Megkérdezték a vevőket, mi az, amit kifejezetten szeretnek a kompakt terepjárón, s min kellene változtatni. A vevők pedig, mint a nissanosok általában, tökéletesen elégedettek voltak, a legtöbben azt javasolták, hogy hagyják úgy az autót, ahogy van. Így aztán az X-Trailt még a bemutató után is nehezen különböztetem meg elődjétől, pedig tényleg nincs két azonos elem régin és újon.

Bár a vevőkre hallgattak, azért az autóipari trendeket sem hagyhatták figyelmen kívül, ezért minimális mértékben megnövelték a karosszériát. 17,5 centiméterrel lett hosszabb, ebből öt milliméter jut a kerekek közé, a többi a csomagtér térfogatát növeli. Ettől ugyan csökkent a hátsó terepszög, viszont 410-ről csaknem másfélszeresére, 603 literre nőtt a poggyásztér. Horgok és rögzítőfülek is találhatók benne, ráadásul a padlója alatt egy másik, kb. 15 centiméter magas szint rejtőzik, melyben különböző határolóelemekkel lehet elválasztani egymástól a dolgokat.  Tárhelyből az utastér sem áll rosszul, a hagyományos ajtózsebek, kesztyűtartó és padlókonzolba dugott rekesz mellett van négy hűtött pohártartó (plusz két hűtetlen) és egy térkép- és CD-tartó a műszerfal tetején. A 40/20/40 arányban osztott hátsó támla közepéből akkora könyöklő hajlik ki, hogy mindenki lökdösődés nélkül pihenhet.

Terepre termetten

Az X-Trail-tulajok imádják az autó funkcionalitását, aminek szerves része a négykerékhajtás, hiszen egyharmaduk rendszeresen jár vele terepre.

Az All-Mode 4×4 elnevezés egy szóvégi i betűvel gazdagodott, ami természetesen intelligenst jelent. Az intelligencia azt takarja, hogy az összkerékhajtás mostantól együttműködik az ESP-vel, így minden körülmények között magabiztos tapadással haladhatunk, valamint kiegészült egy lejtmeneti ereszkedést (DDS) és egy hegymeneti elindulást (USS) segítő funkcióval. A terepképességeket egy épített off-road parkban ki is próbáltuk. Ereszkedtünk pedál nélkül, megdőltünk 35 fokban, egy eltolt buckasoron megnézhettük, hogy hogyan húzza ki két földön levő kerék az autót szorult helyzetéből, és elindultunk szép kényelmesen fölfelé, kézifékrángatás és hirtelen pedálmunka nélkül. Volt murvás, sáros szakasza is a tesztútnak, amit nyekkenés, nyiszogás nélkül teljesítettünk, úgyhogy a karosszéria merevsége csillagos ötöst érdemel, de a hajtásláncra sem érkezett panasz.

Sokkal meglepőbb volt, hogy aszfalton is kifejezetten kellemeset csapattunk. Fene se gondolná, hogy egy ilyen méretes dobozzal lehet élvezetesen és gyorsan haladni egy kanyargós hegyi úton, de pontosan ez történt. A kis i betű tudhat valamit, mert az autó teljesen semlegesen tűrte a csapatást, egyszer sem akart leesni az ívről. Összesen négyféle motort kínálnak az X-Trailből, állítólag Oroszországban kifejezetten a 169 lóerős, 2,5 literes benzinest és a Qashqaiban bemutatott kétliterest keresik, de Európa legnagyobb részén a gázolajosok a menők. A két dízelmotor valójában egy, Renault–Nissan fejlesztésű, de itt két teljesítménylépcsőben kapható. A kisebbik 150 lóerős, 320 Nm-es nyomtéka már 2000-es fordulatszámtól elérhető, de a legnagyobb erénye, hogy a hatos kézi mellett immár hatfokozatú automata váltóval is kapható lesz. Ez a kombináció teljesen kielégítő, így a második napon furcsa is volt, amikor az erősebb motorral (360 Nm, 173 LE) már váltogatni kellett, mert ehhez nem kapható automata. Tekintve, hogy minden piac a dízel+automata kombináció felé tendál ebben a járműosztályban, elképzelhető, hogy később a 360 Nm-es verzióhoz is kapható lesz nyomatékváltó. 

A kanyarokban tapasztalható némi billegés, de maga a futómű lelkesen tapad az útra, a négykerékhajtás pedig kompenzálja az esetlegesen elkövetett hibákat. A fékek egy darabig jól bírták a megterhelő hegymenetet, aztán finom fáradásba kezdtek, de hatásuk csak halványult, nem tűnt el.

Belső reformok

A bemutatóra természetesen fullos felszereltségű autókat hoztak, a bőrülésekről szívesen lemondtunk volna. Csúszkál és izzaszt, és ez még a kicsit magas legalsó üléshelyzetnél is zavaróbb volt. Az utastérben végrehajtott egyéb módosítások viszont csak javították az autó megítélését. Személy szerint nem kedvelem a középre rakott műszereket, így külön öröm volt, hogy a műszeregyüttes visszaköltözött a kormány mögé, helyére pedig a tolatókamera képét, navigációs utasításokat és egyéb fontos megjelenítendőket közvetítő monitor került. Apró elégtétel az EB-győztes görögökkel szemben, hogy míg Magyarország már létezik a Nissannál, az európai kultúra bölcsője továbbra is hatalmas fehér foltként éktelenkedik a képernyőn.

Nagyot léptek előre a burkolatok és műanyagok terén. Míg a korábbi X-Trail kopogott, ahol hozzáértünk, az újban minden kellemes, nyugalmas, szemnek, kéznek egyaránt. Persze ne tessék semmi díszesre vagy feltűnően ötletesre gondolni, a tipikus japán beltér korrektül kivitelezett változatáról van szó. Egyszerű és ergonomikus. Remek extrákkal bővítették a listát, van kamerás parkolóradar, Bluetooth-os telefonhangosítás, MP3-lejátszási lehetőség, intelligens kulcs, eső- és sötétedésérzékelő, s ami mind közül a legjobb, hatalmas, gombnyomással elhúzható panorámatető.

Tágasabb, szebb és jobb lett, ugyanakkor megőrizte eredeti értékeit és formáját, úgyhogy sikerült egy újabb olyan típust piacra dobni, ami a továbbiakban is erősítheti az öntudatos és márkahű Nissan-vásárlók táborát. Az új X-Trail július közepére várható a magyarországi szalonokba, addigra az árakat is kikalkulálja a vállalat vezetése – szerintünk valahol hétmillió forint környékén lesz a belépő.