, rövid kapcsolási idejű, s hirtelen gázadásra kettőt is visszagangol, ha kell. A hagyományos P-R-N-D funkciókon felül más nem

is hiányzik belőle mindaddig, amíg a vezető fel nem fedezi a szekvenciális módot, amivel valódi kézi váltósként használható a jármű. Az igazi meglepetés azonban a Sport gomb lenyomása után következik, ekkor a teljesítmény- és a forgatónyomaték-csúcs érzésre legalább a másfélszeresére növekszik. Holott csupán arról van szó, hogy az elektronika felkeményíti a lengéscsillapítókat, érzékenyebbre állítja az elektronikus gázpedált, több üzemanyag szállítását teszi lehetővé a befecskendező-rendszerben és jelen esetben az automata váltó kapcsolási menüjét is sportosabbra hangolja. Azon felül, hogy jó móka, a Sport állás egyes forgalmi helyzetekben az aktív biztonságot is fokozza.

Bizonyít

Persze a Zafirának elsősorban nagy, kényelmes és biztonságos kiránduló, valamint családi autóként kell bizonyítania. Dízel/automata technikája, tágas, praktikus belseje és kiszámítható menettulajdonságai valóban meggyőzőek, ám az ára kevésbé. A bázis Essentia csomaggal (többek között négy légzsákkal, blokkolás- és kipörgésgátlóval) 5 737 000 Ft, míg a nagyvonalúan, bár korántsem túlzóan ellátott Cosmo csúcskivitel (automatikus klímával és még sok mással) több mint 900 ezerrel többe, egészen pontosan 6 667 000 forintba kerül. Amennyiben azonban vásárláskor a vételár az elsődleges szempont, s nem fontos az automatikus váltó, dízel Zafira már 5 199 000 forinttól kapható (1.9 CDTi 120 LE Essentia, hatfokozatú manuális váltóval). Így eleve több mint félmillió forintos árelőnnyel lehet az alsó-középkategóriás Opel egyterűjének gazdaságos verzióját birtokba venni.