Szép és jó fogású a kormány, sportos a hangulat, eltalált az ergonómia. Fotó: László Gyöngyi és a szerző

A kifutó Mazda2-es már hetedik éve szerepel a kínálatban, ennek ellenére legfeljebb pozitív értelemben lehet régimódinak nevezni. Klasszikus városi kisautóként valóban kis méretekkel büszkélkedhet, ami nem jelenti azt, hogy két felnőtt és két gyerek ne férne el kényelmesen a kategóriában átlagosnak számító csomagtartóval kiegészített utastérben. A belső kidolgozás és anyagminőség ugyan szintén átlagosnak nevezhető, az ergonómia kifejezetten eltalált, és a frissítés során belekerült, új első ülések is megfelelően tartják a testet, a Takumi kárpitozás pedig szó szerint egy kis színt visz a belsőbe. Amiben egyértelműen átlag feletti a Mazda, az a nagyobb testvéreihez hasonlóan ütős formaterv. Harmonikus vonalai női és férfi szemmel is vonzóvá teszik, de a japánok mindig gondoskodtak róla, hogy ne csak a külsőségek miatt fogyjanak jól az autóik.

Gyerekeknek szánták a hátsó sort, de átlagos testalkatú felnőttek is elférnek

Ma már egy kategóriával feljebb is ritka az 1,5 literes, négyhengeres, szívó benzinmotor, a Skyactiv technológia jegyében azonban továbbra is kitartanak mellette. A frissítés újdonsága a motorhoz ékszíjjal kapcsolt generátor, amely a minél észrevétlenebb motorindításon túl a gördülés és fékezés során keletkező energiát egy kondenzátorba gyűjti, és azzal képes tehermentesíteni a benzinmotort. Ez a lágyhibrid rendszer jelzésértékű, nem is tüntették fel a karosszérián, és vezetés közben sem feltűnő a jelenléte. Ami fontosabb, az a viszonylag nagy lökettérfogatból származó erő, melynek köszönhetően alacsony fordulaton autózhatunk. A váltó áttételezése is takarékos üzemre hangolt hajtásláncot jelent, a 6. fokozatra tényleg csak autópályán van szükség, 130 km/órás tempónál is csupán 2000-es fordulaton dolgozik a főtengely. A legtöbb esetben 1500-as fordulaton is terhelhető, 2000-nél már felkapcsolást kér, igaz, emelkedőn általában vissza kell kapcsolni. Az Európában 75 és 90 lóerős változatban is létező motorból itthon csak utóbbi választható, nyomatékból viszont nem áll valami jól. Ahhoz, hogy dinamikusan haladjunk, turbófeltöltő híján pörgetni kell, de ezt nem érdemes erőltetni. Ilyenkor hallhatóvá válik a motor is, bár morgó, zúgó orgánuma nem kellemetlen, egyszerűen csak érezni rajta, hogy spórolásra szánták. A tesztprogram során 5,9 literes átlagfogyasztást mértünk, nem sokkal többet, mint a WLTP szerint megadott gyári érték. Emiatt azonban lemondtak a sportosságról, pedig megvan hozzá a feszes hangolású futómű, a közvetlen kormányzás, a masszívan kapcsolható váltó, sőt, a jól adagolható fék is. Felkészültsége meglátszik az árán, ellenfeleivel összevetve azonban korrekt ajánlatnak számít.

A különleges, Soul Crystal piros metálfényezés felára 193 000 Ft

TETSZETT
• igényes dizájn
• műszaki háttér
• vezethetőség
NEM TETSZETT
• átlagos belső anyagminőség

ÖSSZEGZÉS
A klasszikus kisautók egyik utolsó képviselője a Mazda2-es pályafutása végén járó szériája. Formatervén kívül technikai tudása és komfortszintje is kiemeli az átlagból. A műfaj kedvelői kora ellenére sem csalódnak majd benne, hiszen semmi sem hiányzik belőle, amire egy mai tulajdonosnak szüksége van, legfeljebb egy kis extra nyomaték…

Mazda2 Skyactiv G90
Összlökettérfogat: 1496 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
Max. teljesítmény: 66 kW (90 LE) 6000/perc
Max. forgatónyomaték: 148 Nm 4000/perc
Hossz./szél./mag.: 4065/1695/1495 mm
Tengelytáv: 2570 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1495/1485 mm
Fordulókör: 10,1 m
Saját tömeg/teherbírás: 1100/436 kg
Csomagtér: 280-950 l
Üzemanyagtank: 44 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 9,8 s
Max. sebesség: 183 km/h
Átlagfogyasztás (WLTP): 5,3 l/100 km
Tesztfogyasztás: 5,9 l/100 km
CO2-kibocsátás (WLTP): 120 g/km
A modell alapára: 5 800 900 Ft