Ne dőlj a kardodba!

2012. május 30. (szerda) Tóth Zoltán Zsolt

A bajorok elkészítették az eddigi legkényelmesebb 3-as sorozatot. Mielőtt a BMW-rajongók tömegesen a kardjukba dőlnének, eláruljuk: ez még mindig a középkategóriás sportlimuzinok legsportosabbika!

Mik ezek?

X

A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

Like gomb "Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

Habár a kliensek döntő többsége – érthető okokból – gazdaságos dízelmotorral választja a 3-ast, azért a BMW sportlimuzin jellegét mégis a nagy teljesítményű, pörgős benzinesek domborítják ki igazán. Mint amilyen ez a 328i! Nos, itt mindjárt álljunk is meg egy szóra! Korábban ugyanis ez a típusmegjelölés egy remekbe szabott, soros hathengeres szívómotort takart, amely ez idáig 325i (218 LE/270 Nm) és 330i (272 LE/320 Nm) jelzéssel futott. Most viszont az F30-as kódjelű hatodik generációnál a méretcsökkentés jegyében levágtak két hengert, s a közel 1000 cm3-es hiányt turbófeltöltő kompenzálja.

Vérbő sportkocsi és komfortos utazóautó

Ami azt illeti, a teljesítményadatokat elnézve egyáltalán nem lehet okunk panaszra. A 2,0 literes motor derekas 245 lóerőt és 350 Nm-nyi forgatónyomatékot állít a vezető szolgálatába. Az autó megy is, mint a veszedelem, menetteljesítményei bármelyik sportlimuzinnak becsületére válnának: a nyolcfokozatú sportautomata sebességváltóval (800 700 Ft) álló helyzetből 6,1 másodperc alatt sprintel százra (manuális váltóval 5,9 s!), csúcssebessége pedig elektronikusan korlátozott 250 km/óra. Végeredményben ugyanezt tudta az előző 330i kézi váltóval. Akkor meg mi a probléma? Igazság szerint egyvalamit nem képes pótolni a turbó..., mégpedig a sorhatos mennyei trombitálását! Hosszan kihúzatva ugyan a négyhengeres is ércesen szól, csakhogy a hangja feleannyira sem vérpezsdítő. Emiatt a 328i talán kevésbé karakteres gép, mint korábban, vezetése azonban így is élményszámba megy.

  A berendezés javarészt az 1-es sorozatból ismerős, a műszerfal rendezett és jól áttekinthető. Az egyetlen minőségi kifogás a nehezen záródó ajtókat érheti A berendezés javarészt az 1-es sorozatból ismerős, a műszerfal rendezett és jól áttekinthető. Az egyetlen minőségi kifogás a nehezen záródó ajtókat érheti

Ha a széria DEC menetdinamika-szabályozóval (Eco Pro, Komfort, Sport és Sport+ üzemmód) valamelyik „edzésprogramot” aktiváljuk, akkor a turbómotor fürgén reagál a gázadásra és szélsebesen pörög fel, miközben egészen a leszabályozásig intenzíven húz. Ilyenkor az automata sebességváltó sem finomkodik, villámgyorsan és határozottan cseréli az áttételeket, a kapcsolási pontokat pedig jóval későbbre halasztja, vagy éppen a végsőkig kitolja. A kormány mögötti fülekkel is vezérelhető a szerkezet, de őszintén szólva nekem a nyolc még gombócból is sok, nemhogy áttételből – néha elvesztettem a fonalat, hogy éppen hanyadikban is hajtok. Mondjuk amikor nyolcadikban cirkálva nyomunk egy padlógázt, akkor az elektronika is töpreng egy ideig, hogy vajon hány fokozatot is gangoljon vissza...

  Átlagos felnőttek még kényelmesen elférnek hátul, de a középső hely nem embernek való Átlagos felnőttek még kényelmesen elférnek hátul, de a középső hely nem embernek való

Esetünkben a feláras változó áttételű sportkormányműre (66 000 Ft) és az adaptív M sportfutóműre (362 600 Ft) is hatással voltak az egyes menetprogramok. Amíg az elektromechanikus szervokormánynál csökken a rásegítés mértéke, addig a 10 mm-rel ültetett, elöl kettős keresztlengőkaros, hátul öt lengőkaros felfüggesztéseknél befeszítenek a lengéscsillapítók. Így tisztább visszajelzéseket kapunk az első kerekek és az út kapcsolatáról, még precízebben vezethető, a kanyarokban pedig határozottabban fogja az utat, csekély karosszériadőléssel és stabilan fordul a BMW.

A cikk a hirdetés után folytatódik

Kiegyensúlyozott, semleges viselkedésében az is szerepet játszik, hogy a tengelyek közötti távolság 50 mm-rel hosszabb, illetve elöl 37, hátul 48 mm-rel szélesebben terpeszt az autó. Persze lehet látványosan keresztben, erőcsúsztatással is fordulni, mivel a menetstabilizáló rendszer egyre elnézőbbé válik és teljesen ki is kapcsolható. Csak ehhez a 3-ashoz valahogy már nem illik ez a fajta mutatvány... Az F30-as már egy kifinomultabb sportoló!

  A tolatókamerához normál vagy „térhatású” madártávlati nézet választható A tolatókamerához normál vagy „térhatású” madártávlati nézet választható

A futómű hangolása ugyan sportosan feszes, de Komfort módban tényleg egészen komfortos és meglepően jól rugózik a kocsi, a 225/45 R18-as defekttűrő abroncsok ellenére a legtöbb úthibát ügyesen lépi át. Hétköznapi közlekedésben pedig rendkívül előnyös a motor karakterisztikája, hiszen a maximális nyomaték nem sokkal az alapjárat felett, már 1250-es fordulatnál megérkezik, s rendkívül széles tartományban, egészen 4800-ig kiaknázható. Szóval veszettül rugalmas és remekül terhelhető a turbósított négyhengeres, az automata többnyire nagyon hamar fel is kapcsolgat és észrevétlenül teszi a dolgát, a BMW pedig csendesen falja a kilométereket. Egyszer kipróbáltam az Eco Pro üzemmódot is, de annyira letompítja a kocsi reakcióit, hogy nem volt türelmem használni. Úgy tűnik, az EfficientDynamics (hatékony dinamika: start-stop rendszer, fékenergia-visszanyerés, a segédberendezések intelligens vezérlése) program azonban így is működik, az általunk mért 7,8 literes tesztfogyasztással kifejezetten elégedettek voltunk.

Felszereltségben a csillagos ég a határ

Ez a sportosan kifinomult kettősség már az új 3-as megjelenésén is tetten érhető. A formatervezők láthatóan sokat merítettek az „elüzletiesedett” 5-ös sorozat vonalaiból, de a széles és lapos háromdimenziós vesék, a hozzájuk simuló, szigorú metszésű fényszórók és a szögletesebb angyalszemek azért csempésznek némi vagányságot a kocsiba. Tesztautónk egyébiránt Sport Line kivitelű volt, ami passzol a 328i kvalitásaihoz. A 626 000 forintos csomag pedig megéri az árát: többek között sportosabb kialakítású első-hátsó lökhárítót és 8 lamellás, fekete veséket, 18 colos alufelniket, fekete tükörházakat és B-oszlop borítást, sportkormányt, sportüléseket és sportos műszeregységet, alumíniumdekorációt és egyedi díszítőelemeket tartalmaz. Így a vezetési környezet és a belső hangulat tipikusan BMW-s, ám ez sajnos nem csupán a látványra, hanem a térkínálatra is igaz. Habár a kocsi hossza 93 mm-rel, a tengelytáv pedig 5 centivel nőtt, a hátsó utasok lábtere mindössze 15 mm-rel szellősebb, míg széltében leheletnyivel keskenyebb a hely. Úgyhogy a 3-as továbbra is passzentos. A csomagtartó befogadóképessége viszont 20 literrel, 480-ra bővült, felár ellenében pedig 40:20:40 arányban, osztottan dönthető háttámlák és komfortnyitás (a hátsó lökhárító alatt meglendítve a lábunkat felnyílik a csomagtérfedél) fokozhatja a praktikumot.

  Az ellenfelekével megegyező méretű, jó alakú és igényesen kárpitozott a csomagtér Az ellenfelekével megegyező méretű, jó alakú és igényesen kárpitozott a csomagtér

Ha már az opcióknál tartunk, az importőr szinte mindent beikszelt a 3-as sorozat végtelenül hosszú extralistáján, úgyhogy a 10,5 millió forintos 328i-re kis híján még egyszer ráköltötték az árát. Ennek megfelelően nagyon pazar volt a gép, utólag azonban van egy olyan érzésem, hogy a temérdek kütyü miatt rejtve maradtak a 3-as valódi képességei...

  A méretnövekedés dacára 40 kilóval könnyebb elődjénél a 3-as. Hátulnézetből összetéveszthető az 5-össel A méretnövekedés dacára 40 kilóval könnyebb elődjénél a 3-as. Hátulnézetből összetéveszthető az 5-össel

Tetszett
formaterv, Sport Line csomag
rugózási komfort
vezethetőség, menetdinamika
fogyasztás

Nem tetszett
nehezen záródó ajtók
passzentos helykínálat
328i sorhatos hangzás nélkül...

Összegzés
Kevesebb kompromisszumot igényel, mint eddig bármikor, ezáltal az új 3-as szélesebb vásárlóréteget szólít meg. Az elvakult BMW-rajongóknak később érkezik az M3-as, illetve itt van még a 335i a kínálat csúcsán, de a 306 turbólóerős sorhatos annyival nem lehet jobb, mint amennyivel drágább.

BMW 328i
Összlökettérfogat: 1997 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
Max. teljesítmény: 180 kW (245 LE) 5000-6500/min
Max. forgatónyomaték: 350 Nm 1250-4800/min
Hossz./szél./mag.: 4624/1811/1429 mm
Tengelytáv: 2810 mm
Fordulókör: 11,3 m
Saját tömeg/teherbírás: 1530/550 kg
Csomagtér: 480 l
Üzemanyagtank: 60 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 6,1 s
Maximális sebesség: 250 km/h
Város/országút/vegyes: 8,2/5,2/6,3 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,8 l/100 km
CO2-kibocsátás: 147 g/km
A modell alapára (316d): 8 080 000 Ft
A tesztelt modell ára: 10 541 000 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!

Tetszett a cikk? Ossza meg! Facebook Twitter

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
Ne dőlj a kardodba!

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X

Hozzászólások –

eddig 0 hozzászólás érkezett
HOZZÁSZÓLOK

Hozzászólok a cikkhez

A cikkhez csak bejelentkezett olvasóink szólhatnak hozzá.  Miért kell regisztrálnom? Bejelentkezek | Regisztrálok

Miért kell regisztrálnom?

X
Olvasóink fáradhatatlan aktivitásának köszönhetően az elmúlt évek során a megye meghatározó fórumává váltunk,
ahol cikkeink kapcsán értékes viták, párbeszédek alakultak ki. Ahogy e fórum résztvevőinek száma egyre növekedett,
sajnos a komoly hozzászólások közé egyre gyakrabban keveredtek céltalan, romboló beírások. Ezért éreztük úgy,
hogy eljött az ideje annak, hogy a kommentelés lehetőségét regisztrációhoz kössük, kiszűrve az értelmes fórumozást
zavaró tartalmakat. A regisztrációt ugyanakkor a korábbinál lényegesen egyszerűbbé tettük: elég csak nevet,
fehasználói nevet és emailt megadni. Reméljük olvasóink is úgy gondolják, hogy megéri megtenni ezt az egyszeri és
egyszerű lépést azért, hogy barátságosabb közegben, értelmesebb mederben folytatódhassék a párbeszéd.
(Ha problémája akad a regisztrációval vagy a hozzászólás új módjával, "hozzászólás" tárggyal írjon levelet a info@automotor.hu címre.)

Aktuális: 2014/12-es számunkból

Autó-Motor aktuális címlap
  • Teszt: Volkswagen Sportsvan 1.4 TSI DSG, Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI, Mercedes-Benz CLA 250, Skoda Octavia Combi 1.4 TSI, Skoda Superb Combi 2.0 TDI 170 DSG, BMW X5 xDrive40d, Honda NC750X DCT
  • Vezettük: Toyota Aygo
  • Tuning: O.CT Chrysler 300C SRT8
  • Extra: Torinói Nemzeti Autómúzeum

Aktuális: Auto Bild 2014. július-augusztus

Autó-Motor aktuális címlap
  • Összehasonlítás: Kompakt ötajtósok: Ford Focus 1.6 TDCi, Opel Astra 1.6 CDTI, Peugeot 308 1.6 e-HDi, Renault Mégane 1.5 dCi Stop&Start, Volkswagen Golf Blue TDI. Prémium szabadidő-autók: Audi Q5 3.0 TDI Clean Diesel quattro S tronic, Mercedes GLK 350 CDI 4Matic, Porsche Macan S Diesel
  • Vezettük: Citroen C4 Cactus, Jeep Cherokee, Volkswagen Caddy Kombi 2.0 TDI DSG 4Motion
  • Exkluzív: Leyat Hélica propellerautó
  • Technika: Volkswagen Passat B8
  • 100 000 km: Volvo V60 D2 DRIVe

Időjárás

Budapest

zivatar
26 °C
18 °C

Kiemelt témák - Autó-Motor.HU

Kémfotó | Frankfurt 2011 | F1 | Videó | Veterán | Youngtimer | Veterán Autó-Motor | Mikor mi jön?