Mostanság a hibrid autók legdinamikusabban bővülő piaca éppen Európa: tavaly 34%-kal nőttek az eladások, eközben a technika úttörőjének számító Toyota 43%-kal növelte a vegyes hajtású modellek értékesítését, s a márka minden ötödik eladott személyautója HSD (Hybrid Synergy Drive) jelzést viselt. 2013-ban például a Yaris motormixén belül Nyugat-Európában már 31, míg hazánkban 18% volt a hibrid részesedése.

A normál Yarisokkal együtt nemrégiben a hibrid is átesett a félidős megújuláson, melynek során vonzóbb arcberendezést kapott, merevebbé vált a karosszéria, illetve hatékonyabbá a zajszigetelés és kényelmesebbé a futómű. A vezetési komfort és a gazdaságosság érdekében átprogramozták a hibrid rendszer vezérlését, javítottak a fékenergia-visszatöltésen, s az 1,5 literes, Atkinson-ciklusú benzinmotor szelepemelőit alacsony súrlódású DLC (szintetikus gyémánthoz hasonló anyag) bevonattal látták el. Így aztán az amúgy is szemtelenül alacsony gyári átlagfogyasztás 3,5-ről 3,3 l/100 km-re, a CO2-kibocsátás pedig 79 g/km-ről 74-re csökkent.

A műszerfalon sincs nagy ördöngősség, a fordulatszámmérőt teljesítmény/töltésjelző váltotta. Az energiaáramlás a képernyőn figyelhető. Fotó: Hilbert Péter A műszerfalon sincs nagy ördöngősség, a fordulatszámmérőt teljesítmény/töltésjelző váltotta. Az energiaáramlás a képernyőn figyelhető. Fotó: Hilbert Péter

Nagyobb tempó, több kompromisszum

Az indítógomb megnyomására rendszerint csak egy „Ready” (készenlétben) felirat a válasz, a belső égésű motor legfeljebb téli hidegben vagy a nikkelmetál-hidrid akkumulátor alacsony töltöttsége esetén indul be. Máskülönben a váltókart „D” állásba húzva, pusztán a villanymotor használatával, néma csendben és károsanyag-kibocsátás nélkül gurulhatunk ki a parkolóházból, lakóövezetből – erre a célra külön EV-gomb is van a fedélzeten. A rendszer szinte észrevétlenül kapcsolgat az elektromos, benzines és vegyes üzemmód között, s a hibridet gyakorlatilag olyan vezetni, mint egy fokozatmentes automatával felszerelt Yarist – az erőátvitelről itt bolygómű gondoskodik.

Ugyanakkora a csomagtér, mint a hagyományos Yarisoké Ugyanakkora a csomagtér, mint a hagyományos Yarisoké

A Yaris Hybrid továbbra is városi használatban brillírozik igazán: álló helyzetből indulva önmagában a villamos gép is értékelhetően gyorsítja az 1,1 tonnás kocsit, persze ha lépést akarunk tartani a forgalommal, már a négyhengeres is kénytelen besegíteni. Ugyanakkor állandó 50-60 km/órás tempót tartva, hosszabb-rövidebb szakaszokra lepihenhet és elektromosan vitorlázva spórol a kis Toyota. Dugóban pedig egészen sokáig (távolságban és időben egyaránt) tud villamosan araszolni. Ha az akku lemerül, a benzinből „veszi ki” az áramot, ám a fogyasztás ekkor sem szökik az egekbe, általában 5,0 liter alatt marad.

A hátsó üléspad alatt helyezték el a hibrid akkumulátort A hátsó üléspad alatt helyezték el a hibrid akkumulátort

Óvatos pedálkezelésnél egyenletesebben emelkedik az 1,5-ös fordulatszáma, mint korábban, és részterhelésnél csendesebben teszi a dolgát. Erőteljes gyorsításkor és nagyobb emelkedőnél viszont pont úgy viselkedik, ahogy eddig, hirtelen felpörög és monoton üveghangon bőg a benzines. S továbbra is a rugalmasság a négyhengeres hibrid gyenge pontja, országúton és sztrádán érdemes alaposan előkészíteni az előzéseket, nagy sebességről már vonakodva gyorsít tovább, míg pl. az érdi (M7) vagy a gyöngyösi (M3) emelkedőn keservesen tartja a 130 km/órás tempót. Autópályán hozzávetőleg 6,0 liter körüli étvággyal számolhatunk, így aztán tesztünk végén mi 5,6 literes átlagot mértünk. Ez nagyjából a dízel valós fogyasztásával vetekszik, a károsanyag-kibocsátásukat azonban nem lehet egy lapon emlegetni, s hosszú távon gondolkodva a fenntartási és üzemeltetési költségek is a hibrid felé billentik a mérleg nyelvét.

Az első generációs Prius továbbfejlesztett hibrid rendszere hajt Az első generációs Prius továbbfejlesztett hibrid rendszere hajt

TETSZETT
– tetszetősebb orr-rész
– kis terhelésnél kifinomult működés
– városban takarékos
– használati érték

NEM TETSZETT
– előzési rugalmasság
– gyorsításkor monoton motorzaj
– fogyasztás autópályán

ÖSSZEGZÉS
Városi autóként remekel igazán a Yaris Hybrid, utazóautóként azonban kompromisszumosabb a dízelnél. Mindent összevetve ugyanakkor a hibrid a jobb választás, még akkor is, ha felszereltségtől függően 365-535 ezer forinttal drágább. Az igazi hazai sikerhez vásárlásösztönző támogatás kéne…

Toyota Yaris Hybrid
BENZINMOTOR
Összlökettérfogat: 1497 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
Max. teljesítmény: 55 kW (74 LE) 4800/min
Max. forgatónyomaték: 111 Nm 3600-4400/min
VILLANYMOTOR
Max. teljesítmény: 45 kW (60 LE)
Max. forgatónyomaték: 169 Nm
HIBRID ÖSSZTELJESÍTMÉNY: 74 kW (100 LE)
Hossz./szél./mag.: 3950/1695/1510 mm
Tengelytáv: 2510 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1485/1470 mm
Fordulókör: 10,4 m
Saját tömeg/teherbírás: 1085/485 kg
Csomagtér: 286/n.a. l
Üzemanyagtank: 36 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 11,8 s
Max. sebesség: 165 km/h
Város/országút/vegyes: 3,1/3,3/3,3 l/100 km
Tesztfogyasztás: 5,6 l/100 km
CO2-kibocsátás: 75 g/km
A modell alapára: 2 790 000 Ft (1.0  VVT-i Live 3a.)
A tesztelt modell ára: 4 695 000 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!