Igényes kidolgozású, célszerű elrendezésű és ergonomikus a belső. Ízléses a keret nélküli visszapillantó tükör. Fotó: Stefler Balázs

A Škodától már megszokhattuk, hogy olyan típusokat dob piacra, melyek a vevők igényeinek esszenciáját képviselik. Ésszerű márkaként senki sem várja el, hogy trendformáló legyen, és éppen ez ad lehetőséget a cseheknek arra, hogy a Volkswagen-konszern polcairól válogatva ideális autókat kínálhassanak. Ehhez még akkor is tartják magukat, amikor a csúcsmodellen dolgoznak, a Superb ugyanis üzleti autó létére hasonlóan racionális választás, mint akár egy Octavia vagy egy Kodiaq. Jelenleg abban a szerencsés helyzetben van, hogy az éppen futó generáció legalább olyan mutatós, mint az aktuális Passat, sőt, a frissítés után még közelebb került egymáshoz a két leginkább összemérhető gyártmány. A Škoda úgy vonzó és elegáns, hogy meg sem próbál sportosnak látszani, ami nem mondható el a Volkswagenről.

Óriási lábtérrel és praktikus kiegészítők tucatjával várja az utasokat a hátsó üléssor

Akárcsak az Audi hasonló típusainak, a Superbnek is nagyon jól állnak a terepes kiegészítők, sőt, ami az összképet illeti, hasonlóan értékes autó benyomását kelti, mint prémiumtestvérei. Nyoma sincs megosztó részleteknek, a Scout feltűnésmentes, ízléses formatervet kapott. Ez igaz az utastérre is, amely nem a legutolsó Škoda formanyelv alapján készült, és a famintás betét is a terepes modell velejárója, de olyan harmonikus az összkép, hogy nincs okunk panaszra. A konzervatív elrendezésű belső – akárcsak maga a Superb – azokat a felsőkategóriás autókat idézi, melyek high tech megoldások helyett még műszaki fejlettségüknek, illetve funkcionális felépítésüknek köszönhetően váltak fogalommá. Mint például a Mercedes W124-es szériája, melynek a Škoda már nemcsak a hűtőrácsa, hanem a kardánboxa előtt is tiszteleg.

A Scout sem látvánnyal, hanem célszerűséggel nyűgözi le vásárlóit. A karosszéria impozáns méretei az utastérben sofőrös limuzinokat megszégyenítően bőséges hátsó lábteret és hatalmasnak bátran nevezhető csomagtartót jelentenek, de minden dimenziójában nagyvonalú odabent a helykínálat. Gyakorlatilag tökéletes az ergonómia, ideális az üléspozíció, kényelmesek és jól tartanak az Alcantara kárpitozású (519 430 Ft) ülések. A műszerfal-kialakítás példaértékű, a gombok és kapcsolók elhelyezése a Volkswagen jó szokását idézi. A nagy központi kijelzőre ugyan már csak érintőgombok kerültek, a szellőzés hagyományos kapcsolókat kapott, és az a gombsor sem okoz fejtörést, amelyet a DSG-váltó karja mellett kétoldalt helyeztek el. Csak a gyújtáskapcsoló helyére beépített indítógomb lóg ki az átgondolt részletek sorából, viszont a LED-es visszajelzőkkel szépen oldották meg a szabálytalan alakú műszeregységbe épített téglalap alakú digitális kijelző (166 370 Ft) elhelyezését. Az éles képet adó, jól olvasható, tetszés szerint variálható elrendezésű műszer a legmodernebb részlet ebben a praktikusnak szánt autóban, és ez sem a mára megszokottá vált látvány, hanem a funkcionalitás miatt éri meg az árát.

Hatalmas méretei mellett többféle kiegészítő rekeszt és rögzítési módot kínál a raktér. Az ülések felárért innen is ledönthetők

Hasznos kiegészítőből tucatnyi akad még a Superbben, ezek egy része ugyan szintén feláras, a fűthető szélvédő (110 490 Ft), a 230 voltos csatlakozó (76 200 Ft), a hátsó napvédő rolók (66 040 Ft), a csomagtérből ledönthető hátsó üléstámla (34 290 Ft), az extra rekesz a raktér padlójában (64 770 Ft) és a szemetes (6 350 Ft) is praktikus lehetnek, akárcsak az ajtóban elrejtett esernyő, a szélvédő tövébe erősített parkolójegytartó vagy a tankajtóba bekészített jégkaparó. A mindennapi használat során olyan apróságok is feltűnnek, hogy az ablaktörlő az átlagosnál nagyobb felületet képes tisztán tartani.

Ideális választás a 2,0 literes, 190 lóerős dízelmotor. Az ablakmosó folyadéktartályának teteje kinyitva tölcsért formáz

Vezetés közben azt is észre lehet venni, mennyire agilisan mozog a nagyméretű, de nem túlságosan nehéz karosszéria. Amellett, hogy precízen irányítható, mozgása kiegyensúlyozott, az adaptív futómű (325 120 Ft) több különböző karakterrel ruházza fel a Superb Scoutot. Bár alapvetően kényelmesnek szánták, durva úthibákon feltűnik a feszessége, ezen az alapáron járó, 18 colos könnyűfém felnikre szerelt, alacsony oldalfalú gumik sem segítenek, a komfort állás azonban sokat tesz a kényelmes rugózásért. Off-road üzemmódban kissé tohonyává válik, ami lágyan ringatózó mozgást jelent, ez azonban kifejezetten előnyös földutakon, ahol olyan elegánsan siklik át a buckákon, mintha felettük lebegne, így nemcsak a széria összkerékhajtás, hanem a futómű miatt is bátran lehet vele könnyű terepen autózni. Sport állásban értelemszerűen keménnyé válik a felfüggesztés. Az alapesetben kissé lusta, hétfokozatú DSG azonos funkciója sokkal simábbá, természetesebbé teszi a működését, ezért kanyargós utakon akkor is érdemes az utóbbit választani, ha ráérősen haladunk. Az elektromos hajtás bármilyen módját nélkülöző, 2,0 literes, 190 lóerős TDI dízelmotor a lehető legjobb választás a Scouthoz, hiszen erőben, nyomatékban és takarékosságban nehéz felvenni vele a versenyt. A gépszerű működésben szerepe van az enyhén beszűrődő motor- és futóműzajnak, amely nem csorbítja a könnyen és élvezetesen vezethető, mind a négy évszakban helytálló családi autó érdemeit.

A frissítés óta a hátsó emblémát az új divat szerint betűvel kiírt márkanév helyettesíti, ezenkívül a LED-es lámpák is újak

TETSZETT
• hajtáslánc
• praktikum
• ár/érték arány
NEM TETSZETT
• indítógomb a kormányoszlopon

ÖSSZEGZÉS
A márka filozófiájához hűen csúcsmodell létére is a célszerűséget tartja szem előtt a Superb Scout kivitele, ezért gazdag felszereltsége és viszonylag magas ára ellenére is praktikusnak, valamint kifejezetten jó ajánlatnak számít. Azok találják meg benne a számításukat, akiknek a körítésnél fontosabb a funkcionalitás, a műszaki színvonal és az átgondolt felépítés.

Škoda Superb Scout 2.0 TDI 4×4 DSG
Összlökettérfogat: 1968 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 140 kW (190 LE) 3500-4000/perc
Max. forgatónyomaték: 400 Nm 1900-3300/perc
Hossz./szél./mag.: 4863/1864/1496 mm
Tengelytáv: 2841 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1581/1565 mm
Fordulókör: 11,1 m
Saját tömeg/teherbírás.: 1687/715 kg
Csomagtér: 660-1950 l
Üzemanyagtank: 66 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 8,1 s
Max. sebesség: 223 km/h
Átlagfogyasztás (WLTP): 5,6-7,1 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,2 l/100 km
CO2-kibocsátás (WLTP): 146-187 g/km
A modell alapára: 14 956 370 Ft (2.0 TSI 4×4 DSG, 272 LE)
A tesztelt verzió ára: 15 029 560 Ft