Ahogy azt anno a Chevrolet Orlandónál is sikeresen megvalósították a GM formatervezői, úgy a Crossland X-ről is elhiszi azt a szemlélő, hogy szabadidő-autóval van dolga. Valójában persze egyterűről van szó, amelynek azonban a legújabb divatnak megfelelő ruhát adnak. A padlólemezrokon Peugeot 2008-as és a hamarosan érkező Citroën C3 Aircross esetében olyan menetstabilizálót adnak felár ellenében, amelynél az elektronika változó beavatkozása legalább némi segítséget nyújt az extrém helyzetekben, az Opelhez nem jár a GripControl. Az immár tulajdonosi szerepkörben is tündöklő PSA Csoport döntésének van némi alapja, hiszen aki igazi SUV-ra vágyik, annak ott az akár összkerékhajtással is elérhető Mokka X, amire megszólalásig hasonlít a Crossland X arca. A megjelenés hátralévő része már egyedi, amelyet még jobban kiemel az opciós eltérő színű tető, alapáron adják a fekete alsó szoknyát és a lökhárító ezüstszürke betéteit.

Csak az elektronika árulkodik a francia kapcsolatról. Egyelőre széria az érintőképernyő hazánkban. Fotó: Hilbert Péter

Nyúlánk, keskeny és magas a karosszéria. Mindebből az következik, hogy a belső tér kifejezetten tágas, a második sorban hatalmas a lábtér, széltében három gyermek vagy két felnőtt fér el kényelmesen. Feláras a sínen tologatható hátsó ülés, állítható támladőléssel, de akinek nem kell ez az extra pár centi és liter, amelyet így az ülőhelyek megtartásával a csomagtér számára nyer, annak felesleges befizetnie erre. Az első sorba rendelhető AGR derékbarát ülésekről azonban nem érdemes lemondani, hosszú távon is jól tartják a testet. A csomagtér kellően nagy méretű, de a hasznos tér jelentős része a padló alatti fiókban rejtőzik, az oldalfalakon pedig szatyorakasztó fület is találunk.

A műszerfal megjelenése szakasztott mása az Astráénak, az Insignia stílusa is hasonló, azonban a digitális grafika és a menük logikája (középen és a kormány mögötti multifunkciós kijelzőn egyaránt) a francia gyártóéval azonos. Még nem árulják az igazi alapfelszereltséget az Opelnél, tehát csak érintőképernyős (alapáron 7, egyébként 8 colos képátlóval) belsővel lehet megvásárolni a Crossland X-et, ezért érdemes megemlíteni, hogy a szellőzést külön kapcsolókkal és gombokkal lehet vezérelni – a franciák ezt szeretik megspórolni, ha nagy kijelzőt adnak. Az OnStar szolgáltatás is itt van a fedélzeten, ami wifi-csatlakozást, okostelefon-tükrözési lehetőséget is jelent, de akár hardveres navigáció is választható. Elöl 2 USB és egy 12 voltos, míg hátul egy 12 voltos csatlakozó található, ezen felül még indukciós töltés lehetősége is választható.

Remek az AGR deréktámaszos első ülés, sok a hely a második sorban. Itt hangosabb a menetzaj, mint elöl

Vezetés közben a vastag, a sofőr fejéhez közelítő A-oszloppal kell megbarátkozni, és ahogy az manapság megszokott, korlátozott a körkilátás. Ezen tolatókamerával lehet segíteni, illetve parkolássegéd – átveszi a kormányzást, csak a pedálokat kell kezelni – is választható. A kezelőszervek könnyen működtethetők, a váltókar is finomabban kapcsolható, mint a francia eredetiben. A futómű hangolását egy kicsit bekeményítették, bár ebben szerepet játszhatott a nagy átmérőjű felni és a peres abroncs is. Azonban még véletlenül sem kelti sportos autó benyomását a Crossland X, ahhoz túlságosan kevés visszajelzést ad a kormányzás. A feláras LED-es fényszórók a jobbak közé tartoznak, nem túl erősen világítják meg az autó előtti területet, a világos/sötét átmenet is finom, a fűthető szélvédő drótjai is vékonyak, így kevésbé zavaró a szemből jövő autók fényszórói körül kialakuló csillogás. Éjszaka különösen jól jön, de egyébként is hasznos a színes vetített kijelző.

Praktikus szatyorakasztó füleket találunk a raktér oldalán, a padló alatt nagyméretű fiók lapul

A piaci bevezetést 300 000 Ft árkedvezménnyel támogatja a forgalmazó, lényegében megelőlegezi a később érkező Selection alapfelszereltséget, a listaáron 4 445 000 Ft-ba kerülő Opel Crossland X pontosan a kis szabadidő-autó kategória közepére lett beárazva, van nála olcsóbb és drágább ajánlat is, de a mezőny derékhada 200 000 Ft-on belül helyezkedik el. Az Enjoy felszereltségen felül 420 000 Ft-ot kell fizetni az Innovationért, ahol leginkább a további választás lehetőségét kapja meg az ember. A dízel felár jelentős, 870 000 Ft, viszont ennek megfizetését követően már aprók a lépések, 90 ezer a felára a takarékosságra hangolt ecoTEC változatnak, ezen felül még 80 ezer megfizetésével kapja az ember a 120 lóerős teljesítményt motorleállítóval és 6 fokozatú, kézi kapcsolású váltóval. Utóbbi hajtotta a tesztautónkat is, az alapjárat környékén hallható kerregéstől eltekintve csendben végzi a dolgát, teljesítményleadása jellegzetesen dízeles, de finoman jön meg az ereje 1500/perc felett.

Remekül világítanak a LED-es fényszórók, nem érdemes lemondani róluk. A PSA-eredetű dízelmotor nem iszákos

Tetszett
• térkínálat
• könnyű vele az együttélés
• LED-es fényszóró

Nem tetszett
• a kelleténél feszesebb hangolású felfüggesztés
• érzéketlen kormányzás

Összegzés
Az egyterűs belsőt ötvözi a manapság kötelező szabadidő-autós külsővel a Crossland X, amely inkább személyautóként állja meg a helyét. Van, ahol javítottak a francia alapon, van, ahol gyengébb a helyzet, de az együttélés terén nem nagyon lehet belekötni a tudásába.

Opel Crossland X 1.6 CDTI
Összlökettérfogat: 1560 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 88 kW (120 LE) 3500/perc
Max. forgatónyomaték: 300 Nm 1750/perc
Hossz./szél./mag.: 4212/1825/1605 mm
Tengelytáv: 2604 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1513/1491 mm
Fordulókör: 11,2 m
Saját tömeg/teherbírás: 1319/521 kg
Csomagtér: 410-1255 l
Üzemanyagtank: 45 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 9,9 s
Max. sebesség: 187 km/h
Város/országút/vegyes: 4,7/3,6/4,0 l/100 km
Tesztfogyasztás: 5,4 l/100 km
CO2-kibocsátás: 105 g/km
A modell alapára: 4 445 000 Ft (1.2, 82 LE)
A tesztelt verzió ára: 5 485 000 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!