Stílust váltott a Peugeot közepes méretű kisáruszállítója, a korábbi, egyterűekre rímelő forma helyett a kategóriában általános, magas vezetőfülkés felépítéssel folytatja pályafutását. A PSA már nem a Fiattal, hanem a Toyotával közösen fejlesztette a harmadik generációt, amely több különböző méretben és kombinációban is elérhető.

A formaterv ellensúlyozza a műanyagtengert. Szinte már túl hatékony a fűtés. Fotó: Hilbert Péter

A személyautónak vizsgáztatott, alapáron ötszemélyes, L2-es kivitel az erősebbik, 115 lóerős, 1,6-os dízellel, hatfokozatú kézi váltóval józan választás. Megjelenése a mozdonyszerű orr ellenére is barátságos, hiszen méretei nem érik el a műfaj egyik etalonjának számító Volkswagen Caravelle dimenzióit, franciás részletei pedig igyekeznek oldani a dobozforma egyhangúságát. A jellegzetes fényszórót, a 2008-asról ismerős hűtőmaszkot, vagy a széles mosolyt imitáló betéttel feldobott, fényezett lökhárítót nem sorolnánk a dizájnikonok közé, összességében mégis karakteres a forma, amiért elsősorban a hosszú tengelytávnak és a rövid túlnyúlásoknak köszönhető jellegzetes arányok felelősek. Bár egy munkaeszköznél nem szempont, a franciák adnak az ilyesmire. A 345 000 Ft-os harmadik üléssorral együtt a karosszéria befogadóképességére sem lehet panasz, ablakig pakolva 603, az üléstámlákat ledöntve kerek 1000 litert pakolhatunk tele, igaz, a szabálytalan forma rontja a helykihasználást. Ha minden ülést kiszerelünk, a szállítókapacitás 3968 literre nő.

Tág határok között állítható a vezetőülés, a dupla pad alatt rekeszt alakítottak ki

Utasterét is igyekeztek hasznossá tenni, a vezetőfülke tároló rekeszei között osztott, öblös zsebeket, dupla kesztyűtartót találunk, a műszerfal tetején, sőt a dupla első ülés alatt is kialakítottak egy üreget. Pohártartó is van, igaz, csak kettő, azok sem a legjobb helyen: a műszerfal két felső sarkából még a dobozos üditő tartalma is ránk borulhat gyorsításnál. Átgondolatlanok az ajtózsebek is, mert a panel az ülés alá kerül csukott ajtónál, ezért szinte lehetetlen belenyúlni. A4-es papírok tárolására alkalmas az utas előtti, megvilágított felső rekesz, felfelé nyíló fedele azonban képes a kezünkre csapódni nyitás közben. Hasonlóan átgondolatlan ötlet volt a Partner külső tükreit egy az egyben átvenni, mert a sík lapok miatt mindkét oldalon jelentős a holttér, szerencsére a padkát lehet látni parkolásnál, amiben az érintőképernyős rádióval együtt 490 000 Ft-ba kerülő tolatókamera is segít. Beszállásnál jól jönne egy kapaszkodó, de ha már bent ülünk a kormány mögött, jól elhelyezkedhetünk a közepesen kényelmes, kisbuszosan magas ülésben. Kézre áll a könnyedén tekerhető kormány, közel vannak a teherautós kiképzésű, franciásan könnyű váltókar és a pedálok is. A multimédiás funkciókat az érintőképernyőről vagy a kormányról is elérjük, a szellőzésnek szerencsére fizikai gombjai vannak.

Valódi ülésekből álló harmadik sora hosszabb távon is komfortos, a bal oldali tolóajtó felára 130 000 Ft

Kezelése könnyű, irányítását szokni kell. Már a tükrök figyelésekor feltűnik, hogy nehezebb dolgunk van vele, mint egy egyterűvel, ami akkor derül ki, ha szűk helyre fordulunk be, de hamar megtanuljuk, mennyivel kell előretolni az orrát ahhoz, hogy a hátát ne húzzuk meg. Dízelmotorjának ereje bőséges, érezhetően nagy teherre van méretezve, de üresen is harmonikus, a váltóáttételekkel is megtalálja az összhangot, bírja az alacsony fordulatot, hangját hatékonyan elszigetelték, takarékossága pedig példás. Hosszú országúti etapokon hét személlyel tartósan 5,5-6,0 liter között mozgott a pillanatnyi fogyasztás. Ez azért jó, mert különösebb terhelés nélkül sem pattogós, kifejezetten kényelmes a rugózás, stabil az úttartás, tehát kevésbé stresszes a napi használat. Nem kifejezetten családi autónak való, de abban a feladatkörben is megállja a helyét a Traveller, hiszen sok ember és csomag hatékony mozgatását ügyesen megoldja, akkor is, ha dupla első ülésén szűkös a hely, és ha a hátsókon sem kifejezetten ingergazdag az ücsörgés. Ebben a műfajban azonban csak sokkal több pénzért kapunk klubszobához hasonló utasteret. Extrákból persze nagy a választék, de érdemes okosan ikszelgetni, hogy a vételár a föld közelében maradjon, és a munkavégzés alól felmentett Expert is józan választás legyen.

Az ülések ledöntésével és kiszerelésével bővíthető a csomagtartó

Tetszett
• vezethetőség
• hajtáslánc
• komfort

Nem tetszett
• holtteres tükrök
• komor hangulat

Összegzés
Kategóriatársaihoz igazodott az Expert személyautó kivitele, miközben megtartotta franciásan könnyed, komfortos felépítését és ideális, 1,6-os BlueHDi dízelmotorját, amely képes elfedni a hibáit. Akár áru-, akár személyszállításra használják, van benne fantázia.

35 centivel hosszabb az alapkivitelnél az L2-es karosszéria

Peugeot Traveller 1.6 BlueHDi L2
Összlökettérfogat: 1560 cm3
Hengerek/szelepek: S4/8 turbódízel
Max. teljesítmény: 85 kW (115 LE) 3500/perc
Max. forgatónyomaték: 300 Nm 1750/perc
Hossz./szél./mag.: 4956/1920/1881 mm
Tengelytáv: 3275 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1627/1600 mm
Fordulókör: 12,9 m
Saját tömeg/teherbírás: 1646/609 kg
Csomagtér: 603-3968 l
Üzemanyagtank: 70 l
Gyorsulás 0-100 km/h: n.a.
Max. sebesség: 160 km/h
Város/országút/vegyes: 5,6/5,0/5,2 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,5 l/100 km
CO2-kibocsátás: 137 g/km
A modell alapára: 8 780 000 Ft (1.6 BlueHDi L1, 95 LE)
A tesztelt verzió ára: 9 530 000 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!