Épp csak kezdenek magukhoz térni a BMW-rajongók a keresztmotoros, fronthajtású egyterű által okozott sokkból, és most itt van nekik egy újabb ok a szívinfarktusra: már a négyhengeres motor is feláras extra a hátsókerék-hajtású modellek esetén. Pedig nem is példa nélküli a háromhengeres turbódízel egy prémium-kompaktban, gondoljunk csak az Alfa Romeo 33-asra, ahol 1,8 literes lökettérfogattal kínáltak ilyet (74, vagy intercoolerrel 84 lóerővel). Ehhez képest a BMW által mindössze 1,5 literes lökettérfogatból kihozott 116 lóerő nem is olyan rossz. Ránézésre annyi hangszigetelő anyagot tömtek a motortérbe, hogy nem is nagyon lenne hely negyedik hengernek. Furcsa látvány a filccel borított motorblokk…

Immár széria a nagy kijelzős navigáció, a sofőr „munkahelye” ideális. Fotó: Hilbert Péter Immár széria a nagy kijelzős navigáció, a sofőr „munkahelye” ideális. Fotó: Hilbert Péter

…de megvan az előnye, hiszen a háromhengeres dízellel felszerelt 1-es BMW csendesebb, mint a 2,0 literes, négyhengeres társa! A motor járáskultúrájára se lehet panasz, hiszen van kiegyenlítő tengely, és különösen puha motortartó bakokat használtak, vibrációnak nyoma sincs. Sajnos azonban itt az a fránya motorleállító, ami miatt városban például igen gyakran átélhetjük azt az üzemállapotot, amikor épp leáll, vagy épp beindul a háromhengeres; ilyenkor az egész karosszéria beleremeg a mutatványba. Kár ezért, mert egyébként nem lehet panasz a kis motorra.

Nagy ember, kis férőhely: nincs mese, ez a kompakt kategória... Nagy ember, kis férőhely: nincs mese, ez a kompakt kategória…

Előzéshez van elég ereje az autónak, amiért leginkább a spórolós Efficient Dynamics Editionnek adhat hálát a sofőr. A hosszú áttételezés miatt keveset kapcsolva – ahogy régen a szívó benzineseket kellett vezetni – lehet közlekedni a 116d-vel, igaz, a negyedik fokozat már országúti, 70 km/h felett „él”. Sztrádatempónál alig haladja meg a 2000-es értéket a fordulatszám, ami ilyen kis lökettérfogatú motornál párját ritkítja, és a nagyobbaknál sem megszokott. Ennél az autónál minden a spórolásról szól, és csak annak kell csalódnia, aki a gyárilag vállalt 3,4 l/100-km-es átlagra számít, mert az 5,7 l/100 km-es tesztfogyasztás állandó klímázással ugyan alacsony, de azért majdnem rádupláz a gyár vállalására.

Így látszik a legjobban, hogy „hiányzik” egy henger Így látszik a legjobban, hogy „hiányzik” egy henger

A háromhengeres dízelmotor egyébként annak a modellfrissítésnek a hozománya, amely során sikerült sokkal emberesebb külsőt adni a kompakt BMW-nek azzal, hogy laposabb lett a fényszóró és szélesebb a hátsó lámpa. A megjelenés változása mellett alapfelszerelés lett a Professional navigáció, amely rögtön az iDrive-ot is adja, ezenkívül nincs érdemi változás. Azaz továbbra is szűk a második sor térkínálata, a jó vezethetőséget még ebben a formában, takarékra hangolt kis dízelmotorral is megtartották. A vételár a hasonló teljesítményű dízelmotorral felszerelt prémium kompaktautók között a legmagasabb, de érdekes módon nem kérnek felárat a spórolós változatért, olcsóbb a normál, magasabb átlagfogyasztású 116d-nél.

Tetszett
• csendes motor
• alacsony fogyasztás
• jó vezethetőség

Nem tetszett
• szűk hátsó utastér
• motor induláskor rázkódás
• drága

Összegzés
Nem kell megijedni a háromhengeres dízelmotortól, hiszen csendesebb a 2,0 literes, négyhengeres dízelnél. A szokatlan fokozathasználathoz hamar hozzá lehet szokni, egyébként marad a márkától elvárt jó vezethetőség.

BMW 116d ED Edition
Összlökettérfogat: 1496 cm3
Hengerek/szelepek: S3/12 turbódízel
Max. teljesítmény: 85 kW (116 LE) 4000/perc
Max. forgatónyomaték: 270 Nm 1750-2250/perc

Hossz./szél./mag.: 4329/1765/1432 mm
Tengelytáv: 2690 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1523/1558 mm
Fordulókör: 10,9 m
Tömeg/teherbírás: 1395/565 kg
Csomagtér: 360-1200 l
Üzemanyagtank: 52 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 10,4 s
Max. sebesség: 195 km/h
Város/országút/vegyes: 3,9/3,1/3,4 l/100 km
Tesztfogyasztás: 5,7 l/100 km
CO2-kibocsátás: 89 g/km
A modell alapára: 7 050 000 Ft (118i, 136 LE)
A tesztelt verzió ára: 7 602 000 Ft

A másik véglet: BMW 120d xDrive M Sport

Az attraktív M Sport ruhában 11 450 000 Ft a 120d xDrive ára, míg az alapkivitel ugyanezzel a hajtáslánccal 10,1 milliót kóstál Az attraktív M Sport ruhában 11 450 000 Ft a 120d xDrive ára, míg az alapkivitel ugyanezzel a hajtáslánccal 10,1 milliót kóstál

A háromhengeres alapdízel spórolós kivitelével szemben mintegy négymilliós nyújtózkodásra találjuk a palettán a négyhengeres 20d összkerékhajtású, M Sport csomagos verzióját. Ez a gázolajos topmodell az 1-es szortimentjében, s bár a 125d (224 LE) drágább nála (+312 000 Ft), az nem létezik xDrive hajtással, magyarán az általunk is tesztelt modell tudása szerteágazóbb. Az M Sport felszereltség nem olcsó, ám számos olyan kiegészítőt tartalmaz, amely abszolút egyedivé teszi az 1-est. Ide sorolhatjuk az aerodinamikai csomagot, a sportüléseket és a sportfutóművet is, továbbá még vagy kéttucatnyi „csecsebecsét” és fedélzeti szolgáltatást. Az intelligens xDrive összkerékhajtás – bár a kifejezés elcsépelt – tényleg sínautót farag a 120d-ből, ami kell is, hiszen a 190 lóerő és a 400 Nm-es nyomatékcsúcs igen komoly mozgási energiát biztosít. A négyhengeres hangja kívülről cseppet sem diszkrét, ám mivel a kasztni zajszigetelése hatékony, az utastérbe csupán mély morajlás szűrődik be. Ez a motor a nyolcfokozatú ZF automatikus sebességváltóval karöltve több BMW típusban is bizonyított már, így remek produktuma itt sem okozott különösebb meglepetést – ide sorolhatjuk a szinte állandó klímahasználat mellett regisztrált 5,8 l/100 km-es tesztátlagot is.

Sportülések, sportkormány, sportos atmoszféra – jó érzés vezetni Sportülések, sportkormány, sportos atmoszféra – jó érzés vezetni

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!