Autókat, gyalogosokat és állatokat is érzékel az S90-es, bár kissé túlérzékeny az automatikus fékezésre is képes rendszer. Fotó: Hilbert Péter
Autókat, gyalogosokat és állatokat is érzékel az S90-es, bár kissé túlérzékeny az automatikus fékezésre is képes rendszer. Fotó: Hilbert Péter

Hosszú utat járt be a Volvo, mire eljutott odáig, hogy ma egy lapon emlegessük a BMW-vel és a Mercedesszel. Az elismerésért és a rangért keményen megdolgoztak a svédek, akik a kínai befektetők dacára a hagyományokat megőrizve bejuttatták a márkát a prémiumkategóriába. Oda, ahol egyetlen lehetősége van a Volvónak a talpon maradásra, ha sikerül megtartania azt az egyéni karaktert, amiért a vevők kitartanak mellette.

Egyedi hangulatú a belső, szépek a matt fabetétek, igényes az összeszerelés. A váltókar mögötti kapcsoló elfordításával indul a motor, alatta az üzemmódválasztó, a kézifék és a rögzítőfék gombja. Jól olvasható kijelzőn jelennek meg a műszerek
Egyedi hangulatú a belső, szépek a matt fabetétek, igényes az összeszerelés. A váltókar mögötti kapcsoló elfordításával indul a motor, alatta az üzemmódválasztó, a kézifék és a rögzítőfék gombja. Jól olvasható kijelzőn jelennek meg a műszerek

Az új csúcsmodell két kivitelével töltött két hét után világossá vált, hogy a Volvo a felső tízezer jófiúja. Egy drága és feltűnő autó, amit mindenki ámulva néz, mégsem szúrja senki szemét, valaki még barátságosan meg is szólított, hogy gratuláljon hozzá. A német Thomas Ingenlath a piac egyik legszebb formatervét álmodta meg, jó érzékkel vegyítette a skandináv bájt a kocka Volvók karakterével, mindezt a klasszikus luxusautók szemtelenül hosszú, széles és lapos stílusában. Szoborszerű szépségét ízlésesen kidolgozott részletek teszik teljessé, nem lennék meglepve, ha ez a dizájn olyan emlékezetes maradna, mint például a 700-as sorozaté. Bárhonnan nézzük, eleganciát sugároz; az egyetlen megosztó pont az S90-es hátsó lámpájának alakja, de ennyi formabontó megoldást elvisel ez a limuzin. A V90-esnél nem kísérleteztek, kitartottak a megszokott forma mellett, bár már nem olyan meredek a hátfala, mint a V70-esnek. Új arányai minden eddigi kombinál izgalmasabbá teszik, cserében a csomagtartó kisebb az elődénél.

Hátra is jutott érintőképernyős hőfokszabályzó. Kiválóan szól a Bowers&Wilkins hifi, furcsa a burkolat alatt látható hangszóró sárga színe. Többféle kamerakép közül választhatunk. Hasznos, de torz képet mutat a közeli járművekről
Hátra is jutott érintőképernyős hőfokszabályzó. Kiválóan szól a Bowers&Wilkins hifi, furcsa a burkolat alatt látható hangszóró sárga színe. Többféle kamerakép közül választhatunk. Hasznos, de torz képet mutat a közeli járművekről

Méreteire azonban nem lehet panasz, kint és bent is nagyautós érzetet kelt, itt mindennel nagyvonalúan bántak. Belül az XC90-eshez megszólalásig hasonlító belső fogad, a lapos építési mód és a kevesebb, de nem kevés fejtér miatt mégis más hatást kelt. Feltűnő a bőr illata, az S90-esben még a műszerfalat is bőrbe kötötték, pedig a V90-es puha műanyagja is meggyőző minőségű. Szokatlanul puhák, mégis jól tartanak a fix fejtámlás, vékony háttámlájú biztonsági ülések, nem tudtunk annyit ülni, hogy kikívánkozzunk belőlük. Különböző testalkatú vezetőkkel kipróbálva gyakorlatilag tökéletesnek mondható a vezetési pozíció: ideális méretű és fogású, eltalált szögben áll a szép kormány, kézre áll a virtuális váltókar, mindkét oldalon kényelmesen lehet könyökölni. Igényes megoldásnak szánták az ajtóra erősített tükröket, a vaskos műanyag ház miatt azonban többet takarnak, mintha az ablak tövében lennének.

Hagyományosan ergonomikusak és nagyon kényelmesek az ülések, a tükör itt is keret nélküli. A limuzinban és a kombiban is bőséges a hely, pohártartót és rekeszt is rejt a könyöklő, tolótető vagy nyitható üvegtető is kérhető
Hagyományosan ergonomikusak és nagyon kényelmesek az ülések, a tükör itt is keret nélküli. A limuzinban és a kombiban is bőséges a hely, pohártartót és rekeszt is rejt a könyöklő, tolótető vagy nyitható üvegtető is kérhető

Manőverezésnél segít a vezetőülésből is látható, pingpongasztalnyi motorháztető, de nem hiába van körkörös radar, 360 fokos kamera és több, választható kameranézet is, egy átlagos parkolásnál mindnek hasznát vehetjük, akkor is, ha a német konkurenseknél jobban torzítanak, ezért megszokásból a tükrökre hagyatkozunk. Képüket a középső, tabletszerű érintőképernyőn nézhetjük, itt férhetünk hozzá az autó minden extrájához. Úgy kezelhetjük, mintha csak az okostelefonunkat használnánk. Elismerem, trendi és naprakész ez a rendszer, az érintésre is egészen pontosan reagál és gyors is, de túlságosan eltereli a figyelmet az útról. Annyira összetett, hogy néha még állóhelyzetben is fejtörést okoz egyes funkciók megtalálása. Sajnos a szellőzés sem kapott fizikai gombokat, bár nagyobb baj, hogy túl erős a befúvás hangja, és viszonylag kis hőmérséklet-különbségnél is képes jéghideget befújni a klíma. Ez csupán azért zavaró, mert a luxusszintű belsőben még az elektromos ablak is halkan, finoman csusszan a helyére, a hangszigetelés pedig szinte egy az egyben kizárja a külvilágot. Ez passzol ahhoz a kifinomult belső hangulathoz, ami a kilincsektől a hangszórókon át a legkisebb gombig és kapcsolóig terjed, és amivel nem pusztán a puritán Jaguart pipálja le, de a műfajban meghatározó német hármashoz is felzárkózik.

Kicsi a nyílás, nagy a hely. Elrejtették a motorosan mozgatható fedél zsanérjának mechanikáját. Kisebb az elődnél, mégis kombihoz méltó a V90-es 560 literes raktere. A hátsó fejtámlák az ülés döntésekor automatikusan előrebuknak
Kicsi a nyílás, nagy a hely. Elrejtették a motorosan mozgatható fedél zsanérjának mechanikáját. Kisebb az elődnél, mégis kombihoz méltó a V90-es 560 literes raktere. A hátsó fejtámlák az ülés döntésekor automatikusan előrebuknak

A lehengerlő csomagolás persze csak az egyik ütőkártyája az S90/V90-es párosnak. A 235 lóerős, D5-ös csúcsdízellel és Aisin gyártmányú, 8 fokozatú automatikus váltóval, valamint összkerékhajtással menettulajdonságai is tudnak meglepetést okozni. A dupla turbós blokk specialitása a szabadalmaztatott légbefúvó, amely teljesen megszünteti a turbólyukat, így négyhengeres létére hathengeres motorokéhoz hasonlítható a teljesítményleadása. Szinte bármilyen tempóról képes ülésbe lapító gyorsításra, gázreakciója élénk, váltója észrevétlenül dolgozik, általában 1500 alatt tartva a fordulatot, amely autópályán sem megy sokkal 2000 fölé. Hangja magasabb tartományban sem tolakodó, az autóban töltött idő többségében az ingerküszöb alatt marad. Mindegy, hogy a hátul szintszabályzós, légrugós S90-est vagy az elöl-hátul acélrugós V90-est vezettük, bolondbiztos útfekvést, precíz irányítást és az XC90-essel szemben kényelmes rugózást köszönhettünk a futóműnek. Összkerékhajtás nélkül is boldogulna, az elsősorban télen érvényesülő technika azonban megmutatta, mit tud a poros körforgalomban, ahol sportos lendülettel hagyta enyhén riszálni az S90-es fenekét, majd finom átmenettel stabilizálta az autót.

Hasznos extra a hátsó keresztirányú forgalmat figyelő rendszer. Máshogy reagál az úthibákra az elöl acél-, hátul légrugós futómű
Hasznos extra a hátsó keresztirányú forgalmat figyelő rendszer. Máshogy reagál az úthibákra az elöl acél-, hátul légrugós futómű

Dinamizmusa könnyeddé, mozgékonnyá teszi, úgy zár el a környezetünktől, hogy közben élményt is ad, ez nagy előrelépés, ami új vevőkört jelenthet. A régi ügyfelek is megtalálják benne a legendás biztonságérzetet, és örömmel használhatják ki a környezethez alkalmazkodó LED-es fényszórókat vagy az autópályára szánt robotpilótát, amit szabálytalan és vétek is lenne magára hagyni, de egy hőfokállítás erejéig jól jöhet a távolságot és sávot is tartó automatika. Egyik rivális sem jobb lényegesen a Volvónál. Úgy kerültek közel egymáshoz, hogy a göteborgiak ragaszkodtak saját egyéniségükhöz. Sosem ért még ennyit egy Volvo, pénzben kifejezhető értékét úgy kalkulálták, hogy azzal a néhány milliós árelőnnyel éppen csak felhívja magára a figyelmet. Menni fog neki!

719 000 Ft a kombi karosszéria felára. Harmonikus és izgalmasan lapos a V90-es, ez minden idők legelegánsabb családi Volvója
719 000 Ft a kombi karosszéria felára. Harmonikus és izgalmasan lapos a V90-es, ez minden idők legelegánsabb családi Volvója

Tetszett
• külső-belső dizájn
• hatékony hajtáslánc
• komfort és minőség

Nem tetszett
• bonyolult tabletkijelző
• hangos szellőzés

Összegzés
Nagyot lépett előre a Volvo, úgy tart lépést élményben a BMW-vel, luxusban a Mercedesszel és minőségben az Audival, hogy nem akar hasonlítani egyik riválisára sem. Kis hibái ellenére igazi presztízsautó a kategóriához tapadó negatív előítéletek nélkül, vonzó formatervvel, nagy teljesítménnyel, kényelmi és biztonsági arzenállal.

Volvo S90 (V90) D5 AWD
Összlökettérfogat: 1969 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
Max. teljesítmény: 173 kW (235 LE) 4000/perc
Max. forgatónyomaték: 480 Nm 1750-2250/perc
Hossz./szél./mag.: 4963/1879/1443
(4936/1879/1475) mm
Tengelytáv: 2941 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1628/1629 mm
Fordulókör: 11,4 m
Saját tömeg/teherbírás: 1814/546 (1825/575) kg
Csomagtér: 500 (560-1526) l
Üzemanyagtank: 60 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 7,0 (7,2) s
Max. sebesség: 240 km/h
Átlagfogyasztás: 4,8 (4,9) l/100 km
Tesztfogyasztás: 8,6 (8,1) l/100 km
CO2-kibocsátás: 127 (129) g/km
A modell alapára: 11 172 000 (11 891 000) Ft * D3, 150 LE
A tesztelt verzió ára: 15 994 000 (16 713 000) Ft

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!