Na, nem mintha „tősgyökeres” feladatát képtelen lenne ellátni a pick-up! Az ötszemélyes Double Cab változat 1511 mm hosszú és 1560 mm széles (a kerékdobok között 1130 mm) platója nem kevesebb, mint 767 kilogrammal terhelhető, a lenyitható hátfal pedig gond nélkül megbír egy 80 kilós embert. Felpakolhatunk tehát néhány szalmabálát és elvihetjük a lovastanyához, de mennyivel jobban mutatnak a Navara hátulján olyan sporteszközök, mint a krosszmotor, a hegyikerékpár, a kenu, a szörfdeszka, a síléc, vagy a hódeszka! A rakomány rögzítését a C-Channel fantázianevű rendszer segíti. Természetesen szántóföldön, az erdő mélyén és a tóparton is remekül boldogul a Nissan. Az ALL-MODE összkerékhajtás kezelése pofonegyszerű: egy forgókapcsolóval lehet váltani a szimpla hátsó- és a négykerékhajtás, illetve a terepfelező között. Mivel hátul zárható differenciállal is felszerelték az autót, csekély az elakadás veszélye. Valószínűleg hamarabb elszáll a vezető bátorsága, mint ahogy a Navara tudásának határaihoz érkezik. Íme néhány sokatmondó adat: az első terepszög 29, míg a hátsó 22 fokos, a Navara képes 39 fokos emelkedőn felkaptatni és 450 milliméter mély patakon átgázolni.

Luxus pick-up

Mégis, könnyű belátni, hogy a Navara korántsem csak egyszerű málhás kocsi. A masszív, egyszersmind dögös formaterven kívül a szegmensben igencsak gazdagnak számító felszereltség is erre utal. A tesztelt SE kivitel például két légzsákot, aktív fejtámlákat, bőr kormányt és váltókart, kétzónás automata légkondicionálót, elektromos mozgatású ablakokat és tükröket, ülésfűtést, hat hangszórós, CD-játszós rádiót, valamint távirányítós központi zárat tartalmaz. A legmagasabb LE változathoz ezenkívül alapáron jár az oldal- és függönylégzsák, az automatikus világításkapcsolás, az esőérzékelős ablaktörlő és a sebességtartó automatika, de bőrkárpitozást, navigációs rendszert, hangvezérlést, napfénytetőt, automata váltót, telefonkihangosítást vagy

tízlemezes CD-váltót is kérhet a kliens. Az utasfülke rugalmasan variálható. Amikor a 60/40 arányban osztott második üléssorra (vagy egy részére) nincs szükség, befoghatjuk csomagtartónak: a háttámlák ledönthetők, az ülőlapok felhajthatók, sőt, az első utasülés támláját is előre lehet buktatni. Ráadásul a kategória egyik legkényelmesebb járgánya a Navara! A független első, kettős keresztlengőkaros, csavarrugós felfüggesztés ügyesen vasalja ki a kisebb-nagyobb gödröket, úthullámokat, a mindennapok során is elviselhető rugózási komfortot biztosít. Azért ne legyenek illúzióink, a pick-upokra jellemző „hátulütők” igazak a Nissan masinájára is. Nevezetesen a laprugós hátsó rész terheletlenül pattog az úthibákon, esős időben pedig a hátsó kerekek nehezen tudják átvinni a hajtóerőt a talajra. Ezért kanyarban elforognak, és – kipörgésgátló illetve menetstabilizáló rendszer híján – könnyen megindul az autó hátulja. A összkerékhajtást csak földúton vagy havon ajánlott bekapcsolni.

Legény a gáton

Nemcsak a formaterv, hanem a hajtáslánc (motor, sebességváltó, négykerékhajtás) is megegyezik a Pathfinderével. A pick-upok mezőnyében vezető értéknek számít a 2,5 literes turbódízel 174 lóerős teljesítménye és 403 Nm-es forgatónyomatéka. Üresen kimondottan lendületes a kocsi mozogása, de maximális terhelés mellett sem lomha. A motor élénken pörög fel és egyenletesen osztja be erejét: alacsony fordulaton alig érezni turbólyukat, ugyanakkor hosszan kihúzatva sem lustul el. Városban gond nélkül lépést tartunk a forgalommal, országúton bátran előzhetünk, autópályán pedig huzamosan 140-150 km/órás utazósebesség diktálható. Egy pick-upnak elnézzük, ha

gyorsításkor felhördül a motor, s a 9,5 literes átlagfogyasztással is elégedettek voltunk – annál is inkább, mert ez 840 kilométeres hatótávolságot jelent. A hatfokozatú sebességváltó megvezetése jó, viszonylag pontosan kapcsolhatunk. A rövid első áttétel természetesen a nehéz terepen, meredek emelkedőn történő elindulást szolgálja, ezért normál esetben „másodikból” is nekiiramodhatunk. Megfelelő a fékek hatásfoka, a pedál nyomáspontja jól kitapintható, így érzéssel adagolhatjuk a fékerőt.

Korlátok között

Jóllehet, a kemény terepen is magabiztosan boldoguló pick-upok a mozgás szabadságát testesítik meg, a hétköznapi életben mégis vannak korlátaik. Elsősorban az értékes holmik elhelyezése körülményes, ugyanis a dupla fedeles kesztyűtartón és a könyöklő alatti rekeszen kívül nincs fedett rakodórész. Az óriási fordulókör városban megnehezíti a manőverezést, méretei miatt pedig a parkolás is körülményes. Aki ezekkel együtt tud élni, annak csak ajánlani tudom az 5 140 000 forintos nettó indulóáron kínált Navarát.