Nálunk még nem igazán indult be a lakóautó – túl vékony az a vásárlóréteg, amely megengedheti magának a kötetlen világjárás e nem éppen olcsó formáját. Távolságban és időben egyaránt kiterjedt utazások sora kell ugyanis ahhoz, hogy némiképp kifizetődjék az év nagyobb részében leállított jármű. Akinek viszont telik rá, az nagyon komfortosan és teljes függetlenségben vándorolhat. Nyugat-Európában nagy és stabil tábora van, annyira, hogy húszezren vettek részt a szavazáson, ahol az „Év lakóautójává” választották a Mercedes-Benz Sprinter James Cook Westfalia modellt. Nézzük hát, mi nyerte el a tetszésüket?

Ésszerű koncepció

Az egyszerűbb modellek teteje menet közben normál magasságú, de éjszakázáshoz elöl felemelhető, így állni lehet bennük. Fotelágy, minikonyha, zuhanyozás a felnyitott hátfalajtó alatt – ilyen például a Viano Marco Polo, a vagabund fiatal pár járműve. A dúsgazdag nomád kétoldalt kiszélesíthető, autóbusznyi monstrummal kerekedik fel, amelynek hátuljában garázs van a Smart ForTwo részére. A James Cook (névadója a híres tengerész, többek között Ausztrália felfedezője) az arany középutat képviseli: négy személynek nyújt kényelmet, és nem otrombán nagy, úrvezetői jogosítvánnyal hajtható.

Sok típusnak az a hibája, hogy külön lakótér, hálószoba és vizesblokk van benne, ezért mindegyik szűkös. A James Cook más, amennyiben az emeleti dupla ágy (240 centi hosszú, 150 széles!) fiókszerűen összecsúsztatható a cockpit felett, a földszinti másik pedig a kétszemélyes utasülésből alakul ki. Az asztal sem állandóan foglal helyet, így minden élethelyzetben kimondottan bőséges a férőhely.

Lakberendezés

A palackgázos, mosogatós konyha, a hűtőszekrény és a háztartási felszerelést befogadó szekrény lukulluszi lakoma elkészítésére alkalmas, és a picinyke mosdóval és zuhanyfülkével ellátott fürdőszoba is megfelel a célnak. A vegyi vécé azonban már nem mindenkinek esete (mindegyik lakóautóban ilyen van, mármint ha van), mert nincs vízöblítése – komolyabb dologra nem szívesen vállalkoznék benne. A víztartály 90, a szennyvízé 70 literes (fűthető, nehogy befagyjon). A motortól független fűtést idővezérlés támogatja, az elektromos berendezések ellátására két, egyenként 85 amperórás, zselés akku és a tetőn elhelyezett napelem szolgál.

3,0 literes motorjával és ötfokozatú automatával még ilyen többletsúlyt cipelve is fürge jármű a Sprinter, vezethetősége teljesen normális, csupán a magasságra kell ügyelni, s erre külön matrica hívja fel a vezető figyelmét. Noha a súlya miatt elvileg csak 80-nal mehetne, könnyedén tartja a 140-et – így gyorsan letudhatjuk az autópályát, s bőven marad idő a szép szakaszokra. A fedélzeti számítógép szerint a fogyasztás alig haladja meg a 13,0 litert, szóval nem a gázolaj lesz a legnagyobb költségtényező. Azt talán mondani sem kell, hogy ABS és ESP segíti a vezető munkáját. Az utóbbi automatikusan megállapítja a jármű súlypontmagasságát, és ennek figyelembevételével dolgozik. Mivel a James Cook vezetőhelye és két külső tükre teljesen normális, nem volt benne tolatókamera, de azokban a típusokban, amelyekből nem lehet rendesen hátralátni, rendszerint megtalálható.

Egyéni igényekre

A James Cook Compact és Classic változata Trend és Ambiente kivitelben készül. Az igényes vásárló panorámatetővel, parabolaantennával, hangrendszerrel, széffel és a tolóajtó elektromosan segített becsukásával, illetve kihúzható ponyva előtetővel rendelheti meg, valójában szinte semmi sem szab határt a luxusigények kielégítésének. Ha James Cook ezt látná, csak ámulna – igaz, mai utódainak viszont nem sok felfedezni való terület maradt, ennek romantikáját pótolhatja a keleti kényelem.